DROPS / 80 / 2

DROPS 80-2 by DROPS Design

Hæklet DROPS bluse i "Karisma" og "Vivaldi", hæklet basker og taske i "Eskimo"

400-450-500-550-600 gr f.nr 44, lys grå
og brug: DROPS Vivaldi fra Garnstudio
150-200-200-200-250 gr f.nr 06, natur

DROPS Hæklenål nr 7.

DROPS Karisma uni colour DROPS Karisma uni colour 14.00 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Karisma mix DROPS Karisma mix 14.00 kr /50g
Hæklefasthed: Nål.nr er kun vejledende!10 stangm x 6 rækker på nål nr 7 med 1 tråd Karisma + 1 tråd Vivaldi = 10 x 10 cm.

Hækleinfo-1: I beg af hver omg/række erstattes 1 stangm med 3 luftm og hver omg afsluttes med 1 kædem i 3. luftm fra beg af omg. Der hækles 1 stangm i hver stangm - dvs der hækles i stangm fra forrige omg og ikke mellem stangm.

Hækleinfo-2: Da ryg- og forstykke og ærmerne først hækles rundt og derefter frem og tilbage vil dette give en lille strukturforskel.

Lukketips: Luk således i beg af rækken: Erstat 1 stangm med 1 kædem.
Luk således sidst på rækken: Vend arb når der er det ant stangm tilbage som skal lukkes og hækle tilbage.

Ryg- og forstykke: Læs Hækleinfo-1! Hækl 120-132-144-159-174 luftm med nål 7 og 1 tråd Karisma + 1 tråd Vivaldi og lav en ring med 1 kædem i 1.luftm. Hækl 1 stangm i hver luftm men spring over hver 3.luftm omg rundt = 80-88-96-106-116 stangm på omg. Sæt 1 mærketråd i hver side = 40-44-48-53-58 stangm mellem mærketrådene -lad mærketrådene følge med op. Videre hækles der rundt med 1 stangm i hver stangm - se Hækleinfo-1. Husk på hæklefastheden! Når arb måler 12 og 24 cm tages der 1 stangm ud på hver side af mærketråden i hver side - der tages 1 stangm ud ved at hækle 2 stangm i 1 stangm = 88-96-104-114-124 stangm på omg. Når arb måler 34-35-36-37-38 cm hækles næste omg således: Hækl 1 kædem i hver af de 3 første stangm, hækl 38-42-46-51-56 stangm, vend arb og hækl tilbage. Hver del hækles færdig for sig - Se Hækleinfo-2!

Forstk: = 38-42-46-51-56 stangm. Luk derefter af til ærmegab i hver side på hver række - se Lukketips: 2 stangm 0-0-1-2-3 gange og 1 stangm 1-2-2-2-2 gange = 36-38-38-39-40 stangm. Når arb måler 47-49-51-53-55 cm lukkes der af til hals således: Hækl 13-14-14-14-14 stangm, vend arb og hækl tilbage. Videre lukkes der mod halsen på hver række - se Lukketips: 1 stangm 3 gange = 10-11-11-11-11 stangm tilbage på skulderen. Klip tråden når arb måler 54-56-58-60-62 cm. Gentag i den anden side.

Rygstk: Hækl 1 kædem i hver af de 3 første stangm efter mærketråden, hækl 38-42-46-51-56 stangm, vend arb og hækl tilbage (= 6 stangm åbning i hver side). Luk derefter af til ærmegab som på forstk = 36-38-38-39-40 stangm. Når arb måler 52-54-56-58-60 cm lukkes der af til hals således: hækl 11-12-12-12-12 stangm, vend arb og hækl tilbage. Videre lukkes der 1 stangm på næste række mod halsen = 10-11-11-11-11 stangm tilbage på skulderen. Klip tråden når arb måler 54-56-58-60-62 cm. Gentag i den anden side.

Ærme: Læs Hækleinfo-1! Hækl 42-45-45-48-51 luftm på nål 7 med 1 tråd Karisma + 1 tråd Vivaldi og lav en ring med 1 kædem. Hækl 1 stangm i hver luftm men spring over hver 3.luftm omg rundt = 28-30-30-32-34 stangm på omg. Sæt 1 mærketråd i beg af omg og lad mærketråden følge med op. Fortsæt rundt med 1 stangm i hver stangm. Når arb måler 17-18-18-19-20 cm tages der 1 stangm ud på hver side af mærketråden midt under ærmet på hver 9,5.-9.-6,5.-5.-4. cm totalt 4-4-5-6-6 gange - der tages 1 stangm ud ved at hækle 2 stangm i 1 stangm = 36-38-40-44-46 stangm. Når ærmet måler 50-49-47-46-44 cm hækles næste omg således: Hækl 1 kædem i hver af de 3 første stangm, hækl 30-32-34-38-40 stangm, vend arb og hækl tilbage. Ærmet hækles færdig frem og tilbage - se Hækleinfo-2. Luk derefter af til ærmekuppel i hver side på hver række - se Lukketips: 2 stangm 1 gang og derefter 1 stangm til arb måler 58 cm.

Montering: Sy skuldersømmene.
Hals: Hækl rundt i halsen på nål 7 med 1 tråd Karisma + 1 tråd Vivaldi således (start i venstre side): 6 til 8 stangm fra skulderen og ned langs halsudskæringen foran, 10 til 12 stangm midt foran, 6 til 8 stangm op til skulderen, 2 stangm ned mod halsud-skæringen bagpå, 14 til 16 stangm i nakken og 2 stangm op mod skulderen = ca 40 til 48 stangm rundt i halsen. Hækl stangm videre rundt til halsen måler 22 cm, klip tråden. Sy ærmerne i kant i kant således at sømmen ikke bliver tyk.

Hue og taske:

Hue str: One-Size
Taskens mål: Bredde: 24 cm, højde: 30 cm
Materialer: DROPS Eskimo fra Garnstudio
Hue: 100 gr f.nr 14, grå
Taske: 200 gr f.nr 14, grå

DROPS Hæklenål nr 7.

Hæklefasthed: Nål-nr er kun vejledende! 9 stangm x 6 rækker på nål 7 = 10 x 10 cm.

Hækleinfo: Første stangm på hver omg erstattes af 3 luftm.

Baskerhue: Hækl 4 luftm og sæt dem i en ring med 1 kædem. læs Hækleinfo!
1.omg: Hækl 8 stangm om luftmringen, slut af med 1 kædem i første stangm.
2.omg: Hækl 2 stangm i hver stangm = 16 stangm, slut af med 1 kædem i første stangm.
3.omg: Hækl således: * 1 stangm i stangm, 2 stangm i næste stangm *, gentag fra *-* = 24 stangm, slut af med 1 kædem i første stangm.
4.omg: Hækl således: * 1 stangm i stangm, 2 stangm i næste stangm *, gentag fra *-* = 36 stangm, slut af med 1 kædem i første stangm.
5.omg: Hækl 1 stangm i hver stangm, men i hver 4.stangm hækles der 2 stangm = 45 stangm, slut af med 1 kædem i første stangm.
6.omg: Hækl 1 stangm i hver stangm, men i hver 5.stangm hækles der 2 stangm = 54 stangm, slut af med 1 kædem i første stangm.
7.omg: Hækl 1 stangm i hver stangm, men i hver 6.stangm hækles der 2 stangm = 63 stangm.
8.omg: Hækl 1 stangm i hver stangm, men i hver 7.stangm hækles der 2 stangm = 72 stangm, slut af med 1 kædem i første stangm.
Arb måler nu ca 25 cm i diameter.
9. omg: Hækl 1 stangm i hver stangm (der skal ikke tages noget ud).
Videre starter aflukningerne.
10.omg: Hækl 1 stangm i hver stangm, men spring over hver 6.stangm = 60 stangm, slut af med 1 kædem i første stangm.
11.omg: Hækl 1 stangm i hver stangm, men spring over hver 5.stangm = 48 stangm. Videre hækles der 3 omg med 1 fastm i hver m, klip tråden og fæst. Huen måler ca 21 cm op til toppen.

Taske: Der hækles frem og tilbage og syes sammen i bunden og den ene side til sidst. Læs Hækleinfo! Hækl 46 løse luftm op (inkl 3 m til at vende med) på nål nr 7 med Eskimo. Videre hækles der 1 stangm i hver luftm (= 43 stangm). Fortsæt med at hækle stangm til arb måler ca 29 cm, slut af med 2 rækker fastm, klip tråden. Sy tasken sammen i siden og i bunden kant i kant således at sømmen ikke bliver tyk.

Hanker: Hækl 7 luftm (inkl 3 m til at vende med) på nål nr 7. Videre hækles der 1 stangm i hver luftm = 5 stangm (1. stangm = 3 luftm). Hækl stangm til hanken måler ca 55 cm, klip tråden. Hækl 1 hank til. Sy 1 hank fast på hver side af tasken, ca 2 cm ind fra siden - sy kant i kant således at sømmen ikke bliver tyk.

Diagram

Elena 18.03.2019 - 22:52:

Buongiorno, sto eseguendo il basco e sono all'ottavo giro per cui dovrei avere un diametro di 25cm. In realtà con l'uncinetto nr 7 ho un diametro da 12 cm. Non penso di sbagliare le indicazioni anche perché 16 m.b. lavorate in tondo come possono raggiungere il diametro di 25cm? La lana che sto usando è karisma. Resto in attesa di una vs verifica sui dati del lavoro oppure di qualche suggerimento. Grazie mille

DROPS Design 19.03.2019 kl. 09:43:

Buongiorno Elena. Abbiamo corretto tutto il modello. Il basco viene lavorato a maglie alte. Ad ogni giro, fino all’ottavo, sono previsti degli aumenti. Alla fine dell’ottavo giro, ci sono 72 maglie alte. Ci scusiamo per il disguido. Buon lavoro!

Eva Olsson 10.01.2017 - 19:01:

Man behöver naturligtvis inte virka runt utan kan vända arbetet !

Lise Sabroe 28.10.2016 - 12:38:

Jeg vil gerne hækle DROPS 80-2, men forstår ikke garnalternativerne. Oprindeligt skal den hækles i Vivaldi (gruppe C) og Karisma (gruppe B), men da Vivaldi er udgået, bliver det foreslået også at bruge Karisma som alternativ hertil. Det vil sige at der så bruges gruppe B til alt. Kommer det til at fungere?

DROPS Design 28.10.2016 kl. 17:53:

Hej Lise. Saa vidt jeg kan se staar Karisma ikke som alternativ til Vivaldi. Du strikker med 2 traade: 1 traad Karisma (gruppe B) og 1 traad Vivaldi (gruppe C), saa du kan erstatte Vivaldi med f.eks. Brushed Alpaca Silk. Se alternativerne her

Evelyne 13.10.2016 - 19:42:

J'ai commandé 550g de Karisma superwash soit 11 pelottes et 200g de vivaldi soit 4 pelottes, or après avoir tricoter le tronc je n'ai plus de laine vivaldi pour les bras et le col alors qu'il me reste 5 pelottes de Karisma. Etes vous sûrs de vos indications ?

DROPS Design 14.10.2016 kl. 08:57:

Bonjour Evelyne, 550 g Karisma = 11 x 100 m = 1100 m et 200 g Vivaldi = 4 x 280 m = 1120 m. La quantité des 2 qualités est approximativement la même au métrage, et aurait donc dû vous suffire. Pensez à bien vérifier et à conserver votre tension. Bon crochet!

Geneviève 30.01.2013 - 11:33:

Bonjour, concernant les diminutions du bonnet, je n'aime pas les trous créés lorsque je saute une bride. Pensez-vous que je peux diminuer suivant la méthode de la bride sans le 2e jeté...(comme expliqué pour le bonnet modèle 103-24 et obtenir le même résultat ? Merci pour votre réponse

DROPS Design 30.01.2013 kl. 14:33:

Bonjour Geneviève, pour diminuer 1 B vous pouvez aussi écouler 2 B ens, si le résultat vous convient, c'est parfait. Bon crochet !

Geneviève 25.01.2013 - 09:21:

Concernant le béret, me confirmez-vous de choisir la laine Eskimo (aiguilles 9) à réaliser avec un crochet n°7 ? merci

DROPS Design 25.01.2013 kl. 09:22:

Bonjour Geneviève, pour le béret, il faut un crochet 7, ou la taille adéquate pour avoir l'échantillon de 9 B x 6 rangs = 10 x 10 cm. Bon crochet !

Véronique 02.11.2012 - 20:18:

Pullover genial à realiser!

Nike Ask Förster 02.05.2011 - 11:17:

Mycket bra mönster för en nybörjare och stora möjligheter att variera efter önskemål.

Drops Design 04.01.2010 - 09:27:

Bonjour Faby, aviez vous utilisé la Karisma et la Vivaldi ? Et votre échantillon était-il juste ?

Faby 23.12.2009 - 12:19:

J'ai du faire quelques rangs de plus pour avoir 25 cm de diametre

Kommentere opskrift DROPS 80-2