DROPS Extra / 0-629

DROPS Extra 0-629 by DROPS Design

Heklede DROPS blomster i ”Alpaca” til å knyte på en gren til påske.

DROPS design: Modell nr Z-509-påske
--------------------------------------------------------
Materialer: DROPS ALPACA fra Garnstudio
50 gr f.nr 0100, natur
50 gr f.nr 2923, oker
50 gr f.nr 7300, lime.

DROPS HEKLENÅL nr 2,5.
--------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord: blomst, påske,

Hver omg starter med 1 lm og avsluttes med 1 kjm i lm på beg av omg.
Hver rad snus med 1 lm.
HEKLEINFO:
Første fm på omg erstattes av 1 lm og hver omg avsluttes med 1 kjm i første fm.
SAMMENHEKLING AV 2 FM:
Stikk nåla ned i første fm og hent tråden, strikk nåla ned i neste fm og hent tråden, kast på nåla og trekk tråden gjennom alle 3 løkkene på nåla. Det er nå felt 1 fm.
--------------------------------------------------------

PÅSKEBLOMST:

Start ca 60 cm inn på tråden med natur - denne enden skal brukes til bladkant senere.
Hekle 10 løse lm med nål 2,5 og sett dem sammen til en ring med 1 kjm i første lm.
1.OMG: 1 lm, 1 fm i hver lm på lm-ringen, avslutt med 1 kjm i første fm = 10 fm.
2.OMG: SE HEKLEINFO! Hekle 1 fm i hver fm.
3.OMG: * 1 fm i første fm, deretter hekles 2. og 3.fm sammen – se forkl over *, gjenta fra *-* totalt 3 ganger, 1 fm i siste fm = 7 fm.
4.OMG: Bytt til oker. På denne omg økes det 5 fm slik: 1 fm i 1.fm, 2 fm i hver av de 2 neste fm, 1 fm i neste fm, 2 fm i hver av de 3 neste fm = 12 fm.
5.-7.OMG: Hekle 1 fm i hver fm = 12 fm.
8.OMG: * 4 lm, 2 st i 4.lm fra nålen, hopp over 1 fm, 1 fm i neste m, *, gjenta fra *-* = 6 blader. Klipp og fest tråden.

BLADKANT:
Nå hekles en bladkant med trådenden i starten av arb. Vreng arb - hekle langs ringen med 10 lm slik: Hekle opp 1 m fra oppleggskanten med tråden, * 3 lm, 2 fm i 3.lm fra nålen, hopp over 1 m, 1 kjm i neste m *, gjenta fra *-* = 5 blader. Klipp og fest trådene.

KNYTEBÅND:
Brett påskeliljen dobbelt om 4.omg.
Hekle 2 knytebånd med lime ut ifra 4.omg slik: Hekle 2 fm i den ene siden på 4.omg, 1 lm, snu arb. Fortsett med 1 fm i hver fm oppover, hver rad snus med 1 lm. Fortsett slik til båndet måler ca 8 cm. Siste rad hekles slik: 3 lm, 1 st i 3.lm fra nåla, avslutt med 1 kjm i siste fm.
Hekle et tilsvarende bånd på den andre siden av 4.omg på blomsten.