DROPS / 116 / 36

DROPS 116-36 by DROPS Design

DROPS strømper i ”Alaska” med norsk mønster.

DROPS design: Modell nr X-338
--------------------------------------------------------
Størrelse: 35/37 - 38/40 - 41/43
Fotens lengde: 22 - 24 - 27 cm
Skaftets lengde: 33 - 34 - 35 cm
Materialer: DROPS ALASKA fra Garnstudio
150-150-200 gr f.nr 49, lys brunmelert
50-100-100 gr f.nr 02, natur
50-50-50 gr f.nr 40, gammelrosa

DROPS SETTP nr 5 - eller den p du må ha for å få 17 m x 22 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS SETTP nr 4 - til vrbord.
--------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

skostørrelse: 35-37 (22cm), 38-40 (24cm), 41-43 (27cm), tema: nordisk, type oppskrift: sokker,
Garntype
Deals fra
DROPS ALASKA UNI COLOUR (50g)
12.00 NOK
DROPS ALASKA MIX (50g)
12.00 NOK

Det felles 1 m på hver side av siste m på omg = midt bak. Fell slik før denne m: 2 r sm. Fell slik etter denne m: 2 vridd r sm (dvs strikk i bakre m-buer istedenfor i fremre).
MØNSTER:
Se diag M.1 - diag strikkes i glstrikk og viser 1 rapport av mønsteret.
HÆLFELLING:
1.p (= retten): Strikk til det gjenstår 5-6-6 m, 2 vridd r sm (dvs strikk i bakre m-buer istedenfor i fremre), snu arb.
2.p (= vrangen): Strikk til det gjenstår 5-6-6 m, 2 vr sm, snu arb.
3.p: Strikk til det gjenstår 4-5-5 m, 2 vridd r sm, snu arb.
4.p: Strikk til det gjenstår 4-5-5 m, 2 vr sm, snu arb.
Fortsett fellingen på samme måte ved å strikke til det gjenstår 1 m mindre før det strikkes 2 sm, til det gjenstår 8-8-10 m på p.
--------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------
STRØMPE:
Arb strikkes rundt på settp. Legg opp 60-68-72 m på settp 4 med gammelrosa. Strikk 1 omg glstrikk. Sett 1 merke i siste m på omg = midt bak. Bytt til lys brunmelert og fortsett med vrbord = 2 r / 2 vr til arb måler 10-11-12 cm. Videre strikkes det 1 omg r SAMTIDIG som det felles 10-6-10 m jevnt fordelt = 50-62-62 m. Bytt til settp 5. Neste omg strikkes slik: M.1 4-5-5 ganger, deretter strikkes første m i M.1 en gang til, siste m på omg (= midt bak) strikkes uten mønster i lys brunmelert hele tiden. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
SAMTIDIG på den 20.omg i diag felles det 1 m på hver side av m midt bak – SE FELLETIPS!
STR 35/37: Gjenta fellingen på vekselvis hver 3.og 4.omg totalt 8 ganger = 34 m.
STR 38/40 og 41/43: Gjenta fellingen på vekselvis hver 2.og 3.omg totalt 12-10 ganger = 38-42 m på omg.
ALLE STR: Når M.1 er strikket 1 gang i høyden måler arb ca 33-34-35 cm.
Videre beholdes de første 8-9-10 m på p, sett de neste 18-20-22 m på 1 tråd (= midt oppå foten) og behold de siste 8-9-10 m på p = 16-18-20 m på p til hæl. Strikk glstrikk med lys brunmelert frem og tilbake over hæl-maskene i 5-5½-6 cm - sett så 1 merke midt på arb. Videre strikkes HÆLFELLING – se forkl over! Etter hælfellingen strikkes det opp 9-10-11 m på hver side av hælen og de 18-20-22 m fra tråden oppå foten settes tilbake på p = 44-48-54 m. Sett 1 merke på hver side av de 18-20-22 m oppå foten. Fortsett med glstrikk og lys brunmelert videre rundt - SAMTIDIG felles det i hver side slik: Strikk de 2 siste m FØR første merket r sm, og strikk de 2 første m ETTER andre merket vridd r sm. Gjenta fellingen på hver 2.omg totalt 6-6-7 ganger = 32-36-40 m.
Strikk videre til arb måler 18-20-22 cm fra merket på hælen (= ca 4-4-5 cm igjen). Sett 1 merke i hver side slik at det blir 16-18-20 m både oppå og under foten. Fortsett med glstrikk SAMTIDIG som det felles til tå på hver side av begge merkene slik: Strikk til det gjenstår 3 m før merket: 2 r sm, 2 r (merket sitter midt mellom disse), 2 vridd r sm. Gjenta fellingen på hver 2.omg totalt 4-3-4 ganger og deretter på hver omg 1-3-3 ganger = 12 m tilbake på p. Strikk 1 omg hvor alle m strikkes r sm 2 og 2 = 6 m. Klipp tråden, trekk den gjennom de resterende m, snurp sammen og fest tråden godt.

Diagram

= natur
= lys brunmelert
= gammelrosa