DROPS / 108 / 10

Valeria by DROPS Design

DROPS genser i ”Alpaca” med rundfelling og flerfarget mønster med lus. Lange eller korte ermer. Str XS - XXL

DROPS design: Modell nr Z-347
-------------------------------------------------------

Størrelse: XS - S - M - L - XL - XXL
Materialer: DROPS Alpaca fra Garnstudio
50 gr i alle str f.nr 100, natur
50 gr i alle str f.nr 7120, lys grågrønn
50 gr i alle str f.nr 2110, gulstøvete
50 gr i alle str f.nr 7139, grågrønn
50 gr i alle str f.nr 3800, gammelrosa
50 gr i alle str f.nr 0302, camel
50 gr i alle str f.nr 6347, grålilla
50 gr i alle str f.nr 618, lys beige
Langt erme:
F.nr 501, lys grå:
200-250-250-300-300-350 gr
Kort erme:
F.nr 501, lys grå:
150-150-150-200-200-200 gr

DROPS Settp og rundp nr 3 (40 og 80 cm) - eller den p du må ha for å få 24 m x 32 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS Settp og rundp nr 2,5 (40 og 80 cm) – til riller og vrborder.

Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 464kr. Les mer.
Rille (på rundp): 1 rille = 2 omg. 1 omg rett og 1 omg vrang.

Mønster: Se diag M.1 til M.4. Diag viser mønsteret sett fra retten. Hele mønsteret strikkes i glstrikk.

Genseren kan strikkes med lange eller korte ermer.
Genser: Arb strikkes rundt på rundp. Legg opp 236-260-284-312-344-384 m på rundp 2,5 med lys grå Alpaca. Strikk 1 omg rett. Videre strikkes det vrbord slik: * 2 r, 2 vr *, gjenta fra *-*. Når vrborden måler 5-5-5-5-6-6 cm bytes det til rundp 3. Strikk 1 omg rett samtidig som det felles 56-56-68-72-80-96 m jevnt fordelt = 180-204-216-240-264-288 m. Strikk 1 omg rett. Videre strikkes M.1. Husk på strikkefastheten! Når M.1 er strikket 1 gang i høyden strikkes det 1 omg rett med lys grå. Sett 1 merketråd i hver side (bakstk = 90-102-108-120-132-144 m, forstk = 90-102-108-120-132-144 m).
Strikk 1 omg rett med lys grå. Videre strikkes M.2 til arb måler 39-40-41-42-43-44 cm. Strikk 1 omg rett med lys grå samtidig som det felles 12 m i hver side (dvs 6 m på hver side av hver merketråd) = 156-180-192-216-240-264 m. Legg arb til side.

Langt erme: Arb strikkes rundt på settp. Legg opp 76-76-80-84-88-92 m på settp 2,5 med lys grå Alpaca. Strikk 1 omg rett. Videre strikkes det vrbord slik: * 2 r, 2 vr *, gjenta fra *-*. Når vrborden måler 4 cm bytes det til settp 3. Strikk 1 omg rett samtidig som det felles 20-20-22-24-26-26 m jevnt fordelt = 56-56-58-60-62-66 m. Strikk 1 omg rett. Videre strikkes M.3. Når M.3 er strikket 1 gang i høyden strikkes det 1 omg rett med lys grå samtidig som det økes 4-4-2-0-4-0 m jevnt fordelt = 60-60-60-60-66-66 m. Sett 1 merketråd på beg av omg = midt under ermet. Strikk 1 omg rett. Videre strikkes M.2. Samtidig når arb måler 9-9-9-12-12-12 cm økes det 1 m på hver side av merketråden på hver 4.-3½.-3.-2.-2.-2.cm totalt 10-11-13-16-16-17 ganger = 80-82-86-92-98-100 m. De økte m strikkes fortløpende inn i mønsteret.
Når arb måler 48-48-47-47-47-47 cm (NB! Kortere mål i de større str pga bredere skuldervidde) strikkes det 1 omg rett med lys grå samtidig som det felles 12 m midt under ermet (= 6 m på hver side av merketråden) = 68-70-74-80-86-88 m. Legg arb til side og strikk ett erme til.

Kort erme: Legg opp 80-82-86-92-98-100 m på settp 2,5 med lys grå Alpaca. Sett 1 merketråd på beg av omg (= midt under ermet). Strikk 3 riller – se forkl over. Bytt til settp 3. Strikk 1 omg rett samtidig som det felles 12 m midt under ermet (= 6 m på hver side av merketråden) = 68-70-74-80-86-88 m. Legg arb til side og strikk ett erme til.

Bærestk: Sett ermene inn på samme rundp som bolen der det er felt til ermhull = 292-320-340-376-412-440 m. Strikk 1 omg rett med lys grå samtidig som det felles 12-20-20-16-12-20 m jevnt fordelt = 280-300-320-360-400-420 m. Strikk 1 omg rett med lys grå. Videre strikkes det mønster og felles etter M.4 (se diag for din str). Når M.4 er strikket ferdig i høyden (strikk til pilen for din str) er det 112-120-128-126-140-147 m på p. Strikk 1 omg rett med lys grå samtidig som det felles 9-15-21-15-27-28 m jevnt fordelt = 103-105-107-111-113-119 m. Klipp tråden.

Halskant: Sett 1 merketråd i den midterste m på forstk. Start å strikke 25 m etter m med merketråden med lys grå på rundp 2,5 (dette er nå omg beg). Strikk 52-54-56-60-62-68 m rett, snu arb og strikk 57-59-61-65-67-73 m rett tilbake. Snu arb, strikk 62-64-66-70-72-78 m rett, snu arb og strikk 67-69-71-75-77-83 m rett tilbake. Snu arb, strikk 72-74-76-80-82-88 m, (dette er nå omg beg), videre strikkes det 2 rilller rundt og rundt – se forkl over - over alle m. Strikk 1 omg rett samtidig som det økes jevnt fordelt 13-15-17-17-19-17 M. = 116-120-124-128-132-136 m. Videre strikkes det vrbord slik: * 2 r, 2 vr *, gjenta fra *-*. Når vrborden måler ca 4-4-5-5-6-6 cm felles det løst av med rett over rett og vrang over vrang.

Montering: Sy sammen åpningene under ermene. Brett vrborden i halsen dobbel og sy fast på vrangen.

= lys grågrønn
= gulstøvete
= grågrønn
= gammelrosa
= camel
= grålilla
= lys beige
= strikk 2 m rett sammen

Elin 22.11.2018 - 22:03:

Skal forhøyninga på halsen være framme ? Da der står at du skal starte på forstykket med halskant

DROPS Design 23.11.2018 kl. 08:27:

Hei Elin. Forhøyningen går over nakken/skuldrene. Du setter et merke midt foran, men så begynner omgangen 25 masker etter dette merket. Når du da begynner å strikke vil dette blir over nakken og skuldrene. God fornøyelse

Ingvild Gabrielsen 26.09.2018 - 15:37:

Har dere noen alternative garn denne genseren kan strikkes med? Eks blanding alpakka og ull.

DROPS Design 28.09.2018 kl. 14:44:

Hej Ingvild, Ja du kan blandt andet strikke den i DROPS Flora 65% Ull 35% Alpaca som også tilhører garngruppe A. Prøv at bruge vores garnkalkulator som ligger inde på selve opskriften, her får du flere andre alternativer :)

Eve Beeley 23.03.2018 - 09:05:

I cannot find the chart instructions or diagram on this patter. There is a box saying no image by the diagram explanations. Please can you supply a diagram?

DROPS Design 23.03.2018 kl. 15:12:

Dear Eve! Look at the end of the pattern, maybe in other language versions. If it doesn't work please change your browser. Happy knitting!

Catharine Clausen 05.12.2016 - 17:15:

Mønster M.4, hva betyr på slutten "XS=54 p/v" ?

DROPS Design 06.12.2016 kl. 15:22:

Hej Catharine. Dvs, der er 54 pinne i str XS (v = varv = svensk)

Claudia Carolina 27.12.2015 - 09:16:

Salve Drops/Garnstudio e grazie mille anche per questo schema. Sto iniziando a fare il modello ma non capisco cosa significa di fianco allo schema M4 per la taglia "L" dove dice 62 p/v non comprendo cosa significa "p/v" Grazie mille di nuovo e complimenti per la creatività e per la Alpaca che sto iniziando a conoscere e già mi ha innamorato!

DROPS Design 28.12.2015 kl. 17:50:

Buonasera Claudia, p/v sono i ferri/giri del diagramma M.4 per le diverse taglie. Buon lavoro!

Brassard Jocelyne 10.09.2015 - 05:58:

Je ne retrouve pas dans le nuancier drops alpaca les couleurs grège, ardoise, foncé, ardoise clair?

DROPS Design 10.09.2015 kl. 10:10:

Bonjour Mme Brassard, le nom des couleurs se trouve parfois ajusté au fil du temps, mais vous pouvez toujours vous fier à la référence de la couleur (2110, 7120, 7139...). Bon tricot!

Wenche 21.05.2015 - 19:06:

Er det riktig at en skal felle masker etter bråtene. Både på bol og genser?

DROPS Design 22.05.2015 kl. 14:41:

Hej Wenche, Ja du feller jevnt fordelt efter vrborden ifølge opskriften. God fornøjelse!

Michaela 30.11.2014 - 19:33:

Opskrift 108-10 ang. halskant: Er det korrekt at man skal strikke ret når man vender, så der bliver riller over mønsterstrikket? Og når man har vendt arb fire gange og strikket 80 m ret (str L) skal man så strikke fire omgange ret eller skal man gentage venderækkerne igen (60, 65, 70, 75, 80 m str L) ?

DROPS Design 03.12.2014 kl. 16:31:

Hej Michaela. Ja, du slutter af med retstrik mellem mönstret og halsrib.

Jutta 26.01.2014 - 15:06:

Hallo, wenn man dieses Modell in uni -farbe strickt, wieviel Gramm benötigt man dann? Von den einzelnen , angegebenen Farbe benötigt man ja nicht immer ein ganzes Knäuel. Gruß Jutta

DROPS Design 27.01.2014 kl. 10:10:

Liebe Jutta, dieses ältere Modell haben wir leider nicht mehr zum wiegen hier, Ich würde Ihnen empfehlen, genügend Wolle zu kaufen, damit Sie keine Probleme mit dem Farbbad bekommen.

Shirley Everett 28.12.2013 - 18:57:

Numbers of shades and description of colours do not match in several of the colours eg 7120 is not light slate grey it is light grey green and 3800 is not blue violet. Some of the others are also different.

Kommentér oppskrift DROPS 108-10