DROPS / 111 / 36

Making Tracks by DROPS Design

Hæklet DROPS jakke i ”Muskat” med ¾-lange ærmer. Str S til XXXL.

DROPS design: Model nr R-538
-------------------------------------------------------
Størrelse: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Materialer: DROPS MUSKAT fra Garnstudio
Farve nr 61, lys beige:
550-600-650-700-800-900 gr

DROPS HÆKLENÅL nr 4,5 – eller den nål du skal bruge for at få 16 fm/dbl-st i bredden x 9 rækker i højden (hver 2. række fm og dbl-st) = 10 x 10 cm.
DROPS PERLEMORKNAP nr 522: 5 stk.
-------------------------------------------------------

Kommentarer (64)

Garnet til denne opskrift koster fra 120.45kr. Læs mere.
HÆKLEINFO: Første fm på hver række/omg med fm erstattes af 1 lm og første dbl-st på hver række/omg med dbl-st erstattes af 4 lm. Hver række/omg med fm sluttes med 1 fm i 4.lm i beg af forrige række og hver række/omg med dbl-st sluttes med 1 dbl-st i 1.lm i beg af forrige række.

INDTAGNINGSTIPS: Der tages kun ind på rækkerne/omgangene med dbl-st. Hækl 2 dbl-st sammen således: Hækl 1 dbl-st men stop når der er 2 m tilbage på nålen, hækl 1 dbl-st i næste fm og træk sidste omslag igennem alle 3 m på nålen. Der er nu taget 1 dbl-st ind.
Første indtagning gøres i slutningen af alle dbl-st partier, anden indtagning gøres i starten af alle dbl-st partier osv hver 2. gang løbende.
----------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------
RYG- OG FORSTYKKE: Arb hækles frem og tilbage fra midt foran. Hækl 224-242-259-277-294-312 løse lm (inkl 4 lm til at vende med) på nål 4,5 med Muskat.
1.række = (vrangen): SE HÆKLEINFO - hækl 1 dbl-st i 5.lm fra nålen, * spring over 1 lm, 1 dbl-st i hver af de 4 næste lm *, gentag fra *-* til der er 4-2-4-2-4-2 lm tilbage, slut af med at springe over 1 lm, 1 dbl-st i de/den sidste lm = 177-191-205-219-233-247 dbl-st, vend arb.
2.række (= retsiden): 11-12-13-14-15-16 dbl-st (= forkant), 1 lm, spring over 1 dbl-st, 4 dbl-st, 1 lm, spring over 1 dbl-st, * 11-12-13-14-15-16 dbl-st, 1 lm, spring over 1 dbl-st *, gentag fra *-* totalt 12 gange og slut af med 4 dbl-st, 1 lm spring over 1 dbl-st, 11-12-13-14-15-16 dbl-st (= forkant).
3. række (= vrangen): Hækl 1 fm i hver m, dvs både i dbl-st og i lm.
Gentag 2 og 3.række.
HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN!
Når arb måler ca 10 cm – sørg for at næste række bliver fra retsiden (dvs en række med dbl-st) – tages der 1 dbl-st ind i hver af de brede dbl-st-partier undtagen forkanterne (= 12 partier hvor der tages ind) - SE INDTAGNINGSTIPS.
Gentag indtagningen når arb måler 20 og 30 cm = 141-155-169-183-197-211 m på rækken.
Når arb måler ca 36-38-38-40-40-42 cm – sørg for at næste række er fra retsiden – lægges arb til side. Hækl ærmerne.

ÆRME: Arb hækles rundt – SE HÆKLEINFO!
Hækl 75-82-90-97-105-112 løse lm på nål 4,5 med Muskat og sæt dem sammen til en ring med 1 km i første lm.
1.OMG: Hækl 4 lm i første lm (= 1 dbl-st), * spring over 1 lm, 1 dbl-st i hver af de 4 næste lm *, gentag fra *-* til der er 4-6-4-6-4-6 lm tilbage, spring over 1 lm og hækl 1 dbl-st i hver af de sidste lm = 60-66-72-78-84-90 dbl-st.
Sæt 1 mærke i beg af omg, lad mærket følge med op.
2.OMG: * 9-10-11-12-13-14 dbl-st, 1 lm, spring over 1 dbl-st *, gentag fra *-* totalt 6 gange og slut af med 1 km i første st.
3.OMG: Hækl 1 fm i hver m, dvs både i dbl-st og i lm.
Gentag 2.og 3.omg.
Når arb måler ca 15 cm – sørg for at næste omg er en omg med dbl-st – tages der 1dbl-st ind i hver dbl-st-parti – læs INDTAGNINGSTIPS = 54-60-66-72-78-84 m på omg. Når arb måler ca 28 cm – sørg for at næste omg er en omg med dbl-st/lm, lægges arb til side. Hækl 1 ærme til.

RUNDT BÆRESTYKKE: Nu hækles delene sammen fra retsiden således - start midt foran på højre forstk: 11-12-13-14-15-16 dbl-st, 1 lm, spring over 1 fm, 4 dbl-st, 1 lm, spring over 1 fm, 8-9-10-11-12-13 dbl-st, 1 lm, spring over 1 fm, 8-9-10-11-12-13 dbl-st, 1 lm, spring over de næste 10-11-12-13-14-15 fm = ærmegab.
Hækl det ene ærme ind således (start ved mærket): * 8-9-10-11-12-13 dbl-st, 1 lm, spring over 1 fm *, gentag fra *-* 4 gange, 8-9-10-11-12-13 dbl-st, 1 lm, spring over de sidste 10-11-12-13-14-15 fm = ærmegab.
Hækl videre over rygstk således: * 8-9-10-11-12-13 dbl-st, 1 lm, spring over 1 fm *, gentag fra *-* totalt 5 gange, 8-9-10-11-12-13 dbl-st, 1 lm, spring over de næste 10-11-12-13-14-15 fm = ærmegab.
Hækl det andet ærme ind således (start ved mærket på ærmet): * 8-9-10-11-12-13 dbl-st, 1 lm, spring over 1 fm *, gentag fra *-* 4 gange, 8-9-10-11-12-13 dbl-st, 1 lm, spring over de sidste 10-11-12-13-14-15 fm = ærmegab.
Hækl videre over venstre forstk således: 8-9-10-11-12-13 dbl-st, 1 lm, spring over 1 fm, 8-9-10-11-12-13 dbl-st, 1 lm, spring over 1 fm, 4 dbl-st, 1 lm, spring over 1 fm, 11-12-13-14-15-16 dbl-st.

Der er nu totalt 213-235-257-279-301-323 m på rækken.

Fortsæt mønsteret som før - SAMTIDIG på næste række med dbl-st tages der 1 dbl-st ind i hver store dbl-st-parti (undtagen over forkanterne) = 20 indtagninger. Gentag indtagningen på hver 2.række med dbl-st (= hver 4.omg): 3-4-5-3-3-2 gange og derefter på hver række med dbl-st 0-0-0-3-4-6 gange. Efter alle indtagninger er der 133-135-137-139-141-143 m på rækken. Hækl 1 række med fm Samtidig med at der tages 19-17-15-13-11-9 m ind jævnt fordelt (tag 1 m ind ved at springe over 1 m) = 114-118-122-126-130-134 fm på rækken. Hækl 3 rækker med 1 fm i hver m, klip tråden.

MONTERING: Sy åbningerne under ærmerne. Sy knapperne i på venstre forkant – øverste knap syes på den øverste række med dbl-st, derefter syes knapperne på hver 3.række med dbl-st nedad. Der lukkes mellem 5.og 6.dbl-st fra midt foran på højre forkant.

PICOTKANT: Hækl nederst rundt om hele jakken og rundt om ærmerne på nål 4,5 med Muskat således: 1 fm i første m, * 4 lm, 1 st i første lm (= 1 picot), spring over ca 1-1½ cm, 1 fm *, gentag fra *-*.

Diagram

Kommentarer (64)

Skriv din kommentar her!

Anita Tiwari 19.10.2018 - 07:42:

Where I perches this jacket

DROPS Design 19.10.2018 kl. 08:49:

Dear Mrs Tiwari, we only provide the free patterns, not the complete garment, you can contact any DROPS store they may be able to help you.

Dalia 07.07.2015 - 05:54:

I'm not sure I fully understand the yoke part, after skipping 12 sc how exactly do I attach my sleeve?

DROPS Design 07.07.2015 kl. 10:19:

Dear Dalia, when you have skipped 12 sc on right front piece, work on first sleeve beg by marker: (10 tr, 1 ch, skip 1 sc), repeat 4 times 10 tr, 1 ch, skip the last 12 sc on sleeve and work back piece (remember to leave 12 sc on body unworked for armhole). Happy crocheting!

Foktje 31.05.2015 - 08:36:

Mooi vest/jasje.gemakkelijk om te haken

Jean Heesbeen 10.10.2014 - 13:04:

Bij een hoogte van 15 cm moet je gaan minderen bij de mouwen, maar het is mij niet duidelijk hoeveel je moet minderen

Kerstin Proft 04.07.2014 - 20:32:

Ich debke zu Vorder/Rückenteil unter 2.Rmüsste es nach ...Blende)" heißen:1Lm,1D-Stb überspringen, 4D-Stb,... und weiter nach ...total 12x wiederholen und mit 4D-Stb, 1Lm, 1D-Stb überspringen, 11-12-13.... Viele Grüße

DROPS Design 04.07.2014 kl. 23:00:

Vielen Dank für den Hinweis, Sie haben Recht, da ist bei der Übersetzung etwas verloren gegangen. Die Stelle wird nun korrigiert. Weiterhin viel Spaß beim Häkeln!

Simi 23.02.2014 - 06:53:

How to beg by marker

DROPS Design 24.02.2014 kl. 09:46:

Dear Simi, work as stated in pattern and continue (yoke) crocheting 1 st in 1st st after marker on sleeve as stated. Happy crocheting!

Simi 19.02.2014 - 18:01:

What does 4-6 4-6 4-6 ch means

DROPS Design 19.02.2014 kl. 21:06:

Dear Simi, you crochet 4 ch in size S, 6 ch in size M, 4 ch in size L, and so on, numbers are given in same order as sizes. Happy crocheting!

Ramoni Gomez 22.09.2013 - 13:49:

Graciassssssssss. El patron es perfecto y es muy facil de hacer, gracias por explicarlo tan bien.

Kuusiniemi Pirjo 05.07.2013 - 14:24:

Hihojen liittämisessä ongelma. Jääkö kainaloon siis reikä, koska täytyy jättää 2 x 14 s väliin?

DROPS Design 05.07.2013 kl. 16:41:

Kyllä, kainaloon jää reikä. Tämä reikä ommellaan lopuksi yhteen.

Samira 29.02.2012 - 12:51:

Bonjour,jai commencer a realiser ce model jai terminer tout les pieces,comment crochete l'empiecement? c-à-d attacher les manches au devant et dos? merci pour votre reponse

DROPS Design 01.03.2012 kl. 09:29:

Bonjour Samira, suivez pas à pas les indications et crochetez chaque pièce l'une après l'autre comme indiqué dans le paragraphe "Empiècement". Bon crochet !

Kommentere opskrift DROPS 111-36