DROPS / 116 / 54

DROPS 116-54 by DROPS Design

Strikket DROPS sokker med norsk mønster i ”Karisma”.

DROPS design: Modell nr U-583
---------------------------------------------------------
100 gr i alle str f.nr 50, grønnmelert
100 gr i alle str f.nr 01, naturhvit
50 gr i alle str f.nr 56, mørk brunmelert

DROPS SETTP NR 3,5 - eller det p.nr du må bruke for å få 22 m x 30 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS SETTP NR 3 – til vrbord
---------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

skostørrelse: 35-37 (22cm), 38-40 (24cm), 41-43 (27cm), tema: nordisk, type oppskrift: sokker,

MØNSTER: Diag M.1 til M.6. Diag viser mønsteret sett fra retten. Hele mønsteret strikkes i glstrikk.
HÆLFELLING:
1.p (= retten): Strikk til det gjenstår 6-8-8 m, ta neste m løs av p, 1 r, løft den løse m over, snu arb.
2.p (= vrangen): Strikk til det gjenstår 6-8-8 m, ta neste m løs av, 1 vr, løft den løse m over, snu arb.
3.p (= retten): Strikk til det gjenstår 5-7-7 m, ta neste m løs av p, 1 r, løft den løse m over, snu arb.
4.p (= vrangen): Strikk til det gjenstår 5-7-7 m, ta neste m løs av p, 1 vr, løft den løse m over, snu arb.
Fortsett fellingen på samme måte ved å strikke til det gjenstår 1 m mindre før det taes 1 m løs av til det gjenstår 9-11-11 m på p.
--------------------------------------------------------

SOKK:
Arb strikkes rundt på settp. Legg opp 56-66-66 m på settp 3 med grønnmelert. Strikk 1 omg rett, deretter strikkes det 4 p vrbord 1 r/1 vr. Bytt til settp 3,5 og strikk 1 omg rett med grønnmelert der det felles 1-0-0 m jevnt fordelt = 55-66-66 m. Videre strikkes M.1 (= 11 m) over alle m på p, SAMTIDIG på siste p av M.1 justeres m-ant til 56-64-64 m. Videre strikkes M.2 (= 4 m) over alle m på p, SAMTIDIG på siste p av M.2 felles det 2-4-4 m jevnt fordelt = 54-60-60 m. Strikk 1 omg med naturhvit, videre strikkes det slik: M.3 (= 35 m), M.4A (= 6 m) over de neste 18-24-24 m, avslutt med M.4B (= 1 m). Strikk M.4 totalt 3 ganger i høyden, deretter settes M.3 (= 35 m) på en tråd = 19-25-25 m til hæl. Strikk M.5 over disse m i 5-5½-6 cm, sett en merketråd, deretter felles det til hæl – se forkl over. Etter hælfellingen strikkes det opp 12-14-14 m på hver side av hælen og de 35 m fra tråden settes tilbake på p = 68-74-74 m. De 35 m oppå foten fortsetter etter M.3, m under foten strikkes etter M.5, SAMTIDIG felles det på hver side av m oppå foten – Strikk de 2 m før M.3 rett sammen og de 2 m etter M.3 vridd rett sammen (dvs at det strikkes i bakre del av m isteden for fremre), gjenta på hver 2.p totalt 5 ganger = 58-64-64 m. Fortsett med mønster M.3 og M.5. Når M.3 er strikket 2 ganger i høyden strikkes det videre slik: M.6 (= 3 m), M.5 over de neste 29 m, M.6, M.5 over de neste 23-29-29 m. Strikk videre til arb måler 19-20-23 cm fra merket på hælen (= 3-4-4 cm igjen), Fortsett dette mønsteret, SAMTIDIG som det felles til tå på hver side av den midterste m i M.6 (dvs m som strikkes annenhver omg grønnmelert og naturhvit) i hver side. Fell slik før m: 2 siste m rett sammen med natur. Fell slik etter m: ta første m løst av, 1 rett, løft den løse m over. Fell på hver omg totalt 9-10-10 ganger = 22-24-24 m tilbake. Strikk m 2 og 2 sammen, klipp tråden og trekk den gjennom de resterende m.

Diagram

= naturhvit
= grønnmelert
= mørk brunmelert