DROPS / 116 / 50

DROPS 116-50 by DROPS Design

Strikket DROPS norsk genser med rundfelling og lue i ”Eskimo ”. Str S-XXXL.

DROPS design: Modell nr EE-249
------------------------------------------------------------
550-650-700-750-850-900 gr f.nr 48, beige mix.
150-150-150-200-200-200 gr f.nr 01, natur
50-50-50-50-50-50 gr f.nr 30, pastellrosa

DROPS SETTP OG RUNDP (40 og 80 cm) NR 8 - eller den p du må ha for å få 11 m x 15 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS SETTP OG RUNDP (40 og 80 cm) NR 7 - til vrborder.
--------------------------------------------------------

Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 270kr. Les mer.
MØNSTER:
Se diag M.1 og M.2. Diag viser mønsteret sett fra retten. Tomme felt er felte m, hopp videre til neste rute på raden.

FELLETIPS:
Fell slik 3 m før merketråden: ta 1 m løst av p, 1 r, løft den løse m over, 1 r.
Fell slik etter merketråden: 1 r, 2 r sammen.
ØKETIPS:
Øk slik før 1 m og merketråden:
lag 1 kast, 1 r.
Øk slik etter merketråden:
1 r, lag 1 kast.
På neste omg strikkes kastene vridd rett (dvs strikk i bakre del av m istedenfor i fremre del) slik at det ikke blir hull.
----------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------

BOL:
Arb strikkes rundt på rundp.
Legg opp 104-116-128-140-152-172 m på rundp 7 med beige mix. Strikk 1 omg rett. Videre strikkes det vrbord 2 r / 2 vr.
Når vrborden måler 6 cm strikkes det 1 omg rett SAMTIDIG som det felles 8-8-12-12-12-16 m jevnt fordelt = 96-108-116-128-140-156 m. Bytt til rundp 8. Sett 1 merketråd på beg av omg og 1 merketråd etter 48-54-58-64-70-78 m (= 1 merketråd i hver side).
Strikk 1 omg vrang. Deretter strikkes M.1. Når M.1 er strikket 1 gang i høyden fortsettes det med glstrikk og beige mix. SAMTIDIG på 2.omg etter M.1 felles det 1 m på hver side av begge merketrådene – LES FELLETIPS! Gjenta fellingen på hver 4. cm totalt 4 ganger = 80-92-100-112-124-140 m. Når arb måler 28-29-30-31-32-33 cm økes det 1 m på hver side av begge merketrådene – LES ØKETIPS! Gjenta økningen på hver 5.cm totalt 3 ganger = 92-104-112-124-136-152 m. Når arb måler 45-46-47-48-49-50 cm felles det 8 m i hver side til ermhull (dvs 4 m på hver side av begge merketrådene) = 38-44-48-54-60-68 m tilbake på for- og bakstk. Legg arb til side.

ERME:
Legg opp 32-32-32-36-36-36 m på settp 7 med beige mix. Strikk 1 omg rett. Videre strikkes det vrbord 2 r / 2 vr. Når vrborden måler 8 cm strikkes det 1 omg rett SAMTIDIG som det felles 4 m jevnt fordelt = 28-28-28-32-32-32 m – sett 1 merketråd på beg av omg. Bytt til settp 8 og strikk 1 omg vrang. Deretter strikkes M.1. Når M.1 er strikket 1 gang i høyden fortsettes det med glstrikk og beige mix. SAMTIDIG når arb måler 14 cm økes det 2 m midt under ermet – LES ØKETIPS! Gjenta økningen på hver 5½.-4½.-3½.-4½.-3½.-3. cm totalt 6-7-8-7-8-9 ganger = 40-42-44-46-48-50 m. Når arb måler 44-44-43-43-42-42 cm - NB! Kortere mål i de større str pga lengre ermtopp og bredere skuldervidde -
felles det 8 m midt under ermet = 32-34-36-38-40-42 m. Legg arb til side og strikk et erme til.

BÆRESTK:
Sett ermene inn på samme rundp som bolen der det er felt m til ermhull = 140-156-168-184-200-220 m. Sett 1 merke midt bak – klipp tråden og start herfra nå! Strikk glstrikk med beige mix. SAMTIDIG på 4.omg felles det 14-9-21-16-11-10 m jevnt fordelt = 126-147-147-168-189-210 m. Når arb måler 3-4-5-6-7-8 cm fra merket strikkes og felles det etter M.2. Etter siste felling er det 60-70-70-80-90-100 m på p – strikk M.2 ferdig. Videre strikkes det forhøyning bak med beige mix og glstrikk, frem og tilbake fra midt bak slik: Snu ved merket, strikk 6 m tilbake, snu, strikk 12 m, snu strikk 18 m, fortsett slik med 6 m mer til det totalt strikkes over 30-30-30-42-42-42 m, snu og strikk 1 omg over alle m SAMTIDIG som det felles 0-6-2-8-10-8 m jevnt fordelt = 60-64-68-72-80-92 m. Arb måler ca 66-68-70-72-74-76 cm opp til skulderen.

HALS:
Bytt til rundp 7 og strikk vrbord 2 r / 2 vr. Når halsen måler 10-10-10-12-12-12 cm felles det løst av med rett over rett og vrang over vrang.

MONTERING:
Sy åpningene under ermene.
---------------------------------------------------------
LUE: for oppskrift se modell nr 116-49
--------------------------------------------------------

Denne oppskriften har blitt rettet. .

Oppdatert online: 11.08.2009
Etter siste felling er det 60-70-70-80-90-100 m på p – strikk M.2 ferdig. ..........felles 0-6-2-8-10-8 m jevnt fordelt = 60-64-68-72-80-92 m.
Oppdatert online: 11.08.2009
Nytt diagramm M.2

Diagram

= beige mix
= natur
= pastellrosa
= 2 m rett sammen

Berit 14.02.2016 - 17:43:

Den svenska beskrivningen är inte uppdaterad online, se rättelser.

DROPS Design 15.02.2016 kl. 09:11:

Hej. Tack för info, detta är nu rättat.

Pernille 23.03.2014 - 23:56:

Hej Jeg skal til at strikke denne trøje (laver dog lidt om på mønsteret så ribben hedder 4r og 3vr). Men jeg hader når kanten (opslaget) bliver for stramt og det synes jeg tit sker når man slår almindeligt op, jeg har derfor fundet jeres video der hedder "Slå op - elastisk rundt" Men kan jeg bruge den teknik på en rundpind som i denne opskrift og når jeg skal strikke 4r og 3vr? Håber i kan hjælpe Mvh Pernille

DROPS Design 26.03.2014 kl. 13:39:

Hej Pernille. Det tror jeg sagtens du kan. God fornojelse med den.

Malene 02.02.2014 - 22:23:

Jeg kan ikke læse ud af opskriften hvor jeg skal bruge rundpind 8 på 40 cm. Der står øverst, at den skal bruges.. Kan I hjælpe mig med det?

DROPS Design 04.02.2014 kl. 14:26:

Hej Malene. Du kan bruge den til sidst i baerestykket hvis maskerne ikke passer paa 80 cm - og til huen. Men du kan ogsaa bruge strömpepindene eller fortsaette paa 80 cm og magic loop teknik.

Kurt 22.03.2013 - 12:43:

Mycket enkelt: 7 ggr mönster 1 + 4 maskor till!

Hege 21.03.2013 - 21:23:

Hvordan forventes det at man skal strikke M1 når den ikke går opp i antall masker? M1=16 masker og det går ikke opp med antall masker på størrelsen.

DROPS Design 28.03.2013 kl. 14:12:

Kaere Hege. Kan du fortaelle mig hvilken str du strikker, da kan jeg kigge nemmere med. Tak ;o)

Berrit 10.02.2013 - 18:30:

Das Halsbündchen habe ich nicht 10cm sondern nur 6cm hoch gestrickt, das reichte. Jetzt habe ich einen schönen dicken Pulli, der mich ordentlich warm hält! Ach, und ich habe insgesamt 12 Knäuel von der Hauptfarbe gebraucht und je 1 Knäuel von den anderen Farben.

Berrit 10.02.2013 - 18:28:

Am Ende soll man das Rückenteil hinten etwas höher stricken, das beult bei meinem Pulli da jetzt etwas, ich würde also empfehlen weniger Reihen hin und her zu stricken, oder das ganz zu lassen.

Berrit 10.02.2013 - 18:26:

Fortsetzung... Die Ärmel habe ich deutlich länger gestrickt als in der Anleitung angegeben, die muss man wirklich anprobieren und anpassen. In der Anleitung für die Rundpasse steht man solle "...glatt stricken GLEICHZEITIG bei jeder 4.R." abnehmen. Das muss 'in der 4. Reihe' heißen (vergleiche mit englischer Anleitung).

Berrit 10.02.2013 - 18:23:

Ich habe den Pulli in der Eskimo Wolle gestrickt, nur in anderen Farben. Folgende Anmerkungen hätte ich zu der Anleitung: Trotz meines Versuches locker zu stricken, war meine Maschenprobe mit Nadel 8 mehr wie 14Mx17R für 10x10cm2. Deshalb habe ich mich entschieden nach Anleitung für Größe L zu stricken, anstatt M. Das Ergebnis war immer noch eher körperbetont und nicht so locker fallend wie auf dem Foto.Ich habe das Oberteil 5cm kürzer gestrickt, als in der Anleitung.

Drops Design 08.01.2012 - 01:20:

Linda, the pattern is correct. You have 147 sts when starting M.2. M.2 is 21 sts, so you will have 7 repeats of M.2 on round. 21x7 = 147 On last round of M.2 each repeat has decreased to 10 sts. You can see that at the top of M.2. So 7 repeats x 10 sts = 70 sts.

Kommentér oppskrift DROPS 116-50