DROPS / 32 / 20

DROPS 32-20 by DROPS Design

DROPS Setesdalskofte eller genser til herre i Karisma med eller uten Bånd. Lang eller Kort Modell. Sokker, Lue, Pannebånd,Votter

DROPS design: Modell nr u-0238
-------------------------------------------------------

Størrelse: Dame: Small - Medium - Large
Herre: Small/medium - Medium/large
Materialer: DROPS Karisma Superwash eller bruk DROPS Muskat Soft fra Garnstudio

Jakke:
Alt.1/Alt 2
550-600-600 (650-650) gr f.nr 53, grå/ 1, natur
300-300-300 (350-350) gr f.nr 1 natur/ 16, grå
170 cm DROPS-bånd

Genser:
Alt.1/ AIt.2
200-200-250 (250-250) gr f.nr 53, grå/ 1, natur
550-600-600 (650-650) gr f.nr 1, natur/ 16, grå

90 cm DROPS-bånd

DROPS Rundp og Ermp 2,5 og 4.
3 hekter el. 6 knapper.

Oppskriften inneholder to plagg. Klikk her for den andre modellen

fra 15.60 kr /50g
DROPS Karisma uni colour DROPS Karisma uni colour 15.60 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Karisma mix DROPS Karisma mix 15.60 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 265.2kr. Les mer.
Strikkefasthet: 10 x 10 cm = 21 m x 26 p på p 4 og mønster. 10 cm i bredden = 23 m på p 2,5 og glstrikk.

Lanq Modell: Dersom det ønskes en lang modell økes målene på bolen fra oppleggskanten med 10 cm ved ermhull, M.3, hals og avfelling. Garnmengden økes med ca 50 gr grå og 50 gr natur.

Mønster: Hele mønsteret glstrikkes.

Vrbord: * 1 r, 1 vr *

Kant: Strikk 3,5 cm glstrikk, 1 omg vr, 3,5 cm glstrikk.

Jakke Bolen: Jakken strikkes på rundp etter vrborden og klippes opp til ermhull og midt foran etterpå. Tallet i ( ) = Herre str. Legg opp 194-202-210 (210-218) m med Alt.1-grå eller Alt.2-natur på p 2,5 og strikk 5 cm vrbord frem og tilbake på p. Bytt til rundp 4 samtidig som det økes 5 m midt foran (disse m er til å klippe opp i etterpå og strikkes ikke inn i mønsteret) strikk 1 omg glstrikk samtidig som det økes 40-50-60 (42-52) m jevnt fordelt på 1.p = 234-252-270 (252-270) m. Strikk M.1, deretter videre med M.2. Husk på strikkefastheten. Samtidig når arb måler 32-33-34 (35-37) cm økes 5 m i hver side (disse m er til å klippe opp i etterpå og strikkes ikke inn i mønsteret). Når arb måler 35-36-37 (38-40) cm strikkes M.3. Samtidig når arb måler 56-57-58 (59-61) cm felles 35-36--37 (36-37) m (+5m) midt foran til hals og arb strikkes ferdig frem og tilbake på p. Videre felles mot halsen på hver 2.p 3 m x 1, 2 m x 1, 1 m x 2. Samtidig når arb måler 60-61-62 (63-65) cm felles de midterste 45--46-47 (46-47) m midt bak til hals og på neste p felles 2 m mot halsen i hver side. Etter M.3 strikkes ferdig med farven fra siste omg. Fell av når arb måler 62-63-64 (65-67) cm.

Genser Bolen: Genseren strikkes på rundp og klippes opp til ermhull etterpå. Tallet i ( ) = Herre str. Legg opp 180-188-196 (196-204) m på rundp 2,5 med Alt.1-grå eller Alt.2-natur og strikk 5 cm vrbord. Bytt til rundp 4 og strikk 1 omg glstrikk samtidig som det økes 54-64-74 (56-66) m jevnt fordelt på 1.p = 234-252-270 (252-270) m. Strikk M.1, deretter videre med M.2. Husk på strikkefastheten. Samtidig når arb måler 32-33--34 (35-37) cm økes 5 m i hver side (disse m er til å klippe opp i etterpå og strikkes ikke inn i mønsteret). Når arb måler 35-36-37 (38-40) cm strikkes M.3. Samtidig når arb måler 44-45-45 (47-49) cm felles 13-14-15 (14-15) m midt foran til splitt og hver side strikkes ferdig for seg. Når arb måler 57-58-59 (60-62) felles mot halsen på hver 2.p 11-12-12 (12- 12) m x 1, 3 m x 1, 2 m x 1, 1 m x 1. Samtidig når arb måler 60-61-62 (63-65) cm felles de midterste 45-46-47 (46-47) m midt bak til hals og på neste p felles 2 m mot halsen i hver side. Etter M.3 strikkes ferdig med farven fra siste omg. Fell av når arb måler 62-63-64 (65-67) cm.

Genser og Jakke Erme: Legg opp 48-48-50 (50-52) m på ermp 2,5 med farge som på bolen og strikk 5 cm vrbord (dersom man ønsker å sy på bånd etterpå strikkes Kant isteden for vrbord slik båndet syes på oppå Kanten). Bytt til ermp 4 og strikk M.1 (plasser en rapport midt oppå ermet av alle mønstre) samtidig som det økes 12-14-12 (12-10) m jevnt fordelt på 1.p = 60-62-62 (62-62) m. Samtidig økes midt under ermet på hver side av midtm 1 m x 32-32-32 (32-32) på Dame: hver 3.p Herre: vekselvis hver * 3. og 4.p * = 124-126-126 (126-126). Etter M.1 strikkes videre med M.2. Når arb måler 39-38-37 (43-43) cm - avpass etter mønsteret, strikkes M.3 til arb måler 50-49-48 (54-54) cm, nå strikkes 2 cm glstrikk med vrangen ut til belegg over klippkanten på bolen. Fell av.

Genser + Jakke Montering: Sy en merketråd ned midt i de økte m i hver side (+ midt foran ved jakke). Sy to maskinsømmer rundt merketråden, 1.søm = 1/2 m fra 1.m fra tråden, 2.søm = 1/2 m fra første søm ved ermhullet. Klipp opp til ermhull (+ midt foran ved jakke). Sy skuldersømmene. Jakke: Plukk opp ca 120 m langs venstre stolpe på p 2,5 og strikk Kant (alle kantene strikkes samme farge som vrborden), fell av og brett dobbel mot vrangen og sy. Gjenta langs høyre men etter 1 cm felles til 6 knapphull jevnt fordelt på p - 1 knapphull = fell 2 m øk 2 nye på neste p.

Hals-jakke: Plukk opp ca 114 m rundt halsen på ermp 2,5 og strikk Kant, fell av og brett dobbel mot vrangen og sy. Sy evt på Bånd på stolpene og halsen.

Genser Splitt-hals: Plukk opp ca 32 m langs venstre side av splitten på forstk på p 2,5 og strikk Kant (alle Kantene strikkes samme farge som vrborden), fell av. Gjenta langs høyre side. Brett kantene dobble mot vrangen og sy dem fast. Plukk opp ca 114 m rundt halsen på p 2,5 og strikk Kant, fell av og brett dobbel mot vrangen og sy. Sy evt på Bånd rundt halsen og splitten, og nederst på ermet. Sy ermene til bolen fra retten slik: sy vekselvis 1 sting i siste rettstrikkede omg på ermet før belegget og 1 sting på bolen etter maskinsømmen. Vend genseren med vrangen ut og sy belegget fra ermet over klippkanten på bolen for hånd. Sy på 6 knapper på Jakken eller 3 hekter på splitt-halsen.

Lue og sokker:

Materialer:
Alt.1 / Alt.2
350-350-350 (350-350) gr f.nr 53, grå / 1, natur
50- 50- 50 (50- 50) gr f.nr 1, natur / 16, grå

DROPS Rundp 2,5 og 4.

Lue: Legg opp 150 (158) m på rundp 2,5 med grå (luen strikkes i farge Alt.1) og strikk 6 cm vrbord, bytt til rundp 4 og strikk M.5 samtidig som det felles til 102 (108) m jevnt fordelt på 1.p. Etter M.5 strikkes ferdig med grå, samtidig som det settes en merketråd etter hver 6.m. Nå strikkes de to m etter merketråden sammen. Dette gjentas på hver 6.p til det gjenstår 17 m. Trekk en tråd dobbelt gjennom disse m og fest tråden.

Strømpe:

Størrelse: Lengde: 58 (65) cm. Foten: 23 (26) cm.
Materialer: Strømpepinne nr. 2,5 og 3.

Strikkefasthet: 10 x 10 cm = 22 m x 32 p på p 3 og glstrikk. Vrbord: * 1 r, 1 vr *
Enkel: * løft neste m løst av, 1 r (vrangen = 1 vr) og løft den løse m over denne *

Helfelling: 1.p: (retten) Strikk til det gjenstår 6 (7) m på p. Snu arb. 2.p: (vrangen) Strikk til det gjenstår 6 (7) m på p. Snu arb. 3.p: Strikk til det gjenstår 8 m på p, strikk enkel (se forkl !). Snu arb. 4.p: Strikk til det gjenstår 8 m på p, strikk enkel. snu arb. - Deretter strikkes videre slik det gjenstår 1 m mindre i hver side før enkel. Fortsett til det gjenstår 12 (14) m.

Strømpe: Legg opp 72 (80) m på ermp 2,5 med grå (sokken strikkes i farge Alt.1) og strikk 14 (16) cm vrbord. Bytt til ermp 3 og strikk 2 omg glstrikk samtidig som det økes 0 (4) m jevnt fordelt på 1.p = 72 (84) m. Strikk M.1. Deretter strikkes videre med M.2. Når arb måler 30 (32) cm begynner fellingene for leggen. Fell på hver side av den midterste m bak: strikk de 2 m før midtm enkel sm (se forkl på enkel) og de 2 m etter midtm rett sm - gjenta på hver 5.p (4.p) i alt 12 (16) ganger = 48 (52) m. Når arb måler 50 (56) cm settes de midterste 24 (26) m foran på en tråd og det strikkes ferdig med grå. Deretter strikkes 5 (6) cm glstrikk (hel) over de 24 (26) midterste m bak, og deretter strikkes helfellingen (se fork) over). Deretter plukkes opp 12 (13) m på hver side av hælen og sett alle m på samme p = 60 (66) m. Fell videre slik: Strikk de 2 første m av de øverste 24 (26) m r sm og de 2 siste m av de øverste 24 (26) m r sm på hver 2.p ialt 6 ganger = 48 (54) m. Strikk til foten måler ca 19 (21,5) cm. Sett en merketråd på hver side av foten og fell for tåen i hver side av merketråden slik: Strikk de 2 m før tråden r sm og de 2 m etter r sm, gjenta 3 ganger på hver 2.p = 36 (42) m. Deretter 7 (9) ganger på hver p = 8 (6) m. Trekk m sammen og fest godt.

Pannebånd

Materialer:
Alt.1 / Alt.2
150-150-150 (150-150) gr f.nr 53, grå / 1, natur
50- 50- 50 ( 50- 50) gr f.nr 1, natur / 16, grå

Pannebånd: Legg opp 120 (126) m på ermp 2,5 med samme farve som vrborden på genseren, og strikk 16 omg glstrikk, 1 omg vr, M.4, 1 omg vr, 2 omg glstrikk, fell av. Sy oppleggs og avfellings kantene sammen med maskesting i ytterste m slik sømmen ikke blir tykk. Vott:

Votter:

Materialer: Ermpinne nr 3

Strikkefasthet: 10 x 10 cm = 22 m x 32 p på p 3 og glstrikk. Vrbord: * 1 r, 1 vr *

Votter: Tallet i ( ) = Herre str. Legg opp 48 (56) på ermp 3 med grå (votten strikkes i Alt.1) og strikk 2 cm glstrikk, 1 omg vr, M.5. Deretter strikkes 3 cm vrbord - på siste p felles 4 (4) m jevnt fordelt på p = 44 (52) m. Herfra måles arb!. Neste p slik: M.7, 17 (21) av M.8, M.7, 17 (21) m av M.8. (sett i en merketråd i overgangen fra M.8 til M.7 for tommel). Når arb måler 1 cm økes på hver side av 1 m ved merketråden slik: 1 m x 6 på hver 3.p = 56 (64) m - de økte m strikkes M.8 etterhvert. Når arb måler 6,5 (7) cm settes de midterste 13 (13) m over tommelen på en tråd og på neste p legges 1 m opp over disse = 44 (52) m. Fortsett til arb måler 17 (18) cm. Sett en merketråd ned midt i hver M.7. Nå felles på hver side av merketråden på hver p 1 m (minus 4 m pr omg)- gjenta 10 (11) ganger. Trekk tråden igjennom de siste m og sy fast. Tommel: Plukk opp i alt 16 (20) m rundt tommelen og strikk 6,5 cm M.8, deretter strikkes m sammen to og to, trekk så tråden dobbelt igjennom m.

Diagram

= natur(alt 1), grå(alt 2)
= grå(alt 1), natur(alt 2)

Patricia Koetting 16.01.2018 - 11:54:

Ik brei deze trui als vest. Het is mij niet duidelijk hoe groot de voorpanden en het achterpand is dwz hoevel steken voor het voorpand en hoeveel steken voor het achterpand. In de tekening worden de maten in centimeters voor de trui weergegeven, graag zou ik ook willen weten hoe groot de voorpanden en het achterpand zijn in "centimeters". Bij voorbaat hartelijk dank.

DROPS Design 17.01.2018 kl. 11:16:

Hallo Patricia, Het is niet helemaal duidelijk of je nou wilt weten hoeveel cm de trui is of hoeveel steken breed. Welke maat wil je maken? Als voorbeeld: Voor de kleinste maat zet je 180 steken voor het lijf op en brei je in de rondte. Dat is dus 90 steken voor het voorpand en 90 steken voor het achterpand. Onderaan in de tekening kun je zien dat de kleintste maat 56 cm breed wordt en 62 cm hoog.

Barbara 13.01.2018 - 16:49:

Die Bordüre um den Hals herum, wie wird die gestrickt? Ist das das Band, was man zusätzlich benötigt? Wo bekommt man es? Vielen Dank für eine Antwort

DROPS Design 15.01.2018 kl. 09:01:

Liebe Barbara, das Zierband (= Bändel) um den Hals herum wird dann genäht, das können Sie finden entweder bei Ihrem DROPS Laden oder in einem Kurzwarenhandel. Viel Spaß beim fertigsstellen!

EVR 29.01.2017 - 02:22:

From the pattern diagrams, I believe the sweater image is Alt 2 (the hat is Alt 1). What I meant to ask was, shouldn't the background colour for the sweater (off white) require the larger amount of yarn (550g in ladies small)? The Alt 2 sweater requirements say you need 550g of grey and 200g of off white. Does this seem right to you?

DROPS Design 30.01.2017 kl. 11:45:

Dear Evr, in alt 1 you need 550 g off white + 200 g grey, and in Alt 2 you need 550 g grey + 200 g off white. Happy knitting!

EVR 21.01.2017 - 01:21:

I would like to confirm that the image is an alt 2 sweater. The yarn required shows more gray than off white but the picture looks like the opposite and the jacket requirements are the opposite. Are the sweater numbers reversed?

DROPS Design 26.01.2017 kl. 12:11:

Hi EVR. It's an old pattern, the colours may have been slightly altered. But the one on the pattern should be the one with an off white background, but I am not completely sure if it's a 16 or 53 on the pattern colour.

Laura 07.01.2017 - 17:07:

My comment below includes the word narks but should be Karisma :)

Laura 07.01.2017 - 17:04:

There is an error in the colour numbers. The photo shows blue-grey. The colour numbers are for the typical greys, not bluish at all. Narks a does not include any color close to the blue grey shown in the photo. It would be nice if the pattern included definitions of terms such as alt and others.

DROPS Design 09.01.2017 kl. 09:57:

Dear Laura, remember that the colour may vary from screen to screen in the same way that shades may vary slighlty from dye lot to dyelot, please contact your DROPS Store if you need any help choosing a colour. Happy knitting!

Laura 07.01.2017 - 16:57:

What is the long and short version? The length of the seawater ? In that case where in the pattern are the instructions for the two? More importantly how do I know the final measures for one or the other?

DROPS Design 09.01.2017 kl. 09:58:

Dear Laura, you will find all informations to the longer version in written pattern under "Long version". Happy knitting!

Laura 07.01.2017 - 16:54:

There is a mistake in the descr. This sweater is not Top-Down, it is bottom up. It is important to know because it is used as a filter.

Annet 07.05.2014 - 17:56:

Ik zoek in Nederland naar de band zoals op deze trui is gebruikt, maar kan het niet goed vinden. Weten jullie waar ik dit kan kopen?

DROPS Design 08.05.2014 kl. 10:39:

Dit is een heel oud patroon en wij hebben al jaren geen band meer in ons assortiment helaas. Probeer het bij fourniturenwinkels, op marktplaats of op de markt.

Marjan 13.03.2013 - 08:41:

Waar kan ik in Nederland drops band kopen?

DROPS Design 15.03.2013 kl. 09:21:

Dit is een oud patroon en helaas hebben wij geen band meer in het assortiment. Wellicht kunt u mooi band vinden bij een fourniturenzaak of in een webwinkel.

Kommentér oppskrift DROPS 32-20