DROPS / 96 / 20

DROPS 96-20 by DROPS Design

DROPS vest i ”Puddel” og ”Highlander”. Str S-XXL

Stikkord: sjalskrage, vester,

DROPS design: Modell nr V-033
--------------------------------------------------------

Størrelse: S – M – L – X L – XXL
Materialer: DROPS Puddel fra Garnstudio
250-250-300-300-350 gr f. nr 08, koks
og bruk: DROPS Highlander fra Garnstudio
150-150-200-200-200 gr f. nr 18, koks

DROPS pinne nr 12 - eller den p du må ha for å få 6 m glstrikk med 2 tråder på 10 cm i bredden.

Strikkeinfo: Vesten strikkes i glstrikk og monteres med vrangen ut.

Øketips: Det økes på innsiden av de tre m rille ved å lage 1 kast om p. På neste p strikkes kastet vridd slik at det ikke blir hull. De økte m strikkes i glstrikk.

Knapper: Knappene syes fast på venstre forstk. Pga at plagget strikkes løst er det ingen grunn til å felle noe ekstra til kapphull. Sy knappene i nederst fra kanten ved følgende mål:
Str S: 2-11-20 og 29 cm
Str M: 3-12-21 og 30 cm
Str L: 3-12-22 og 31 cm
Str XL: 3-12-23 og 33 cm
Str XXL: 3-12-23 og 33 cm

Bakstk: Legg opp 23-25-28-31-35 m med 1 tråd Puddel + 1 tråd Highlander på p 12. Strikk 1 p vrang fra vrangen, deretter glstrikk. Når arb måler 6 cm felles det 1 m i hver side = 21-23-26-29-33 m. Når arb måler 11 cm økes det 1 m i hver side på hver 7. cm, totalt 3 ganger = 27-29-32-35-39 m. Når arb måler 40-41-42-43-44 cm strikkes de ytterste 3 m på hver side videre i riller (de øvrige m strikkes i glstrikk). Når arb måler 50-51-52-53-54 cm økes det 1 m i hver side innenfor de 3 rille m – les Øketips = 29-31-34-37-41 m. Når arb måler 58-60-62-64-66 cm felles de midterste 5-7-8-9-9 m av til hals. Videre felles det 1 m på neste p mot halsen = 11-11-12-13-15 m tilbake på hver skulder. Når arb måler 60-62-64-66-68 cm felles det løst av.

Høyre forstk: Legg opp 13-14-15-17-19 m med 1 tråd Puddel + 1 tråd Highlander på p 12. Strikk 1 p vrang fra vrangen, deretter glstrikk men de 3 ytterste m mot midt foran strikkes i riller. Når arb måler 6 cm felles det 1 m i siden = 12-13-14-16-18 m. Når arb måler 11 cm økes det i siden som på bakstk = 15-16-17-19-21 m. Les hele neste avsnitt før det strikkes videre!
Når arb måler 30-31-32-33-34 cm økes det 1 m innenfor de 3 rille m mot midt foran hver 2. cm totalt 7-7-7-8-8 ganger – les øketips = 22-23-24-27-29 m. Samtidig når arb måler 40-41-42-43-44 cm strikkes de ytterste 3 m i siden i riller. Samtidig økes det 1 m i siden som på bakstk når arb måler 50-51-52-53-54 cm = 23-24-25-28-30 m. Når arb måler 60-62-64-66-68 cm felles de ytterste 11-11-12-13-15 m av til skulder = 12-13-13-15-15 m. Strikk 6-7-7-9-9 cm til halskant og sett på 1 tråd.

Venstre forstk: Legg opp og strikk som høyre men motsatt.

Montering: Vesten monteres med vrangen ut og sy med 1 tråd Highlander. Sy skuldersømmene. Sy sidesømmene kant i kant i ytterste ledd av ytterste m. Sy halskanten fra hvert forstk sammen midt bak med usynlige maskesting og sy deretter halskanten til halsringningen bak i nakken –sømmen skal vende inn mot vrangen av plagget.

Denne oppskriften har blitt rettet. .

Oppdatert online: 05.09.2006
Størrelse: S – M – L – X L – XXL
Materialer: Puddel
250-250-300-300-350 gr f. nr 08, koks
og bruk: Highlander
150-150-200-200-200 gr f. nr 18, koks

Diagram

Janet Nelson 10.03.2016 - 19:19:

I absolutely love this pattern. I want to make it but cannot get the suggested yarn. I have 3 skeins of hand spun bulky Hand spun Irish wool, approximately 405 yards total. It is irregular from fine to bulky changing from cream to brown or dark brown. I'm an intermediate knitter taking lessons to expan my skills. Thank you! I'm so glad I found your site.

Laura 23.05.2015 - 08:39:

From the picture it appears that this top has buttons to fasten, but I can't see in the pattern the instructions for including button holes or for adding the buttons in the assembly. Please can you advise?

DROPS Design 23.05.2015 kl. 14:15:

Dear Laura, you are correct, pattern will be updated asap. There are no buttonholes, since piece is worked loosely enough, you can button through sts - you need 4 buttons, sew them as follows (measure from bottom edge): Size S: 2-11-20-29 cm - Size M: 3-12-21-30 cm - Size L: 3-12-22-31 cm - Size XL: 3-12-22-32 cm - Size XXL: 3-13-23-33 cm. Happy knitting!

Selma Iliffe 06.06.2012 - 06:16:

I wish to knit this pattern. Since the Highlander range is no longer available, which would be the best option to get the same/similar appearance in the finished garment? Many thanks for your wonderful website and warm regards from Australia.

Heleen Jacobs 28.10.2010 - 16:47:

Hallo, Wat een geweldige site is dit voor de breiliefhebbers. Ik heb dit patroon gebreid en heb een kleine opmerking. Op de foto zie je dat dit vest knopen heeft. Echter in het patroon kom je geen knoopsgaten tegen. groet. Heleen Jacobs

Drops Design 29.05.2009 - 14:45:

Hej Christel Hvilke masker mener du. Jeg kan ikke lige se at vi sætter masker på en hjælpepind?

Christel 29.05.2009 - 02:25:

Der står ikke noget om, hvad jeg skal gøre med de masker der er sat på en hjælpepind fra både ryg og forstykkerne ??????

DROPS Design NL 29.10.2007 - 20:02:

Hallo. Klik op de "Kleurenoverzicht voor Puddel"- of Highlander. Klik daar vervolgens op "meer info garen". Hier staan de looplengtes van beide kwaliteiten. Succes!

P.Boeijen 29.10.2007 - 19:37:

Hallo, ik zou graag weten of bekend is hoeveel looplengte dit garen heeft. ivm vervangend garen? Met vriendelijke groet Mevr. Boeijen.

Drops Deisgn 26.11.2006 - 01:37:

Har ni en trad av varje kvalitet? Vilket stickfasthet blir det nar damen stickar med 12'or?

Stick-galleriet 21.11.2006 - 21:23:

Hade just en kund som försökte sticka denna väst. Men hur vi än gjorde fick vi inte stickfastheten att stämma! Måste vara fel på mönstret!?!

Kommentér oppskrift DROPS 96-20