DROPS / 106 / 17

DROPS 106-17 by DROPS Design

DROPS sokker med 2 tråder i ”Fabel” og vinkelstrikk.

DROPS design: Modell nr FA-027
-------------------------------------------------------

Størrelse: 35/37 - 38/40 - 41/43
Fotens lengde: 22 - 24 - 27 cm
Lengde på skaft: 17 - 18 - 19 cm
Materialer: DROPS Fabel fra Garnstudio
50-50-100 gr f.nr 153, tex mex
50-50-100 gr f.nr 161, pink dream

DROPS Settp nr 5 – eller de p du må ha for å få 17 m x 22 p glstrikk med 2 tråder på 10 x 10 cm

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

mønster/teknik: hullmønster, skostørrelse: 35-37 (22cm), 38-40 (24cm), 41-43 (27cm), type oppskrift: sokker,

Rille (på rundp):
1 rille = 2 omg. 1 omg rett og 1 omg vrang.

Hæl: Strikk 1 p over hæl-m. Videre fortsettes det å strikke glstrikk samtidig som 1 m i slutten av hver p settes på 1 tråd. Fortsett slik til det er 5-6-7 m på tråden i hver side av hælen = 6-6-6 m igjen på p. Sett 1 merketråd i arb. Videre strikkes det glstrikk men i slutten av hver p strikkes nå 1 m fra tråden tilbake på p. NB! For å unngå hull strikkes det også opp 1 m mellom p og tråden. På neste p strikkes de 2 nye m sammen. Fortsett slik til det er 16-18-20 m på p igjen. Strikk 1 p over alle m.

Sokker: Arb strikkes rundt på settp. Legg opp 44-48-52 m på settp 5 med 1 tråd av hver farge. Sett 4 merketråder i arb slik: 1.merketråd på beg av omg, 2.merketråd etter 11-12-13 m, 3.merketråd etter 22-24-26 m (midt foran), 4.merketråd etter 33-36-39 m. Strikk 2 riller – se forkl over, videre strikkes det glstrikk. Husk på strikkefastheten! Samtidig fra 1.omg i glstrikk økes og felles det slik:
På hver 2.omg til arb måler 14-15-16 cm:
Etter 2.merketråd: 1 kast – på neste omg strikkes kastet vridd rett (dvs strikk i bakre del av m i stedet for i fremre) slik at det ikke blir hull.

Før og etter 3.merketråd: Strikk 2 m før 3. merketråd rett sammen, merketråd, ta 1 m løst av p, 1 rett, løft den løse m over.
Før 4.merketråd: 1 kast - på neste omg strikkes kastet vridd rett slik at det ikke blir hull.
Samtidig på hver 8.omg totalt 4 ganger:
Før og etter 1.merketråd: Strikk 2 m før 1. merketråd rett sammen, merketråd, ta 1 m løst av p, 1 rett, løft den løse m over.
Etter alle fellinger er det 36-40-44 m på p. Når arb måler 17-18-19 cm beholdes de første 8-9-10 m på p, sett de neste 20-22-24 m på en tråd (= midt oppå foten) og behold de siste 8-9-10 m på p = 16-18-20 m til hæl. Strikk Hæl – se forkl over. Når hælen er strikket ferdig settes m fra tråden tilbake på p = 36-40-44 m. Strikk glstrikk, samtidig felles det på hver 2.cm totalt 2 ganger slik: Strikk de 2 siste m før m oppå foten vridd rett sammen (dvs strikk i bakre del av m istedenfor fremre), de 2 første m etter m oppå foten strikkes rett sammen = 32-36-40 m. Når arb måler 18-19-21 cm fra merketråden (= 4-5-6 cm igjen) settes det 1 merketråd i hver side slik at det blir 16-18-20 m oppå foten og 16-18-20 m under foten. Videre strikkes det glstrikk over alle m samtidig som det felles til tå på hver side av begge merketrådene. Fell slik før 1 m rett og merketråden: 2 m rett sammen. Fell slik etter merketråden og 1 m rett: 2 m vridd rett sammen. Fell slik i hver side på hver 2.omg totalt 5-6-6 ganger og videre på hver omg 1-1-2 ganger = 8 m tilbake på p. På neste omg strikkes alle m sammen 2 og 2. Klipp tråden og trekk den gjennom de resterende m, snurp sammen og fest tråden godt.