DROPS / 95 / 38

DROPS 95-38 by DROPS Design

Hæklet DROPS sjal i ”Vivaldi”

Mål: Bredde øverst: ca 2 meter
Længde midt bagpå: ca 1 meter
Materialer: DROPS Vivaldi fra Garnstudio
100 gr f.nr 21, kakigrøn
50 gr f.nr 22, isblå
50 gr f.nr 24, lys lilla
50 gr f.nr 26, violet

DROPS Hæklenål nr 5 - eller den hæklenål du skal bruge for at 1 rude skal måle 10 x 10 cm (Diagonalmål fra hjørne til hjørne = 13 cm).

Farver på ruderne:
Der hækles ruder med 4 forskellige farve-kombinationer: Rude A, B, C og D.
Rude A: 1.omg: violet, 2.+3.omg: lys lilla.
Rude B: 1.omg: lys lilla, 2.+3.omg: violet.
Rude C: 1.omg: kakigrøn. 2.+3.omg: isblå.
Rude D: 1.omg: isblå. 2.+3.omg: kakigrøn.

Der hækles ialt 66 hele ruder og 12 halve ruder fordelt således: 15 hele ruder i hver af farverne A, B og D, 21 hele ruder i farve C og 6 halve ruder i hver af farverne A og B.

Hel rude: Hækl 5 lm med farven fra 1. omg og sæt dem til 1 ring med 1 km.
1.omg: * 1 fm om ringen, 12 lm *, gentag fra *-* totalt 12 gange og slut af med 1 km i første fm fra beg af omg = 12 lm-buer.
2.omg: Skift farve: 1 km øverst i første lm-bue, * 4 lm, 1 fm om næste lm-bue, 4 lm, 1 fm om næste lm-bue, 8 lm, 1 fm om næste lm-bue *, gentag fra *-* totalt 4 gange men slut af med 1 km øverst i lm-buen fra beg af omg.
3.omg: Hækl km til øverst på første lm-bue, * 4 lm, 1 fm om næste lm-bue, 4 lm 1 fm om næste lm-bue, 8 lm, 1 fm om samme lm-bue, 4 lm, 1 fm om næste lm-bue *, gentag fra *-* totalt 4 gange men slut af med 1 km øverst i lm-buen fra beg af omg.

Halv rude: Hækl 4 lm med farven fra 1. omg og sæt dem til 1 ring med 1 km.
1.række: * 12 lm, 1 fm om ringen *, gentag fra *-* totalt 6 gange = 6 lm-buer, vend arb.
2.række: Skift farve: 1 km øverst i første lm-bue, * 4 lm, 1 fm om næste lm-bue *, gentag fra *-* totalt 2 gange, 8 lm, 1 fm om næste lm-bue, * 4 lm, 1 fm om næste lm-bue *, gentag fra *-* totalt 2 gange, vend arb.
3.række: 6 lm, 1 fm om første lm-bue, * 4 lm, 1 fm om næste lm-bue *, gentag fra *-* totalt 2 gange, 8 lm, 1 fm om samme lm-bue, * 4 lm, 1 fm om næste lm-bue *, gentag fra *-* totalt 2 gange og slut af med 6 lm og 1 km i samme lm-bue.

Montering: Placere ruderne som vist i Diag.1. Hækl ruderne sammen med kakigrøn som vist i Diag.2 - dvs 1 fm om lm-buen i hjørnet på den ene firkant, 4 lm, 1 fm om lm-buen i hjørnet på den anden firkant, 4 lm, 1 fm om næste lm-bue på første firkant, 4 lm, 1 fm om næste lm-bue på den anden firkant igen osv – sørg for at der bliver hæklet i alle lm-buerne.

DROPS Design 14.07.2016 - 15:27:

Hoi. Er is nu een video gemaakt van het maken van zowel de vierkant als de driehoek. Maar hier de driehoek:

Margreet 23.06.2016 - 18:35:

De driehoekjes van dit patroon kloppen niet. Ze worden te klein en passen nooit op de plaats waar ze horen. Doe ik iets fout of klopt de beschrijving niet??

DROPS Design 24.06.2016 kl. 10:37:

Hoi Margreet. Ik kan niet een fout in vinden, en ik kan helaas niet zien hoe je de driehoekjes haakt, maar mijn eerste vraag zou zijn of de haakstekenverhouding klopt? Ik zal verder een wens vragen voor video's voor zowel het vierkantje als het driehoekje

Helena 30.03.2012 - 22:12:

Hej! Jag har försökt beställa garn till denna sjal men fått besked att färgen violett 26 inte finns. Vilken färg är det som ska användas?

DROPS Design 30.03.2012 kl. 23:18:

Hej, färg 26 finns inte längre, men du kan använda färg nr 30 - det blir fint.

DROPS Design NL 14.11.2011 - 10:01:

Het patroon is wel correct. Er staat: 3e tr: haak hv tot boven op het eerste boogje, * 4 l, 1 v om het volgende boogje, 4 l 1 v om het volgende boogje, 8 l, 1 v om hetzelfde boogje, 4 l, 1 v om het volgende boogje *, herhaal steeds *-* totaal 4 keer, maar sluit af met 1 hv boven op het boogje van de tr. Je haakt dus deze 4 lussen dus om 3 lussen van de vorige toer. Na 8 l staat er 1 v om HETZELFDE boogje.

Mirjam Broers 11.11.2011 - 12:19:

Vierkant, 3e tour, na het patroom van twee maal 4 losse en 1 maal 8 losse staat nogmaals 1 maal 4 losse. Dit klopt niet. Na 8 losse direct weer beginnen met 2 maal 4 losse en dan 4 maal het gehele patroon herhalen.

DROPS Deutsch 08.04.2010 - 08:00:

Danke für den Tipp. Habe das gleich geändert.

Tanja 07.04.2010 - 21:25:

Sehr, sehr schön! Leider ist in der Deutschen Fassung ein Fehler. In der ersten Reihe für die ganzen Rechtecke fehlt ein Teil mit 4 Lm.

Olga 08.03.2006 - 10:33:

This is nice! :-)

Eva M 18.02.2006 - 20:08:

Underbar!

Hanne 16.02.2006 - 11:41:

Denne vil jeg gjerne ha oppskrift på!

Kommentere opskrift DROPS 95-38