DROPS / 8 / 12

Traveler by DROPS Design

DROPS genser i Alaska med nordisk stjernebord midt på bolen til herre.

Stikkord: gensere, nordisk,
DROPS design: Modell nr X-030
-------------------------------------------------------

DROPS Retro 1980-1993

Størrelse: Dame Medium/Large - (Herre Small/Medium - Medium/Large) - se målskissen
Materialer: DROPS Alaska fra Garnstudio
400 (500-550) gr f.nr 006, svart
250 (300) gr f.nr, naturhvit

DROPS Rundp og Strømpep 3 og 5,5

DROPS Alaska uni colour DROPS Alaska uni colour 18.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Alaska mix DROPS Alaska mix 18.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 234kr. Les mer.

Instruksjoner

Strikkefasthet: 10 x 10 cm = 16 m x 19 omg på p 5,5 og glattstrikk.

Vrangbord: * 1 rett, 1 vrang *

Mønster: Hele mønsteret glattstrikkes.

Bolen: Legg opp 160 (170-176)m på rundp 3 med sort. Strikk 8 cm vr.bord. Skift til rundp 5,5 og glattstrikk samtidig som det økes 32 (22-32) m jevnt fordelt på 1.p = 192 (192 - 208) m. Strikk glattstrikk. Når arb måler 31 (33-33) cm strikkes 1 omg hvit og deretter strikkes 1 stjernerapport - Mønsteret speilvendes i siden samtidig når arb måler 34 (38-38) cm så deles arb til for og bak.

Bakstk: øk 1 m i hver høyre side så mønsteret bliver ens i begge sider = 97 (97-105) m. Fortsett mønsteret. Etter rapporten strikkes genseren ferdig med hvit. Når arb måler 62 (66-66) cm settes de midterste 35 m på en tråd og hver side strikkes ferdig for seg. Videre felles mot halsen 1 m x 1 på hver 2.p. Fell de resterende 30 (30-34) m til skulder når arb måler 64 (68-68) cm.

Forstk: Strikkes som bakstk men det felles til hals når arb måler 60 (64-64) cm, sett de midterste 33 m på en tråd og deretter felles mot halsen 1 m x 2 på hver 2.p. Fell de resterende 30 (30-34) m når arb måler 64 (68-68) cm.

Ermer: Legg opp 36 (38-40) m med sort på ermp 3. Strikk 8 cm vr.bord. Skift til ermp 5,5 og glattstrikk samtidig som det økes 12 (10-10) m jevnt fordelt på 1.p. = 48 (48-50) m på p. Videre økes 1 m på hver side av masken midt under ermet = 2 nye m på omg. øk i alt Dame str: 24 ganger vekselvis på hver 2. og 3.p. = 96 m. Herre S/M: 24 ganger på hver 3.p = 96 m. Herre M/L: 23 ganger på hver 3.p = 96 m - SAMTIDIG når arb måler ca 35 (43-41)cm strikkes i omg i hvit, videre strikkes 1 stjernerapport og 1 omg hvit til slutt. Fell av når arb måler ca 47 (55-53).

Montering: Sy sammen på skuldrene 18 (18-21) cm. Plukk opp ca 80 m rundt halsen med sort på ermp 3. Strikk 3 cm vrangbord, fell av. Brett kanten dobbel mot vrangen og sy. Sy i ermene. Damp genseren lett på vrangen.

Denne oppskriften har blitt rettet. .

Oppdatert online: 15.11.2012
Korrigering på ermet:
...- SAMTIDIG når arb måler ca 35 (43-41)cm strikkes i omg i hvit, videre strikkes 1 stjernerapport og 1 omg hvit til slutt. Fell av når arb måler ca 47 (55-53).

Diagram

= sort
= hvit
= dame M/L, herre S/M
= herre M/L

Eva Curlisa 30.10.2019 - 20:47:

På bilden finns mönstret på ärmarna, men det finns ingenting i beskrivningen?

DROPS Design 31.10.2019 kl. 07:35:

Hej. Det saknas i den svenska översättningen men är nu tillagt. Lycka till!

Patric 29.05.2019 - 17:17:

Schlage ich die Maschen mit einer oder beiden Nadeln jeweils an...

DROPS Design 31.05.2019 kl. 08:29:

Lieber Patric, die Maschen können Sie mit nur einer Nadel anschlagen, aber beachten Sie nur, daß die Anschlagskante auch nicht zu eng wird. Viel Spaß beim stricken!

Nina Hansen 04.05.2019 - 21:10:

Hvis jeg strikker de siste 5 maskene, så 4x24 masker som til sammen blir 101masker så skal jeg strikke de 5 første maskene😳 Da kommer jeg til 106 masker???

DROPS Design 14.05.2019 kl. 07:56:

Hei Nina. strikk de første 4 maskene av rapporten etter at du har strikket 4 hele rapporter. God fornøyelse

Nina Hansen 04.05.2019 - 18:01:

Jeg sliter med det samme som Kari😳Er det riktig at det ikke skal stemme i sidene?

Karen Louise Pedersen 24.03.2019 - 20:07:

La dette inn på kommentar, men ser nå at det bør være under spørsmål: Herre st M . Er det riktig med økning hver 3. omgang på ermene?

DROPS Design 27.03.2019 kl. 07:05:

Hei Karen Louise, Det er riktig at du skal øke hver 3. pinne på ermene. God fornøyelse!

Karen Louise Pedersen 24.03.2019 - 19:40:

Har startet på ermene. Herre M. Synes det virker litt rart at øking skal skje hver tredje omgang. Ser ut for at ermene blir svært vide allerede langt nede. Noen som har erfaring?

Beate 04.02.2019 - 19:39:

Ich stricke Herrengrösse L, habe jetzt also 208 Maschen...will jetzt anfangen das Muster zu stricken und stelle fest Rapport = 24 Maschen, geht somit also nicht mit den 208 Maschen auf. Was wäre die Lösung?

DROPS Design 05.02.2019 kl. 08:39:

Liebe Beate, in diese Grösse stricken Sie das Diagram vom Pfeil (= 5 M), dann 4 x das ganze Muster (= 4x24 M), und die 3 ersten M vom Diagram, dann genauso wiederholen für Rücken- und Vorderteil. Viel Spaß beim stricken!

Marianne Viktor 14.09.2016 - 16:11:

Jeg har købt garn til denne trøje str. herre M, 500 gr. i farve 05/1930 og 400 gr. 03/3934. Jeg købte 2 extra nøgler i den mørke farve, da ærmerne skulle være længer end i opskriften. Jeg har måttet tage 24 masker af ærmet fra 96 til 72, men har ikke garn nok til det sidste ærme, hvilket jeg er noget træt af. Kærlig hilsen Marianne Viktor

DROPS Design 15.09.2016 kl. 12:28:

Hej Marianne. Det var aergeligt, men tak for info - dette er en gammel svend, men vi skal notere det om der kommer flere.

Marianne Viktor 12.09.2016 - 13:54:

Jeg har købt garn til denne trøje str. herre M, 500 gr. i farve 05/1930 og 400 gr. 03/3934. Jeg købte 2 extra nøgler i den mørke farve, da ærmerne skulle være længer end i opskriften. Jeg har måttet tage 24 masker af ærmet fra 96 til 72, men har ikke garn nok til det sidste ærme, hvilket jeg er noget træt af. Kærlig hilsen Marianne Viktor

Kari Irene Czysz 25.05.2016 - 16:07:

Tusen takk for hjelpen, skjønte ikke helt at jeg skulle strikke som om det var bakstykke og forstykke før jeg delte det . Nå blir det bare lekkert :-)

Kommentér oppskrift DROPS 8-12