DROPS / 118 / 42

Sugar Flowers by DROPS Design

Strikket DROPS teppe med blomster ruter i Alpaca og Vivaldi eller Alpaca og Brushed Alpaca Silk.

DROPS design: Modell nr Z-459
--------------------------------------------------------
Mål:
Bredde: ca 110 cm
Lengde: ca 140 cm

Materialer: DROPS ALPACA fra Garnstudio
600 gr f.nr 100, natur
DROPS VIVALDI fra Garnstudio
350 gr f.nr 06, natur

Eller bruk: DROPS ALPACA fra Garnstudio
600 gr f.nr 100, natur
DROPS BRUSHED ALPACA SILK fra Garnstudio
350 gr f.nr 01, natur

DROPS SETTP OG RUNDP (40 og 80 cm) NR 5,5 - eller de p du må ha for å få 18 m x 24 p glstrikk og 18 m x 36 p rillestrikk med 1 tråd av hver kvalitet på 10 x 10 cm.

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord: blomst, pledd, rute,

For at avfellingskanten ikke skal stramme, lages det 1 kast på hver side av 1 m rett i hvert hjørne og disse kastene felles av på samme måte som de resterende m.

Alle økninger gjøres fra retten. Det økes 1 m ved å lage ett kast innenfor 1 m, på neste p strikkes kastet vridd rett (dvs strikk i bakre del av m istedenfor fremre) for å unngå hull.
--------------------------------------------------------

TEPPE:
Arb strikkes rundt på settp/rundp.
Legg opp 8 m på settp 5,5 med 1 tråd av hver kvalitet. Sett 1 merketråd på beg av omg. Fordel m på 4 stk p slik at det blir 2 m pr p. Strikk 1 omg rett. Videre strikkes M.1 fortløpende på omg (= 4 ganger). HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Bytt til rundp 5,5 når det er nok m. Når M.1 er strikket ferdig i høyden er det 216 m på p.
Fell av de første 108 m - Les FELLETIPS! -, sett de neste 54 m på 1 tråd og sett de siste 54 m på en annen tråd (Rute 1 på Fig.1).
Strikk 3 ruter til på samme måte = 4 hjørne ruter (Rute 2, 3 og 4 på Fig.1).

Legg opp og strikk som tidligere, men nå felles de første 162 m av - Les FELLETIPS! - og de siste 54 m settes på 1 tråd. Strikk 5 ruter til på samme måte = 6 side ruter (Rute 5, 6, 7, 8, 9 og 10 på Fig.1).

Legg opp og strikk som tidligere, men nå felles alle m av – Les FELLETIPS! Strikk 1 rute til på samme måte = 2 midt ruter (Rute 11 og 12 på Fig.1).

Det er nå strikket totalt 12 ruter.
Legg rutene opp som vist på Fig.1 (med m på tråd utover mot sidene - stiplet linje på Fig 1). Sy rutene sammen kant i kant i ytterste ledd av ytterste m slik at det ikke blir noen tykke kanter. Alle yttersidene på teppet har nå m på tråder.

KORTSIDEN:
Sett m fra de 3 trådene i nederkanten av teppet (Rute 2, 5 og 1 på Fig.1) tilbake på rundp 5,5 = 162 m. Strikk RILLER frem og tilbake - se forkl over - SAMTIDIG som det økes 1 m i hver side - Les ØKETIPS! - på hver 2.p totalt 18 ganger = 198 m. Deretter felles det løst av.
Strikk på samme måte i kanten på motsatt side av teppe (Rute 4, 8 og 3 på Fig 1).

LANGSIDEN:
Sett m fra de 4 trådene i siden av teppet (Rute 1, 10, 9 og 4 på Fig.1) tilbake på rundp 5,5 = 216 m. Strikk RILLER frem og tilbake SAMTIDIG som det økes 1 m i hver side på hver 2.p totalt 18 ganger = 252 m. Deretter felles det løst av.
Strikk på samme måte i kanten på motsatt side av teppe (Rute 3, 7, 6 og 2 på Fig.1).

MONTERING:
Sy sammen kantene på teppe i alle hjørnene. Sy i ytterste ledd av ytterste m slik at det ikke blir tykke kanter.

= ta 1 m løst av p, 1 r, løft den løse m over.
= 2 m rett sammen
= 1 kast mellom 2 m, på neste omg strikkes kastet vridd vr (dvs strikk i bakre del av m istedenfor fremre) for å unngå hull.
= ta 1 m løst av p, 2 r sammen, løft den løse m over.