DROPS / 106 / 20

DROPS 106-20 by DROPS Design

DROPS ankelsokker i ”Fabel”.

DROPS design: Modell nr FA-030
-------------------------------------------------------

Størrelse: 35/37 - 38/40 - 41/43
Fotens lengde: 22 - 24 - 27 cm
Sokkens lengde: 8 - 9 - 10 cm
Materialer: DROPS Fabel fra Garnstudio
50 gr i alle str f.nr 159, red chilli

DROPS Settp nr 2,5 – eller de p du må ha for å få 26 m x 34 p glstrikk på 10 x 10 cm.

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord: sokker,

Vrbord: * 1 rett, 2 vr *, gjenta fra *-*.

Hæl: Strikk 1 p over hæl-m der det felles 6 m jevnt fordelt = 24-28-32 m. Videre fortsettes det å strikke glstrikk samtidig som 1 m på slutten av hver p settes på 1 tråd. Fortsett slik til det er 7-8-10 m på tråden i hver side av hælen = 10-12-12 m igjen på p. Sett 1 merketråd i arb. Videre strikkes det glstrikk men på slutten av hver p strikkes nå 1 m fra tråden tilbake på p. NB! For å unngå hull strikkes det også opp 1 m mellom p og tråden. På neste p strikkes de 2 nye m sammen. Fortsett slik til det er 24-28-32 m på p igjen. Strikk 1 p over alle m.

Strikketips: For hver gang man snur midt på p taes 1.m løst av. Stram tråden og strikk videre som før. Dette gjøres for å unngå hull i overgangene.

Sokker: Arb strikkes rundt på settp. Legg opp 63-69-75 m på settp 2,5 med Fabel. Sett 1 merketråd på beg av omg = midt bak. Strikk 2 omg rett. Husk på strikkefastheten! Videre strikkes det vr-bord – se forkl over. Når arb måler 3 cm strikkes det videre i glstrikk, samtidig strikkes det forhøyning bak – les Strikketips: Strikk 7 m forbi merketråden midt bak, snu arb og strikk videre til 7 m forbi merketråden på andre siden, * snu arb, strikk 7 m lenger enn ved forrige snuing *, gjenta fra *-* til det står igjen 7-13-19 m midt foran. Snu en siste gang slik at man kommer på rettsiden av arb og strikk til merketråden. Videre beholdes de første 15-17-19 m på p, sett de neste 33-35-37 m på en tråd (= midt oppå foten) og behold de siste 15-17-19 m på p = 30-34-38 m til hæl. Strikk Hæl – se forkl over. Når hælen er strikket ferdig settes m fra tråden tilbake på p = 57-63-69 m. Strikk glstrikk, samtidig felles det på hver 2.cm totalt 3 ganger slik: Strikk de 2 siste m før m oppå foten vridd rett sammen (dvs strikk i bakre del av m istedenfor fremre), de 2 første m etter m oppå foten strikkes rett sammen = 51-57-63 m. Når arb måler 18-19-21 cm fra merketråden (= 4-5-6 cm igjen) settes det 1 merketråd i hver side slik at det blir 26-29-32 m oppå foten og 25-28-31 m under foten. Videre strikkes det glstrikk over alle m samtidig som det felles til tå på hver side av begge merketrådene. Fell slik før 1 m rett og merketråden: 2 m rett sammen. Fell slik etter merketråden og 1 m rett: 2 m vridd rett sammen. Fell slik i hver side på hver 2.omg totalt 4-7-9 ganger og videre på hver omg 6-4-3 ganger = 11-13-15 m tilbake på p. På neste omg strikkes alle m sammen 2 og 2. Klipp tråden og trekk den gjennom de resterende m, snurp sammen og fest tråden godt.