DROPS Baby / 17 / 11

Little Gent Socks by DROPS Design

Strikkede sokker med fletter til baby og barn i DROPS Merino Extra Fine

Stikkord: flette, sokker,

DROPS design: Modell nr ME-015-by
----------------------------------------------------------
Størrelse: 1/3 - 6/9 - 12/18 mnd (2- 3/4) år
Passer fotlengde: 10 – 11 - 12 (14 - 16) cm
Materialer: DROPS MERINO EXTRA FINE fra Garnstudio
Farge nr 14, stålblå:
50-100-100 (100-100) gr.
----------------------------------------------------------
DROPS SETTP NR 3,5 –
eller det p.nr du må ha for å få 22 m rillestrikk i bredden på 10 cm.
DROPS SETTP NR 2,5 (til vrbord)
----------------------------------------------------------

fra 23.80 kr /50g
DROPS Merino Extra Fine uni colour DROPS Merino Extra Fine uni colour 23.80 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Merino Extra Fine mix DROPS Merino Extra Fine mix 23.80 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 68kr. Les mer.
MØNSTER: Se diag M.1 – diag viser mønsteret sett fra retten!

RILLE (frem og tilbake på p):
1 rille = 2 p rett.

RILLE (rundt på settp):
1 rille = 2 omg: 1 omg rett og 1 omg vrang.
----------------------------------------------------------

SOKK: Arb strikkes rundt på settp.
Legg opp 48-52-52 (56-56) m på settp 2,5 med Merino Extra Fine. Strikk vrbord = 1 r / 1 vr – omg starter midt bak. Når arb måler 4-5-5 (5-6) cm strikkes 3 m (= 1 r, 1 vr, 1 r) rett sammen midt bak, strikk 4 omg, deretter strikkes 3 m (= 1 vr, 1 r, 1 vr) vrang sammen midt bak = 44-48-48 (52-52) m. Når arb måler 10-11-12 (13-14) cm byttes det til settp 3,5. Strikk 1 omg glstrikk - SAMTIDIG felles det 6 m jevnt fordelt = 38-42-42 (46-46) m.
HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Videre settes de første 14-15-15 (16-16) m på 1 tråd, behold de neste 10-12-12 (14-14) m på p (= overstykke) og sett de resterende 14-15-15 (16-16) på en tråd. Strikk slik frem og tilbake over m på ovestykket: Strikk slik frem og tilbake over m på ovestykket: 2-3-3 (4-4) m rille SE FORKL OVER, 1 m glstrikk med vrangen ut , M.1 (start på 4.p i diag),
1 m glstrikk med vrangen ut og 2-3-3 (4-4) m rille. Når overstykket måler 3½-4-5 (6½-7½) cm strikkes det opp 8-9-11 (14-16) m på hver side av overstykket og m fra trådene settes tilbake på p = 54-60-64 (74-78) m. Videre strikkes det riller rundt – SE FORKL OVER - over alle m i 1½-2-2½ (3-3½) cm, deretter strikkes 1 omg vrang. Fell alle m unntatt 10-12-12 (14-14) m midt foran. Strikk riller i 9-10-11 (13-15) cm over disse m til såle.
Fell av og sy sålen til sokken – sy kant i kant slik at det ikke blir en tykk søm.
Strikk 1 sokk til på samme måte.

Denne oppskriften har blitt rettet. .

Strikk slik frem og tilbake over m på ovestykket: 2-3-3 (4-4) m rille -
>SE FORKL OVER, 1 m glstrikk med vrangen ut, M.1 (start på 4.p i diag),
>1 m glstrikk med vrangen ut og 2-3-3 (4-4) m rille
Oppdatert online: 01.12.2008
SOKK: - SAMTIDIG felles det 6 m jevnt fordelt = 38-42-42 (46-46) m.
Oppdatert online: 07.01.2009

Diagram

= rett fra retten, vrang fra vrangen
= sett 2 m på hj.p foran arb, 2 r, 2 r fra hj.p

Kommentarer (33)

Legg inn en kommentar!

Anne Larsen 17.12.2016 - 20:05:

Jeg forstår simpelthen ikke dette: 2-3-3 (4-4) m retstrik – SE FORKL OVER, 1 m glatstrik med vrangen ud, M.1 (start på 4.p i diag), 1 m glatstrik med vrangen ud og 2-3-3 (4-4) m retstrik.

DROPS Design 21.12.2016 kl. 14:41:

Hej Anne. Hvis du nu strikker den mindste str (1/3 mdr), saa strikker: 2 m retstrik, 1 glatstrik med vrangen ud (vr paa retten), M.1 (det er diagrammet som du ser mederst), 1 glatstrik med vrangen ud og afslutter med 2 m retstrik.

Carol Williamson 03.06.2015 - 23:17:

I'm nearly finished, but instead of casting off, then sewing up, I'm planning on working the 12 (in the 12 - 18 month size) toe stitches back and forth across the bottom of the foot, picking up one side stitch each row. I think this might be neater than casting off then sewing up. Besides, I hate the sewing up part. Then once it's finished, I'll only have two tails to weave in.

Agnieszka 11.04.2015 - 14:35:

Super süße Schühchen 😊

Bianka 13.03.2015 - 22:16:

Beim Anfang des Muster: cken: 2-3-3 (4-4) M. Krausrippe – SIEHE OBEN, 1 M. glatt mit der linken Seite nach aussen stricken, M1 (bei der 4. R. im Diagramm anfangen), 1 M glatt li (linke Seite nach aussen) stricken und 2-3-3 (4-4) M. Krausrippe. Es sind doch 12 M und hier werden nur 6 gestrickt? oder wie ist diese Passage gemeint? Danke Bianka

DROPS Design 16.03.2015 kl. 10:22:

Sie kommen auf 12 M: 3 M kraus rechts + 1 M glatt links + M.4 (= 4 M) + 1 M glatt links und 3 M kraus rechts = 3 + 1 + 4 + 1 + 3 = 12 M.

Elena 07.07.2014 - 10:06:

Grazie per la dritta, ho eseguito col magic loop e sono arrivata al diagramma. La m.rasata al rovescio significa che quella maglia è lavorata al dir su tutti i giri? Grazie per la paziente disponibilità..

DROPS Design 07.07.2014 kl. 12:43:

Buongiorno Elena. Quando si lavora avanti e indietro sui ferri, lavorare una maglia a maglia rasata rovescia, vuol dire lavorare la maglia a rov sul diritto del lavoro e a dir sul rovescio del lavoro. Ci riscriva se è ancora in difficoltà. Buon lavoro!

Elena 06.07.2014 - 12:24:

Il mio problema con i modelli è capire all'inizio a grandi linee come sviluppare il lavoro, per cui sarebbe utile, possibilmente, se fosse indicato qualcosa come:i calzini si costruiscono da sotto a sopra o si lavorano piatti a partire da sotto per poi cucire le parti...in questo modo. Chiedo se posso usare i ferri circolari qui perchè non possiedo quelli a doppia punta. Devo lavorare in tondo o avanti e indietro? Scusate per i dubbi cosmici ma io vorrei imparare!

DROPS Design 06.07.2014 kl. 22:22:

Buonasera Elena. Si lavora dalla gamba verso il basso; la parte delle coste in tondo; la parte con la treccia avanti e indietro, la parte finale nuovamente in tondo. Può lavorare con i ferri circolari e poichè le m sono poche troverà comoda la tecnica del magic loop spiegata in questo video: Ci riscriva se è in difficoltà.

Diane 22.02.2014 - 16:26:

Beau model mais semble difficile je tenterai l'experience

Clawur 22.01.2014 - 22:32:

Hi! Ich brauche wieder mal Hilfe. 'Fussrücken wie folgt stricken: 2 M. Krausrippe, 1 M. glatt mit der linken Seite nach außen, M1 glatt mit der linken Seite nach außen stricken 2 M. Krausrippe' Ich hab aber 10 Maschen auf der Nadel und komm so aber nur auf 9 Maschen. Keine Ahnung wo der Fehler liegt.

DROPS Design 24.01.2014 kl. 10:35:

Danke für den Hinweis, es war nicht gut formuliert und wir haben es überarbeitet.

Annette 20.02.2013 - 17:00: www.garnstudio.com

Synes det er meget irriterende, at man ikke kan nøjes med at udskrive opskriften og mønsteret, men far alt muligt andet med, så det hele fylder op til 3 sider. Det er spild af resourser og må absolut kunne laves, så det bliver mere printvenligt. Det gælder ikke bare denne opskrift, men også alle andre. Er det ikke muligt?

DROPS Design 21.02.2013 kl. 10:32:

Vi lægger meget arbejde i at kunne tilbyde opskrifterne gratis. Vores hjemmeside og mønstrene bliver financieret af garnsalg - derfor reklamere r vi på mønstrene. En lille pris at betale for et ellers gratis mønster :o)

Mercedes 15.01.2013 - 00:19:

Gracias por tu contestación. Realmente mi duda es como disminuir de 52 a 48 (4 pts).¿Tengo que hacer 3 pts juntos de derecho 2 veces para disminuir esos 4 pts?. Gracias de nuevo.

DROPS Design 15.01.2013 kl. 07:08:

Mercedes, muchísimas gracias por la observación. Se había omitido la instrucción acerca de repetir la dism. Saludos!

Kommentér oppskrift DROPS Baby 17-11