DROPS / 115 / 21

DROPS 115-21 by DROPS Design

Settet består av: Strikket DROPS lue og skjerf med vrbord og hullmønster i 2 tråder ”Alpaca”.

DROPS design: Modell nr Z-424
--------------------------------------------------------
LUE:
Størrelse: S/M - L
Hodemål: 52/54 - 56/58 cm.
Materialer: DROPS ALPACA fra Garnstudio
100-150 gr f.nr 6309, turkis/grå

DROPS RUNDP NR 5 (60 cm) - eller den p du må ha for å få 17 m x 34 p hullmønster med 2 tråder på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDP NR 4 (60 cm) - til vrbord.

SKJERF:
Størrelse: One size
Mål: ca 23 x 150 cm
Materialer: DROPS ALPACA
300 gr f.nr 6309, turkis/grå

DROPS PINNE NR 5 - eller den p du må ha for å få 17 m x 34 p hullmønster med 2 tråder på 10 x 10 cm.
DROPS PINNE NR 4,5 - til vrbord.
--------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

fasong: poselue, mønster/teknik: hullmønster, type oppskrift: luer, sett, skjerf,

--------------------------------------------------------
HULLMØNSTER:
1.-3.p: alle m strikkes rett.
4.p (= vrangen): 1 kantm, * 1 kast, ta 1 m løst av som om den skulle strikkes r, 1 r, løft den løse m over * , gjenta fra *-*, til det gjenstår 1 m, avslutt med 1 kantm.
Gjenta 1.-4.p.
RILLE (frem og tilbake på p):
1 rille = 2 p rett.
--------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------LUE: Arb strikkes frem og tilbake på rundp.
Legg opp 104-116 m på rundp 4 med 2 tråder Alpaca. Strikk 1 p rett fra retten, 1 p vrang fra vrangen. Videre strikkes det vrbord slik fra retten: 1 kantm, * 3 r, 3 vr *, gjenta fra *-* til det gjenstår 1 m, avslutt med 1 kantm. Fortsett med vrbord. Når arb måler 7 cm strikkes det 1 p rett fra retten, så 1 p rett fra vrangen, SAMTIDIG som det felles 32-36 m jevnt fordelt (fell ca hver 3.m) = 72-80 m. Bytt til rundp 5. Videre strikkes det HULLMØNSTER frem og tilbake over alle m – se forkl over! HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Når arb måler ca 26-28 cm (avpass etter 4.p av hullmønsteret) strikkes det videre med RILLER over alle m - se forkl over, SAMTIDIG som det felles 10 m jevnt fordelt på hver 2.p totalt 3 ganger (det felles fra retten) = 42-50 m. Deretter strikkes alle m 2 og 2 sammen på hver p totalt 3 ganger (kantm i hver side felles ikke) = 7-8 m. Arb måler nå ca 29-31 cm. Trekk trådene gjennom de resterende m, snurp sammen øverst og sy luen sammen innenfor 1 kantm.
--------------------------------------------------------

SKJERF:
--------------------------------------------------------
1.-3.p: alle m strikkes rett.
4.p (= vrangen): 3 m r, * 1 kast, ta 1 m løst av som om den skulle strikkes r, 1 r, løft den løse m over *, gjenta fra *-* til det gjenstår 2 m, avslutt med 2 m r.
Gjenta 1.-4.p.
--------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------

SKJERF: Arb strikkes frem og tilbake på p. Legg opp 57 m på p 4,5 med 2 tråder Alpaca. Strikk 1 p vrang fra vrangen. Videre strikkes det vrbord slik fra retten: 3 m RILLE - se forkl over, * 3 r, 3 vr *, gjenta fra *-*, avslutt med 3 r, 3 m rille. Fortsett med vrbord og 3 m rille i hver side. Når arb måler 15 cm strikkes det 1 p rett fra retten, så 1 p rett fra vrangen, SAMTIDIG som det felles 18 m jevnt fordelt = 39 m. Bytt til p 5. Videre strikkes det HULLMØNSTER på neste p fra retten – se forkl over! HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Når arb måler ca 135 cm (avpass etter 4.p av hullmønsteret) byttes det til p 4,5. Videre strikkes det 2 p rett over alle m, SAMTIDIG som det økes 18 m jevnt fordelt på første p = 57 m. På neste p fra retten strikkes det vrbord 3 r/3 vr med 3 m rille i hver side. Når vrborden måler 15 cm strikkes det 1 p glattstrikk. Fell av. Arb måler nå ca 150 cm.