DROPS / 122 / 36

Perlina by DROPS Design

Settet består av: Perlestrikket DROPS lue og hals i 1 tråd ”Polaris” eller 2 tråder "Andes"

DROPS design: Modell nr PO-034
---------------------------------------------------------
LUE:
Størrelse: S/M - M/L
Passer hodemål: 54/56 - 56/58 cm
Materialer: DROPS POLARIS fra Garnstudio
200 gr i begge str f.nr 04, mellomgrå

Eller bruk:
DROPS ANDES fra Garnstudio
200 gr i begge str f.nr 8465, mellomgrå

DROPS PINNE NR 12 - eller det p.nr du må bruke for å få 8 m x 15 p perlstrikk med 1 tråd i Polaris eller 2 tråder Andes på 10 x 10 cm.
--------------------------------------------------------

300 gr f.nr 04, mellomgrå

Eller bruk:
DROPS ANDES fra Garnstudio
300 gr i begge str f.nr 8465, mellomgrå

DROPS RUNDP (80 cm) NR 15 - eller det p.nr du må bruke for å få 7 m x 12 p perlestrikk med 1 tråd i Polaris eller 2 tråder Andes på 10 x 10 cm.

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord: hals, luer, perlestrikk, sett,

1.p: * 1 r, 1 vr *, gjenta fra *-* og avslutt med 1 r.
2.p: r over vr og vr over r.
Gjenta 2.p.
TRÅDBYTTETIPS:
Når det byttes nøste med Polaris deles den gamle og den nye tråden. Legg dem over hverandre, fukt og tvinn dem sammen mellom håndflatene.
RILLE (frem og tilbake på p):
1 rille = 2 p rett.
--------------------------------------------------------

LUE:
Luen strikkes frem og tilbake på p.
Legg opp 35-37 m på p 12 med Polaris (la det være igjen ca 50 cm av tråden, denne skal brukes til å sy sammen luen etterpå).
Strikk PERLESTRIKK - se forkl over - til arb måler ca 22-24 cm. Nå settes det 6 merketråder i arb. Sett første merketråd etter 4 m, videre settes merketrådene med 6 m mellom hver (= 1-3 m etter siste merketråd). Videre strikkes det RILLER - se forkl over - over alle m. SAMTIDIG på hver p fra retten felles det 1 m på høyre side av hver merketråd ved å strikke 2 m rett sammen (= 6 fellinger). Gjenta fellingen totalt 3 ganger = 17-19 m på p. Strikk 1 p rett fra vrangen. Arb måler nå ca 26-28 cm. På neste p fra retten strikkes alle m sammen 2 og 2 = 9-10 m. Klipp tråden, trekk den gjennom de resterende m, snurp sammen og fest godt.
Sy sammen luen, sy i ytterste ledd av ytterste m slik at det ikke blir en tykk søm.
--------------------------------------------------------

HALS:
PERLESTRIKK:
1.omg: * 1 r, 1 vr *, gjenta fra *-* og avslutt med 1 r.
2.omg: r over vr og vr over r.
Gjenta 2.omg.
TRÅDBYTTETIPS:
Når det byttes nøste med Polaris deles den gamle og den nye tråden. Legg dem over hverandre, fukt og tvinn dem sammen mellom håndflatene.
--------------------------------------------------------

HALS:
Legg opp 39 m på rundp 15 med Polaris.
Strikk PERLESTRIKK - se forkl over - rundt og rundt. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Les TRÅBYTTETIPS! Fortsett videre til det er strikket opp 3 nøster (NB! pass på at det er nok tråd igjen til avfellingen). Fell av med Perlestrikk.