DROPS / 20 / 7

DROPS 20-7 by DROPS Design

DROPS genser i Vienna med nordisk Stjerne

Stikkord: blomst, gensere, nordisk,

DROPS design: Modell nr O-111
-------------------------------------------------------

DROPS Retro 1980-1993

Størrelse: Small-(Medium-Large)
Materialer: DROPS Vienna fra Garnstudio
350 (400-450) gr f.nr 021, natur
50 (50 -50) gr f.nr 038, lyng
50 (50 -50) gr f.nr 044, beige

DROPS Rundp og Ermep 3,5 og 6. 4 DROPS knapper.

Strikkefasthet: 13 m x 16 p på p 6 og mønster.

Vrangbord: * 1 vridd rett , 1 vrang *

Mønster: Se diagram.

Bolen: Genseren strikkes på rundp og klippes opp til ermhull etterpå. Legg opp 142 (148-156) m med natur på rundp 3,5 og strikk 6 cm vrbord. Bytt til rundp 6 og M.1 samtidig som det økes 10 (12-12) m jevnt fordelt på 1.p = 152 (160-168) m. Husk på strikkefastheten. Når arb måler 26 (27-27) cm strikkes M.2 - start ved pilen, strikk m over forstk, start ved pilen igjen og strikk m over bakstk. Samtidig når arb måler 30 (31-32) cm økes det 4 m i hver side til ermhull (disse m er til å klippe i etterpå og strikkes ikke inn i mønsteret) Etter M.2 strikkes ferdig med M.1. Når arb måler 56 (57-58) cm felles det 24 m til hals midt foran og arb strikkes ferdig frem og tilbake på p. Venstre skulder forstk: Sett m på en tråd. Høvre skulder forstk: Videre felles mot halsen 2 m x 1 og 1 m x 1 hver 2.p. Samtidig når arb måler 58 (59-60) cm felles det 28 m midt bak til hals og hver skulder strikkes ferdig for seg. Høvre skulder bakstk: Videre felles 1 m mot halsen på neste p. Fell de resterende m på høyre skulder for.-og bakstk når arb måler 60 (61-62) cm. Venstre skulder bakstk: Arb måler 58 (59-60) cm, skift til rundp 3,5 og strikk 5 cm vrbord, fell av.

Erme: Legg opp 36 (38-38) m på ermp 3,5 med natur og strikk 5 cm vrbord Bytt til ermp 6 og M.1 samtidig som det økes 4 (2-2) m jevnt
fordelt på l.p = 40 (40-40) m. Videre økes midt under ermet 2 m x 20 (21-21) på S: vekselvis * hver 3.0 4.p * M+L: * hver 3.p * = 80 (82-82) m. Samtidig når arb måler 44 (43-42) cm strikkes M.3. (rapporten vendes opp/ned) (plasser 1 rapport midt oppå ermet). Etter M.3 måler arb ca 50 (49-48) cm, da strikkes 4 omg glstrikk med vrangen ut til belegg over klippkanten, fell av.

Montering: Sy en merketråd ned i de 4 økte m i hver side. Sy 2 maskinsømmer rundt merketråden - 1. søm 1/2 m fra merketråden og 2.søm 1/2 m fra 1.søm. Klipp opp mellom maskinsømmene til ermhull. Sy høyre skuldersøm. Plukk opp ca 100 m rundt halsen på ermp 3,5 med natur (maskene plukkes opp ytterst fra m på tråden på venstre skulder til der hvor vrborden slutter på venstre skulder bak), strikk 3 cm vrbord, fell av. Venstre skulder forstk: Sett m fra tråden over på ermp 3 og plukk opp m på siden av halsens vrbord, strikk 5 cm vrbord, men etter 3 cm felles til 4 knapphull (3 på skulderen og 1 oppe ved halsen) 1 knapphull = fell 2 m, øk 2 nye på neste p. Fell av. Sy ermene til bolen slik: Vekselvis 1 sting i siste rettstrikkede omg på ermet og 1 sting i m etter maskinsømmen på bolen. Vend vrangen ut på genseren og sy de siste 4 glstrikkede omg på ermet over klippkanten for hånd.

Diagram

= 1 vr. natur

Kommentér oppskrift DROPS 20-7