DROPS / 119 / 13

DROPS 119-13 by DROPS Design

DROPS ermsømløs jakke i ”Vienna” eller "Melody" med bjørnebærmønster og stor hette. Str S - XXXL.

DROPS design: Modell nr O-292
--------------------------------------------------------
Størrelse: S/M - L/XL - XXL/XXXL

Materialer:
DROPS VIENNA fra Garnstudio
350-400-450 gr f.nr 21, natur.

Eller bruk:
DROPS MELODY fra Garnstudio
250-300-350 gr f.nr 01, natur.

DROPS RUNDP (80 cm) nr 12 - eller det p.nr du må bruke for å få 8 m x 9 p med bjørnebærmønster på 10 x 10 cm.

SILKEBÅND: 40 mm bredt: ca 2 m natur.

BJØRNEBÆRMØNSTER:
Se diag M.1 - mønsteret i diag sees fra retten. 1 rapport = 4 m.

RILLE (frem og tilbake på rundp):
1 rille = 2 p rett.

ØKETIPS:
Det økes 4 m ved å strikke 5 m i 1 m slik fra retten: Strikk 1 vr, lag 1 kast, strikk 1 vr, lag 1 kast og strikk 1 vr.
--------------------------------------------------------

BAKSTK:
For å få plass til all m strikkes arb frem og tilbake på rundp.
Legg opp 46-54-62 m (inkl 1 kantm i hver side) på rundp 12 med Vienna eller Melody. Strikk BJØRNEBÆRMØNSTER – se forkl over, med 1 kantm i hver side i RILLE – se forkl over! Når arb måler 42-44-46 cm legges det opp 16 nye m i hver side til ermer (dvs på slutten av de 2 neste p) = 78-86-94 m. Fortsett med bjørnebærmønster over alle m og 1 m ytterst på hvert erme i rille. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Når arb måler 70-74-78 cm felles de midterste 8 m løst av til hals og hver side (= 35-39-43 m) strikkes ferdig for seg. Strikk til arb måler ca 72-76-80 cm (avpass etter 1 p fra vrangen). Fell av med rett fra retten.

VENSTRE FORSTK:
Arb strikkes frem og tilbake på rundp.
Legg opp 30-34-38 m (inkl 1 kantm i siden og 1 stolpem mot midt foran) på rundp 12 med Vienna eller Melody. Strikk bjørnebærmønster med 1 m i hver side i rille. Når arb måler 42-44-46 cm legges det opp 16 nye m på slutten av neste p mot siden til erme = 46-50-54 m. Fortsett mønsteret med 1 m rille i hver side.
Når arb måler ca 44-46-48 cm økes det 4 m i nest ytterste m mot midt foran – SE ØKETIPS = 50-54-58 m. På neste p strikkes de nye m inn i bjørnebærmønsteret. Gjenta økningen når arb måler ca 58-60-62 cm = 54-58-62 m. Når arb måler ca 72-76-80 cm (avpass etter 1 p fra vrangen) strikkes neste p slik: Strikk 19 m vrang og sett dem deretter på 1 tråd til hette, fell de resterende 35-39-43 m av med rett fra retten, klipp tråden.

HØYRE FORSTK:
Strikk som venstre men motsatt.

MONTERING:
Sy skulder/overermsømmene kant i kant.
Sy side- og underermsømmene innenfor 1 kantm.

HETTE:
Strikk inn m fra tråden på høyre forstk tilbake på rundp 12, strikk opp 8 m langs halsfellingen på bakstk og strikk inn m fra tråden på venstre forstk = 46 m. Strikk 1 p rett fra vrangen. Videre strikkes 2 p av bjørnebærmønsteret med 1 kantm i rille i hver side. På neste p (= retten) økes det 4 m i hver av de 2 midterste m midt bak - SE ØKETIPS! = 54 m. Strikk bjørnebærmønster videre med 1 kantm i hver side i riller til hetten måler ca 45 cm (avpass etter 1 p fra vrangen), fell av med r fra retten.
Legg hetten dobbelt og sy den sammen på toppen kant i kant.

Tre 1 silkebånd opp og ned i midjen, bruk dette til å lukke jakken.

Diagram

= Fra vrangen: Strikk 3 vr, løft den første m som ble strikket over de 2 andre, deretter den andre m over den siste m = 1 m tilbake.
= Fra vrangen: Strikk 3 m i 1 m slik: 1 r, 1 vr, 1 r.
= Fra retten: Strikk vr.

Robin D Bell 26.12.2015 - 23:17:

I would love to make this but can't seem to see on the pattern how many skeins of yarn are needed, and since having to substitute to the Drops Melody yarn I'm not sure how many to order. Thanks so much!

DROPS Design 02.01.2016 kl. 13:53:

Dear Mrs D Bell, you will find requested amount of yarn under tab "materials", ie in 1st size you need 250 g Melody / 50 g a ball Melody = 5 balls. Happy knitting!

Evelin Bürger 25.08.2014 - 12:12:

Würde diese Model gern stricken, nur mit anderer (glatter Wolle) ist das machbar? Bekommt man dann trotzdem den Schnitt?

DROPS Design 01.09.2014 kl. 13:10:

Liebe Evenlin, das Muster fällt durch die luftige Vienna-Wolle natürlich besonders locker und schön. Wenn Sie eine glattere und schwerere Wolle verwenden, hängt sich das Muster wahrscheinlich stärker aus und wirkt nicht mehr so luftig. Am besten stricken Sie ein Probestück, um zu sehen, wie sich Ihre bevorzugte Wolle dabei verhält.

Nadia 27.03.2010 - 13:16:

Very feminine!!

Gabriele 27.01.2010 - 08:19:

Kann Patricia nur Recht geben! Schaue jeden Tag, ob die Anleitung schon eingestellt ist.

Jacqui 18.01.2010 - 23:31:

There are so many nice designs. I don't know where to start,but this is outstanding!!!!!!

Patricia 18.01.2010 - 21:05:

Scheint so leicht und angenehm, man möchte gleich hineinschlüpfen. Ich hoffe die Anleitung ist bald verfügbar.

Hélène 07.01.2010 - 02:41:

Un très beau modèle pour flâner à la maison.

Laila 06.01.2010 - 17:47:

Modèle très classe

Lovisa 26.12.2009 - 19:15:

Jag tyckte den här var jättesöt och mysig. Bandet i midjan gör den väldigt fin och feminin. Gillar den även fast den påminner om både morgonrock och badrock. =)

Birgit 17.12.2009 - 03:31:

Ein wunderbares Teil, das ich wirklich gerne arbeiten und vor allem, tragen möchte!

Kommentér oppskrift DROPS 119-13