DROPS / 115 / 14

Say It With Flowers by DROPS Design

Hæklet DROPS jakke i ”Merino Extra Fine” med hæklede ruder. Str S - XXXL

Tags: firkant, jakker, v-hals,

DROPS design: Model nr ME-010
--------------------------------------------------------
Størrelse: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Materialer: DROPS MERINO EXTRA FINE fra Garnstudio
650-700-750-850-900-1000 gr f.nr 09, mørk brun
50 gr i alle str f.nr 07m, lys beigemeleret
50 gr i alle str f.nr 16, lys rosa
50 gr i alle str f.nr 17, cerise

DROPS HÆKLENÅL nr 4,5 – eller den nål du skal bruge for at få 16 st x 9 rækker på 10 x 10 cm og 1 rude = 9,5 x 9,5 cm.
DROPS Skalknap nr 526: 3 stk.
--------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 319.2kr. Læs mere.

Instruktioner

HÆKLETIPS:
Første st på hver omg/række erstattes af 3 lm og hver omg afsluttes med 1 km i første m i beg af omg.
BOBLE:
1 boble = 3 st som hækles sammen, dvs vent med sidste gennemtræk på hver st til alle 3 st er hæklet, slå om på nålen og træk tråden igennem alle 4 løkker.
INDTAGNINGSTIPS-1:
Tag 1 st ind ved at hækle de 2 yderst st sammen således: Hækl 1 st men vent med sidste gennemtræk, hækl 1 st til - ved sidste gennemtræk trækkes tråden igennem alle 3 løkker.
LUKKETIPS-2 (gælder ærmekuppel):
Luk af i beg af rækken ved at hækle km over det antal st som skal lukkes. Luk af i slutningen af rækken ved at hækle til der er det antal m tilbage som skal lukkes, vend arb.
--------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------
JAKKE:
Der hækles 12-12-12-16-16-16 ruder til hver forsk, 3-4-5-4-5-6 ruder nederst på rygstk og 4 ruder til hver ærme = 35-36-37-44-45-46 ruder totalt. Resten af jakken hækles i stangm.
FARVER PÅ HÆKLEDE RUDER:
Ruderne hækles i 6 forskellige farvekombinationer, de 3 sidste omg hækles med mørkebrun på alle ruder, de 2 første omg hækl således:
RUDE-A: Lm + 1.omg = lys rosa,
2.omg = lys beige.
RUDE-B: Lm + 1.omg = cerise,
2.omg = lys rosa.
RUDE-C: Lm + 1.omg = lys beige,
2.omg = cerise.
RUDE-D: Lm + 1.omg = cerise,
2.omg = lys beige.
RUDE-E: Lm + 1.omg = lys beige,
2.omg = lys rosa.
RUDE-F: Lm + 1.omg = lys rosa,
2.omg = cerise.

RUDEN HÆKLES SÅLEDES:
Hækl 6 lm med nål 4,5 og sæt dem i en ring med 1 km i første lm.
1.OMG: 12 st om ringen - SE HÆKLETIPS!
2.OMG: 2 st i hver st = 24 st.
3.OMG: * 1 fm i st, 4 lm, spring over 1 st, 1 fm i næste st, 2 lm, spring over 1 st, 1 fm i næste st, 2 lm, spring over 1 st *, gentag fra *-* totalt 4 gange = 12 lm-buer (4 store og 8 små).
4.OMG: * Om den store lm-bue hækles [-]: [1 BOBLE – se forkl over, 2 lm, 1 boble, 4 lm (= hjørne), 1 boble, 2 lm og 1 boble], 2 lm, 1 st i fm mellem de 2 små lm-buer, 2 lm *, gentag fra *-* totalt 4 gange, slut af med 1 km i toppen af første boble.
5.OMG: I alle 2-lm-buer hækles der 3 fm og i alle 4-lm-buer (= hjørnerne) hækles der 6 fm. Ruden måler ca 9,5 x 9,5 cm.

MONTERING HÆKLERUDER:
STR S: Hækl 6 ruder af A, B, C, D og F og 5 ruder af E = totalt 35 ruder.
STR M: Hækl 6 ruder af hver farvekombination = totalt 36 ruder.
STR L: Hækl 6 ruder af A, B, C, D og F og 7 ruder af E totalt = 37 ruder.
STR XL: Hækl 7 ruder af A, B, D og E og 8 ruder af C og F = totalt 44 ruder.
STR XXL: Hækl 7 ruder af C, E og F og 8 ruder af A, B og D = totalt 45 ruder.
STR XXXL: Hækl 8 ruder af C, D, E og F og 7 ruder af A og B = totalt 45 ruder.

Sy ruderne sammen fra retsiden yderst i kanten – Se Figur-1 for hvordan de sys sammen i forhold til hinanden: Fig-1a viser venstre forstk, fig-1b viser højre forstk og fig-1c viser rygstk.
Se Figur-2 for hvordan ruderne syes sammen i forhold til hinanden på ærmerne.

RYGSTK: Læs HÆKLETIPS:
Hækl øverst langs remsen på rygstk med nål 4,5 og mørkebrun: Hækl 15 st langs hver rude = totalt 45-60-75-60-75-90 st. Videre hækles der 1 st i hver st – SAMTIDIG på 2.række tages der 1 st ind i hver side – SE INDTAGNINGSTIPS-1. Gentag indtagningen på hver 2.række totalt 6 gange = 33-48-63-48-63-78 st.
HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN!
Når arb måler 25 cm tages der 1 st ud i hver side ved at hækle 2 st i næst yderst st, gentag udtagningen på hver 2.række totalt 6 gange = 45-60-75-60-75-90 st. Når arb måler 38 cm (= det samme mål som højden på forstk) klippes tråden.
Sy forstk til rygstk yderst i kanten i begge sider.

RYG- OG FORSTYKKE:
Videre hækles der over begge forstk og rygstk med mørkebrun på nål 4,5 således: Hækl 15 st over hver rude på det første forstk = 45-45-45-60-60-60 st, derefter hækles der 1 st i hver st over rygstk = 45-60-75-60-75-90 st og til sidst hækles der 15 st over hver rude på det andet forstk = 45-45-45-60-60-60 st. Der er nu 135-150-165-180-195-210 st total på rækken. Sæt 1 mærke efter 33-37-41-45-48-52 st ind fra hver side (= 69-76-83-90-99-106 st mellem mærkerne på rygstk).
LÆS HELE NÆSTE AFSNIT FØR DET HÆKLES!
HALSINDTAGNING: Når arb måler 40 cm tages der 1 st ind i hver side mod halsen – SE INDTAGNINGSTIPS-1, gentag indtagningen på hver 2.række totalt 7-8-9-10-9-10 gange.
SAMTIDIG når arb måler 42-43-44-45-46-47 cm lukkes der af til ærmegab således:

HØJRE FORSTK:
Hækl frem til der er 4-4-5-5-6-6 st tilbage før mærket, vend og hækl tilbage. Videre tages der 1 st ind mod ærmegabet på hver række totalt 2-4-6-9-11-13 gange – SE INDTAGNINGSTIPS-1. Når alle indtagninger til ærmegab og hals er færdig er der 20-21-21-21-22-23 st tilbage på skulderen. Klip tråden når arb måler totalt 60-62-64-66-68-70 cm.

VENSTRE FORSTK:
Hækl som højre, men modsat.

RYGSTK:
Hækl over de midterste 61-68-73-80-87-94 st. SAMTIDIG lukkes der af til ærmegab i hver side som på forstk = 57-60-61-62-65-68 st. Hækl videre med 1 st i hver st til arb måler 59-61-63-65-67-69 cm, hækl 1 række til over de yderste 20-21-21-21-22-23 st i hver side (de midterste 17-18-19-20-21-21-22 st = hals), klip tråden.

ÆRME:
Der hækles først 2 smalle remser som sys på hver side af hækleruderne.
REMSE: Hækl 7-9-9-9-11-11 lm med mørkebrun, 1.række hækles således: 1 st i 4.lm, 1 st i hver af de 3-5-5-5-7-7 sidste lm = 5-7-7-7-9-9 st (inkl de 3 første lm = 1 st). Vend og hækl 1 st i hver st til arb måler 19 cm, klip tråden. Hækl 1 remse til på samme måde.
Sy 1 remse fast på hver side af ruderne – sy yderst i kanten så sømmen bliver usynlig.
Videre hækles der 1 st i hver st og 15 st over hver rude = totalt 40-44-44-44-48-48 st. Fortsæt at hækle frem og tilbage med 1 st i hver st – SAMTIDIG når arb måler 21 cm tages der 1 st ud i hver side ved at hækle 2 st i næst yderste st, gentag udtagningen på hver 4.-5.-3.-2.-2.-2.række totalt 6-5-7-9-9-10 gange = 52-54-58-62-66-68 st. Når arb måler 48-47-46-45-44-43 cm (kortere mål i større str pga længere ærmekuppel og bredere skuldervidde) lukkes der af på hver række i hver side – SE LUKKETIPS-2: 4 st 1 gang i hver side, derefter 2 st i hver side til arb måler 54 cm, derefter 4 st 1 gang, klip tråden. Ærmet måler ca 56 cm.

MONTERING:
Sy ærmerne sammen yderst i kanten. Sy skuldersømmene yderst i kanten.
FORKANTER: Hækl fm med mørkebrun og nål 4,5 op langs højre forstk, rundt i halsen og ned langs venstre forstk – der skal være ca 16 fm pr 10 cm. Hækl 2 rækker mørke-brun, 1 række lys rosa, 1 række cerise, 2 rækker mørkebrun, 1 række lys beige og 2 rækker mørkebrun = totalt 9 rækker – SAMTIDIG på 6.række (= vrangen) laves der 3 knaphuller på højre forkant – det øverste skal være lige ud for overgangen mellem ruderne og st, derefter skal de være med ca 9 cm mellemrum. 1 knaphul = 2 lm, spring over 2 fm, på næste række hækles der 2 fm om lm-buen
Hækl 1 række med mørkebrun og fm langs nederkanten af både ryg- og forstykke og ærmerne.

Sy ærmerne i ryg- og forstykke yderst i kanten så der ikke bliver en tyk søm. Sy knapperne i.

Diagram

Christina 03.02.2019 - 11:45:

Sehr schönes Modell! Ich habe es mit Drops Muskat gearbeitet und bin zufrieden mit der Passform (Größe XXXL). Beim nächsten Mal würde ich die beiden Streifen am unteren Teil des Ärmels aber als Dreieck und nicht als Rechteck arbeiten, da der Ärmel am Unterarm sehr gut passt aber am Handgelenk recht weit ist.

Agneta Hansson 30.07.2014 - 11:23:

Jag skall virka denna kofta ,jag virkade en ruta igår och den ser inte ut som på bilden,så mönster måste vara fel

DROPS Design 04.08.2014 kl. 15:58:

Hej Agneta. Mønstret skulle være korrekt, så det kunne også være du har hæklet forkert. Men hvis du kunne forklare hvor det går galt for dig, kan vi kontrollere og evt hjælpe dig videre.

Sonya 26.05.2012 - 16:10:

Could you just help me with the sizing, I am not sure what size XL or XXL etc is in the UK

DROPS Design 13.11.2012 kl. 15:37:

Please have a look at the diagram below.

Ouazzani 19.11.2009 - 16:21:

Modèle romantique et très féminin, superbe avec un jean

Drops Design 18.11.2009 - 16:49:

Hi If your squares measures approx 9.5 x 9.5 cm / 3¾” x 3¾”, then 15 dc should work. That is what we have on the garment in picture.

Mariam 18.11.2009 - 16:40:

In the (back piece) part, I'm supposed to crochet 15 dc at the top of each square, but to be symmetric, I can never crochet 15 only, I have to crochet 18 dc (I guess).. 3 from each (4-ch loop) and 12 dc in between (3 from each 2-ch loop = total 18 dc.. please help me with this, thanks in advance..

Johanna 07.10.2009 - 05:50:

Me gusta como la línea queda con la figura, el color es muy bonito y me gusta como se ve con los jeans.

Camilla 19.09.2009 - 11:18:

Men herregud vad tråkig och ful. Varför gör ni all virkdesign med tema gammal mormors rute filt? när den stickade kollektionen är med i tiden, så tycker man ju att ni borde lyckas lite bättre med den virkade också.

Helen 19.07.2009 - 16:52:

Snygg!! Fin färgkombination, men skulle kanske byta till svart bottenfärg

Agneta 13.07.2009 - 22:19:

Snygga färgkombination. Roligt när det kommer något virkat som man blir sugen att göra.Snygg

Kommentere opskrift DROPS 115-14