DROPS / 18 / 7

DROPS 18-7 by DROPS Design

DROPS genser i Vienna med hjerte-blomst.

DROPS design: Modell nr O-093
-------------------------------------------------------

320 (360) gr f.nr 021, natur
80 (80) gr f.nr 030, rosa
80 (80) gr f.nr 032, sjøgrønn
40 (80) gr f.nr 026, pink

DROPS Rundp og Ermp 3 og 5,5.

Strikkefasthet: 14 m x 17 p på p 5,5 og mønster.

Vrangbord: * 1 vridd rett , 1 vrang *

Mønster: Hele mønsteret glattstrikkes. Bolen: strikk M.1 Se til når det økes m til ermhull at S/M: det kommer en blomst midt foran M/L: det kommer et mellomrom mellem to blomster midt foran. Etter M.1
strikkes M.3, M.2, M.3, deretter strikkes ferdig med natur.

Bolen: Genseren strikkes på rundp og klippes opp til ermer etterpå. Legg opp 140 (148) m på rundp 3 med natur og strikk 6 cm vrbord. Bytt til rundp 5,5 og glstrikk samtidig som det økes 22 (32) m jevnt fordelt på p = 162 (180) m. Når arb måler 16 (18) cm strikkes mønster
(se forkl). Når arb måler 29 (31) cm økes det 4 m i hver side (disse m er til å klippe ermhull i etterpå og strikkes ikke inn i mønsteret). Når arb måler 48 (50) cm deles til hals midt foran slik: S/M: felles den midterste m. M/L: deles arb i to midt. Arb strikkes ferdig frem og tilbake på p. Videre felles mot halsen på hver 2.p S/M: 2 m x 7, 1 m x 1 M/L: 2 m x 8. Når arb måler 58 (60) cm felles de midterste 31 (32) m til hals bak. Fell de resterende m når arb måler 59 (61) cm.

Erme: Legg opp 36 (38) m på ermp 3 med rosa og strikk 5 cm vrbord men etter 1 omg byttes til natur og fortsettes. Bytt til ermp 5,5 og glstrikk samtidig som det økes 4 (4) m jevnt fordelt på l.p = 40 (42) m. Videre økes det midt under ermet 2 m x 22 (21) på S/M: på hver 3.p M/L: vekselvis på hver * 3., 3. og 4.p * = 84 (84) m. Når arb måler 28 (27) cm strikkes samtidig M.1 (plasser 1 blomst midt oppå ermet) og deretter M.3 og nå ferdig med natur. Når arb måler 50 (49) cm strikkes 4 omg glstrikk med vrangen ut til belegg over klippkanten, fell av.

Montering: Sy en merketråd ned i de 4 økte m i hver side. Sy 2 maskinsømmer rundt merketråden - 1.søm 1/2 m fra merketråden og 2.søm 1/2 m fra 1.søm. Klipp opp mellom maskinsømmene til ermhull. Sy skuldersØmmen. Plukk opp ca 110 m på rundp 3 med natur og strikk 3 cm vrbord frem og tilbake fra midt foran, bytt til rosa, strikk 1 omg, fell av. Sy høyre del av halsen over venstre midt foran. Sy ermene til bolen slik: Vekselvis 1 sting i siste rettstrikkede omg på ermet og 1 sting i m etter maskinsømmer på bolen. Vend vrangen ut på genseren og sy de siste 4 glstrikkede omg på ermet over klippkanten for hånd.

Diagram

= natur
= sjøgrønn

Kommentér oppskrift DROPS 18-7