DROPS / 116 / 54

DROPS 116-54 by DROPS Design

Kuviolliset DROPS sukat ”Karisma”-langasta.

Tällä ohjeella ei vielä ole nimeä. Tee nimiehdotus!

DROPS design: Malli nro U-583
----------------------------------------------------------
joka kokoon 100 g nro 50, vihreäkirjava
joka kokoon 100 g nro 01, luonnonvalkoinen
joka kokoon 50 g nro 56, tumma ruskeakirjava

DROPS SUKKAPUIKOT NRO 3,5 tai käsialan mukaan.
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 3 tai käsialan mukaan (joustinneuleeseen).
Neuletiheys: 22 s x 30 krs sileää neuletta puikoilla nro 3,5 = 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

(Siirry ohjeeseen)

Tagit:

kenkäkoko: 35-37 (22cm), 38-40 (24cm), 41-43 (27cm), ohjetyyppi: sukat, teema: pohjanmaalainen,

Katso ruutupiirrokset M.1-M.6. Piirrokset näyttävät mallineuletta oikealta puolelta katsottuna. Koko mallineule neulotaan sileänä neuleena.

KANTAPÄÄKAVENNUKSET:
1. KRS (= oikea puoli): Neulo kunnes jäljellä on 6-8-8 s, nosta seuraava s neulomatta, neulo 1 o, vedä nostettu s neulotun yli, käännä työ.
2. KRS (= nurja puoli): Neulo kunnes jäljellä on 6-8-8 s, nosta seuraava s neulomatta, neulo 1 n, vedä nostettu s neulotun yli, käännä työ.
3. KRS (= oikea puoli): Neulo kunnes jäljellä on 5-7-7 s, nosta seuraava s neulomatta, neulo 1 o, vedä nostettu s neulotun yli, käännä työ.
4. KRS (= nurja puoli): Neulo kunnes jäljellä on 5-7-7 s, nosta seuraava s neulomatta, neulo 1 n, vedä nostettu s neulotun yli, käännä työ.
Jatka kaventamista samalla tavalla, ja neulo niin että joka toisella kerroksella jäljellä olevien silmukoiden määrä vähenee yhdellä, ennen kuin nostat s. Kavenna kunnes puikoilla on 9-11-11 s jäljellä.
----------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------

SUKKA:
Neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla. Luo sukkapuikoille nro 3 vihreäkirjavalla langalla 56-66-66 s. Neulo 1 krs oikein. Neulo sitten 4 krs 1 o/1 n -joustinneuletta. Vaihda sukkapuikkoihin nro 3,5. Neulo 1 krs oikein vihreäkirjavalla langalla ja kavenna SAMALLA tasavälein 1-0-0 s = 55-66-66 s. Jatka neulomalla kaikilla silmukoilla mallineuletta piirroksen M.1 mukaisesti ja säädä SAMALLA piirroksen viimeisellä krs:lla s-luku 56-64-64 s:aan. Neulo sitten kaikilla silmukoilla mallineuletta piirroksen M.2 mukaisesti ja kavenna SAMALLA tasavälein piirroksen viimeisellä krs:lla 2-4-4 s = 54-60-60 s. Neulo 1 krs luonnonvalkoisella langalla. Jatka neulomalla seuraavasti: M.3 (= 35 s), neulo seuraavilla 18-24-24 s:lla mallineuletta piirroksen M.4A mukaisesti, neulo lopuksi M.4B (= 1 s). Kun olet neulonut yht. 3 mallikertaa piirroksen M.4 mukaisesti, siirrä M.3:n mallikerran s:t apulangalle = 19-25-25 s jäljellä työssä kantapäätä varten. Neulo näillä silmukoilla 5-5½-6 cm mallineuletta piirroksen M.5 mukaisesti. Kiinnitä 1 merkkilanka työhön. Tee sitten KANTAPÄÄKAVENNUKSET (ks. selitys yllä).
Poimi tämän jälkeen kantalapun kummastakin reunasta 12-14-14 s ja siirrä apulangan s:t takaisin puikoille = 68-74-74 s. Jatka jalan päällä olevilla 35 s:lla mallineuletta piirroksen M.3 mukaisesti, muilla silmukoilla neulotaan mallineuletta piirroksen M.5 mukaisesti. Kavenna SAMALLA kummassakin sivussa 1 s näin: Neulo 2 viimeistä s ennen M.3:n mallikertaa oikein yhteen ja neulo 2 ensimmäistä s M.3:n mallikerran jälkeen kiertäen oikein yhteen (eli neulo s:t takakautta oikein yhteen). Toista tällaiset kavennukset 2 krs:n välein yht. 5 kertaa = 58-64-64 s. Jatka mallineuletta piirrosten M.3 ja M.5 mukaisesti. Kun olet neulonut 2 mallikertaa piirroksen M.3 mukaisesti, jatka neulomalla seuraavasti: M.6 (= 3 s), neulo seuraavilla 29 s:lla mallineuletta piirroksen M.5 mukaisesti, M.6, neulo seuraavilla 23-29-29 s:lla mallineuletta piirroksen M.5 mukaisesti. Kun työn pituus kantapään merkkilangasta mitattuna on 19-20-23 cm (= 3-4-4 cm jäljellä), aloita kärkikavennukset. Eli kavenna M.6:n keskimmäisen silmukan (= silmukka, joka neulotaan vuorotellen vihreäkirjavalla ja luonnonvalkoisella langalla) molemmin puolin 1 s seuraavasti: Ennen silmukkaa: neulo viimeiset 2 s oikein yhteen luonnonvalkoisella langalla. Silmukan jälkeen: nosta 1 s neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli. Toista tällaiset kavennukset jokaisella krs:lla yht. 9-10-10 kertaa = 22-24-24 s jäljellä työssä. Neulo sitten kaikki s:t pareittain yhteen. Katkaise lanka, vedä se jäljellä olevien silmukoiden läpi, ja kiristä. Päättele langanpäät huolellisesti.

Piirros

= luonnonvalkoinen
= vihreäkirjava
= tumma ruskeakirjava

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS 116-54 alkuperäisohjeeseen.