DROPS / 116 / 54

DROPS 116-54 by DROPS Design

Strikket DROPS sokker med norsk mønster i ”Karisma”.

Stikkord: nordisk, sokker,

DROPS design: Modell nr U-583
---------------------------------------------------------
100 gr i alle str f.nr 50, grønnmelert
100 gr i alle str f.nr 01, naturhvit
50 gr i alle str f.nr 56, mørk brunmelert

DROPS SETTP NR 3,5 - eller det p.nr du må bruke for å få 22 m x 30 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS SETTP NR 3 – til vrbord
---------------------------------------------------------

fra 22.80 kr /50g
DROPS Karisma uni colour DROPS Karisma uni colour 22.80 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Karisma mix DROPS Karisma mix 22.80 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 114kr. Les mer.
MØNSTER: Diag M.1 til M.6. Diag viser mønsteret sett fra retten. Hele mønsteret strikkes i glstrikk.
HÆLFELLING:
1.p (= retten): Strikk til det gjenstår 6-8-8 m, ta neste m løs av p, 1 r, løft den løse m over, snu arb.
2.p (= vrangen): Strikk til det gjenstår 6-8-8 m, ta neste m løs av, 1 vr, løft den løse m over, snu arb.
3.p (= retten): Strikk til det gjenstår 5-7-7 m, ta neste m løs av p, 1 r, løft den løse m over, snu arb.
4.p (= vrangen): Strikk til det gjenstår 5-7-7 m, ta neste m løs av p, 1 vr, løft den løse m over, snu arb.
Fortsett fellingen på samme måte ved å strikke til det gjenstår 1 m mindre før det taes 1 m løs av til det gjenstår 9-11-11 m på p.
--------------------------------------------------------

SOKK:
Arb strikkes rundt på settp. Legg opp 56-66-66 m på settp 3 med grønnmelert. Strikk 1 omg rett, deretter strikkes det 4 p vrbord 1 r/1 vr. Bytt til settp 3,5 og strikk 1 omg rett med grønnmelert der det felles 1-0-0 m jevnt fordelt = 55-66-66 m. Videre strikkes M.1 (= 11 m) over alle m på p, SAMTIDIG på siste p av M.1 justeres m-ant til 56-64-64 m. Videre strikkes M.2 (= 4 m) over alle m på p, SAMTIDIG på siste p av M.2 felles det 2-4-4 m jevnt fordelt = 54-60-60 m. Strikk 1 omg med naturhvit, videre strikkes det slik: M.3 (= 35 m), M.4A (= 6 m) over de neste 18-24-24 m, avslutt med M.4B (= 1 m). Strikk M.4 totalt 3 ganger i høyden, deretter settes M.3 (= 35 m) på en tråd = 19-25-25 m til hæl. Strikk M.5 over disse m i 5-5½-6 cm, sett en merketråd, deretter felles det til hæl – se forkl over. Etter hælfellingen strikkes det opp 12-14-14 m på hver side av hælen og de 35 m fra tråden settes tilbake på p = 68-74-74 m. De 35 m oppå foten fortsetter etter M.3, m under foten strikkes etter M.5, SAMTIDIG felles det på hver side av m oppå foten – Strikk de 2 m før M.3 rett sammen og de 2 m etter M.3 vridd rett sammen (dvs at det strikkes i bakre del av m isteden for fremre), gjenta på hver 2.p totalt 5 ganger = 58-64-64 m. Fortsett med mønster M.3 og M.5. Når M.3 er strikket 2 ganger i høyden strikkes det videre slik: M.6 (= 3 m), M.5 over de neste 29 m, M.6, M.5 over de neste 23-29-29 m. Strikk videre til arb måler 19-20-23 cm fra merket på hælen (= 3-4-4 cm igjen), Fortsett dette mønsteret, SAMTIDIG som det felles til tå på hver side av den midterste m i M.6 (dvs m som strikkes annenhver omg grønnmelert og naturhvit) i hver side. Fell slik før m: 2 siste m rett sammen med natur. Fell slik etter m: ta første m løst av, 1 rett, løft den løse m over. Fell på hver omg totalt 9-10-10 ganger = 22-24-24 m tilbake. Strikk m 2 og 2 sammen, klipp tråden og trekk den gjennom de resterende m.

Denne oppskriften har blitt rettet. .

Oppdatert online: 07.10.2009
Nytt diagramm.
Oppdatert online: 07.09.2010
Nytt diagramm M.6
Oppdatert online: 19.05.2014
under SOKK:
.... Strikk videre til arb måler 19-20-23 cm fra merket på hælen (= 3-4-4 cm igjen), Fortsett dette mønsteret,...

Diagram

= naturhvit
= grønnmelert
= mørk brunmelert

Kommentarer (23)

Legg inn en kommentar!

Dorte Johansen 13.11.2017 - 14:01:

Og tak for en dejlig hjemmeside🌞

Dorte Johansen 13.11.2017 - 13:59:

Har l en opskrift hvor man strikker sokker efter magic loop metoden? Hvis ikke vil jeg virkelig ønske at l laver en. Jeg kan ikke finde en dansk opskrift

DROPS Design 14.11.2017 kl. 08:27:

Hei Dorte. Vi har ingen sokker som er beskrevet med magic loop. Om du ser på vår video som beskriver og viser hvordan man strikker med magic loop, kan du strikke de sokken du ønsker. God Fornøyelse!

Kicki 28.01.2017 - 10:39:

Hej efter att jag ska sticka ett varv naturvit, ska jag sticka M 3=35 maskor och M4A=6 maskor över de nästföljande 24 maskorna. Men M3 och M4A blir 41 maskor ihop inte 24.

DROPS Design 02.02.2017 kl. 14:46:

Hej Kicki. Du har 60 m ikke sandt. Og saa strikker du M.3 = 35 m, 6 gange M.4A = 24 m og slutter af med 1 m M.4B = 60 m i alt.

Birgitte Mikalsen 05.10.2015 - 14:59:

Hei! Er det mulig å strikke disse i alpakka?

AK 28.02.2013 - 09:54:

I just noticed that in the danish instructions it says to repeat the 4th pattern three times total - however in the picture the pattern has only been repeated two and a half times which means that the socks are actually a bit longer than in the picture.

DROPS Design 05.03.2013 kl. 16:21:

Yes, sometimes picture is slightly different than pattern.

Britti 17.02.2013 - 14:14:

I don't know why, but the socks turned out HUGE! I used the right wool and followed the instructions but somehow I ended up having socks in size 53 instead of 35-37. At least I could do someone a favor with these socks, but I am still trying to figure out why they turned out so big. Did anyone else have and solved this problem?

DROPS Design 18.02.2013 kl. 09:39:

Hallo Britti, wir hatten noch keine weitere Rückmeldung in dieser Richtung. Hat Ihre Maschenprobe gestimmt und haben Sie beim Socken dann auch das Muster gestrickt?

Mireille Smaling 06.01.2013 - 22:35:

Voet wordt veel te lang. Na twee keer telpatroon M3 zoals voorgeschreven zit je allang op maat 35/37 en dan moet de teen nog worden gebreid. Als je de teen dan ook nog 'om de naald' zou minderen zoals in het patroon staat, krijg je een enorme puntteen. De teen dus gewoon iedere naald minderen (na 3 en na 6 keer minderen, een keer een naald zonder mindering gebreid)en dan heb je een zeer ruime maat 41.

DROPS Design 07.01.2013 kl. 15:32:

Het patroon zou correct moeten zijn. Gaat u vanuit de juiste stekenverhouding dan zijn 2 herhalingen van M.3 20 cm en het patroon begint al boven de voet.

Michel 18.11.2012 - 11:36:

How do I distribute the stitches on my needles?

DROPS Design 18.11.2012 kl. 15:59:

Hi, we normally distribute the stitches on 4 needles and knit with the 5th.

Marie S 06.04.2010 - 11:50:

Har nu stickat en socka färdig. Ett kanonmönster, allt stämmer exakt, kul att sticka och snygga blir dom.

Elisabeth 02.07.2009 - 21:10:

Flotte sokker

Kommentér oppskrift DROPS 116-54