DROPS / 96 / 17

DROPS 96-17 by DROPS Design

DROPS genser med perlestrikk i ”Inka”. Str S-XXL

Stikkord: gensere, høy hals,

DROPS design: Modell nr DD-002
--------------------------------------------------------

Størrelse: S - M - L - XL - XXL
Materialer : DROPS Inka fra Garnstudio
400-500-500-600-600 gr f.nr 04, cerise/blå/grønn

DROPS Pinne nr 10 – eller den p du må ha for å få 8 m x 12 p perlestrikk på 10 x 10 cm.

Kommentarer (44)
Perlestrikk: 1.p: * 1 r, 1 vr *, gjenta fra *-*. 2.p: r over vr og vr over r. Gjenta 2.p.

Strikketips: Nøstene varierer etter hvilken farge de starter med, dette vil påvirke stripene på plagget.

Forstk: Legg opp 35-38-41-44-50 m (inkl 1 kantm i hver side) på p 10 med Inka.

Strikk vrbord slik:
Str S og L: 1 kantm, * 3 r, 3 vr *, gjenta fra *-*, avslutt med 3 r og 1 kantm.
Str M, XL og XXL: 1 kantm, * 3 r, 3 vr *, gjenta fra *-*, avslutt med 1 kantm.
Når arb måler 8 cm strikkes det 1 p vrang fra vrangen. Fortsett med perlestrikk. Når arb måler 12 cm økes det 1 m i hver side = 37-40-43-46-52 m. Gjenta økning i str L, XL og XXL når arb måler ca 24 cm = 37-40-45-48-54 m. Når arb måler 38-39-40-41-42 cm felles det til ermhull i hver side på hver 2.p: 3 m 0-0-1-1-1 gang, 2 m 1-1-1-1-2 ganger, 1 m 2-3-2-3-3 ganger = 29-30-31-32-34 m. Når arb måler 51-53-55-56-58 cm felles de midterste 9-10-11-12-12 m av til hals. Videre felles det på hver side av halsen på hver 2.p: 2 m 1 gang og 1 m 1 gang = 7-7-7-7-8 m tilbake på hver skulder. Fell av når arb måler 57-59-61-63-65 cm.

Bakstk: Legg opp som forstk.

Strikk vrbord slik:
Str S og L: 1 kantm, * 3 vr, 3 r *, gjenta fra *-*, avslutt med 3 vr og 1 kantm.
Str M, XL og XXL: 1 kantm, * 3 r, 3 vr *, gjenta fra *-*, avslutt med 1 kantm.
Etter vrborden strikkes det som på forstk, men øk 1 m i hver side når arbeidet måler 15 cm istedenfor 12 cm. I str L, XL og XXL blir den andre økningen når arb måler 30 cm istedenfor 24 cm. Fell til ermhull som på forstk og strikk videre til arb måler 55-57-59-61-63 cm. Nå felles de midterste 13-14-15-16-16 m av til hals. Videre felles det 1 m på neste p mot halsen = 7-7-7-7-8 m tilbake på hver skulder. Fell av de resterende m på neste p, arb måler ca 57-59-61-63-65 cm.

Erme: Legg opp 20-20-20-26-26 m (inkl 1 kantm i hver side) på p 10 med Inka. Strikk vrbord * 3r, 3vr * med 1 kantm i hver side i 12 cm. Strikk 1 p vrang fra vrangen. Fortsett med perlestrikk. Når arbeidet måler 15-14-14-15-15 cm økes det 1 m i hver side på hver 8.-6.-5.-7.-5,5. cm totalt 5-6-7-5-6 ganger = 30-32-34-36-38 m – de økte m strikkes inn i perlestrikken fortløpende. Når ermet måler 49-48-48-47-46 cm felles det til ermtopp i hver side på hver 2.p: 3 m 1 gang, 2 m 2 ganger og 1 m 1-1-2-2-2 ganger. Videre felles det 2 m i hver side til arb måler ca 57-57-58-58-58 cm Fell av de resterende m.

Montering: Sy høyre skuldersøm.

Hals: Strikk opp ca 34 til 44 m (delelig med 2) rundt halsen på p 10 med Inka. Strikk 1 p rett fra vrangen og 1 p rett fra retten. Fortsett med perlestrikk. Når halsen måler ca 15 cm, strikkes det 1 p rett fra retten før det felles av med rett fra vrangen.
Sy venstre skuldersøm og hals i et – sy i ytterste ledd av ytterste m slik at sømmen ikke blir tykk, dvs sy med 1 sting i hver ”knute” (vrang m).
Sy i ermene. Sy erm- og sidesøm i ett innenfor 1 kantm.

Diagram

Kommentarer (44)

Legg inn en kommentar!

Ilg S. 18.10.2013 - 17:55:

Hallo, Gern würde ich dieses Modell mit Ihrer Wolle nachstricken. Leider ist die Wolle nicht verfügbar. Gibt es eine Alternative? Vielen Dank. Mit freundlichen Gruß Silke Ilg

DROPS Design 21.10.2013 kl. 08:26:

Liebe Frau Ilg, klicken Sie in dem grauen Balken auf das Wort "GARNALTERNATIVEN", dann werden erhältliche Qualitäten mit der gleichen Maschenprobe angezeigt.

Sabine Beier 14.10.2013 - 14:20:

Vielen DANK :-)

Sabine Beier 11.10.2013 - 07:33:

Hallo, ich habe es jetzt fast bis zum Ende geschaftt und stolpere über diesen Teil, an dem ich nicht weiss, was ich machen muss - könnten Sie mir da helfen?? 1 R. re. auf rechts stricken ? Was bedeutet das? re. über rechts abketten? Über eine kleine Hilfe würde ich mich sehr freuen. Vielen DANK.

DROPS Design 11.10.2013 kl. 10:35:

Liebe Sabine, Sie haben völlig Recht, dieser Teil war etwas holprig übersetzt, wir haben ihn nun überarbeitet.

Chamard 13.10.2012 - 15:57:

Bonjour, Lorsque l'on commence les diminutions au niveau des manches, est-ce qu'il faut les faire de chaque coté dès le début ? ou alors est ce que ce ne sont que les dernières "et 2 m de chaque coté jusqu'à ... cm de hauteur totale" ? Dans ce cas, mieux vaut-il répartir les premières diminutions au milieu de la manche ? Merci beaucoup

DROPS Design 15.10.2012 kl. 08:41:

Bonjour Madame Chamard, pour l'arrondi de la manche on rabat des mailles de chaque côté tous les 2 rangs = tous les rangs au début de chaque rang : 1 fois 3 m ; 2 fois 2 m, 1-1-2-2-2 fois 1 m puis 2 m de chaque côté jusqu'à ce que la manche mesure 57-58 cm de hauteur. Bon tricot !

mimmi 24.10.2006 - 20:51:

precis vad jag letat efter.

Liv Keshtkar 22.10.2006 - 14:15:

Flott genser! Håper den kommer med.

Mashid 23.09.2006 - 22:26:

Jätte fin.Jag tar den gärna!

Ann 21.08.2006 - 15:58:

Mysig. Perfekt för hösten. Ta med, tack.

Maria 20.08.2006 - 13:42:

Denna MÅSTE komma med!!! Ursnygg!

Marianne 18.08.2006 - 18:36:

Tyckte den här va läcker, hoppas den kommer med...;o)

Kommentér oppskrift DROPS 96-17