DROPS / 87 / 20

DROPS 87-20 by DROPS Design

Heklet DROPS teppe i "Karisma Superwash" og heklet pute med blomst i "Karisma Superwash" og "Vivaldi"

DROPS design: Modell nr U-490
--------------------------------------------------------
Teppe:
Mål: ca 110 x 160 cm
Materialer: DROPS Karisma Superwash fra Garnstudio
400 gr f.nr 55, lys brun
300 gr f.nr 39, mørk lyng
200 gr f.nr 01, natur
150 gr f.nr 04, mørk brun
150 gr f.nr 40, lys lyng

DROPS Heklenål nr 5.

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

mønster/teknik: bestemorrute, type oppskrift: pledd,

Heklefasthet: Husk nål.nr er kun veiledende 1 rute måler ca 26 x 26 cm.

Hekletips: For å unngå å feste så mange tråder tilslutt hekles tråd-enden fra forrige omg og tråd-enden fra omg det skal startes på inn samtidig som det hekles - dvs at st hekles om både lm-buen og trådendene.

Fargene på Rutene: Det hekles ruter med 4 ulike fargekombinasjoner: Rute A, B, C og D.
Rute A: 1.+2.omg: lys lyng, 3.+4.omg: lys brun, 5.omg: natur, 6.+7.omg: lys lyng, 8.+9.omg: mørk lyng, 10.omg: lys brun.
Rute B: 1.+2.omg: mørk brun, 3.omg: lys brun, 4.omg: natur, 5.+6.omg: lys lyng, 7.+8.omg: mørk lyng, 9.omg: mørk brun, 10.omg: lys brun.
Rute C: 1.+2.omg: natur, 3.omg: lys brun, 4.omg: mørk brun, 5.+6.omg: mørk lyng, 7.omg: mørk brun, 8.omg: natur, 9.omg: mørk lyng, 10.omg: lys brun.
Rute D: 1.omg: natur, 2.+3.omg: lys lyng, 4.omg: mørk lyng, 5.omg: lys brun, 6.+7.omg: natur, 8.omg: mørk lyng, 9.+10. omg: lys brun.

Rute: Det hekles 6 ruter i hver farge-kombinasjon - se forkl over.

Les Hekletips!

Hekle 6 lm på nål 5 med fargen fra første omg og sett dem til en ring med 1 kjm.
1.omg: 3 lm, 2 staver om ringen, 3 lm, * 3 st, 3 lm *, gjenta fra *-* totalt 3 ganger og avslutt med 1 kjm i 3.lm fra beg av omg, snu arb.
2.omg: 3 lm, 2 st om første lm-bue, 3 lm, 3 st om samme lm-bue, * 1 lm, 3 st om neste lm-bue, 3 lm, 3 st i samme bue *, gjenta fra *-* totalt 3 ganger og avslutt med 1 lm og 1 kjm i 3.lm fra beg av omg, snu arb.
3.omg: 3 lm, 2 st om første lm-bue, 1 lm, * 3 st om neste lm-bue, 3 lm, 3 st om samme lm-bue, 1 lm, 3 st om neste lm-bue, 1 lm *, gjenta fra *-* totalt 3 ganger, 3 st om neste lm-bue, 3 lm, 3 st om samme lm-bue, 1 lm og avslutt med 1 kjm i 3.lm fra beg av omg, snu arb.
4.omg: 3 lm, 2 st om første lm-bue, 1 lm, * 3 st om neste lm-bue, 3 lm, 3 st om samme lm-bue, 1 lm, 3 st om neste lm-bue, 1 lm, 3 st om neste lm-bue, 1 lm *, gjenta fra *-* totalt 3 ganger, 3 st om neste lm-bue, 3 lm, 3 st om samme lm-bue, 1 lm, 3 st om neste lm-bue, 1 lm og avslutt med 1 kjm i 3.lm fra beg av omg, snu arb.
5-10 omg: Hekles på samme måte som før (dvs at det blir 1 st-gruppe mer mellom hvert hjørne for hver omg).

Montering: Plassér rutene vilkårlig (evt se foto) med 4 ruter i bredden og 6 rader i høyden. Hekle rutene sammen som vist i Diag.1 - rutene hekles først sammen på langs og deretter på tvers.

Heklet kant: Hekle en avsluttende omg med lm-buer rundt hele teppet på nål 5 med lys brunmelert slik: 1 fm i lm-buen i hjørnet, 6 lm, 1 fm i neste lm-bue *, gjenta fra *-* og avslutt med 6 lm og 1 kjm i første fm på beg av omg.

Pute:

Mål: Passer til en pute på 45 x 45 cm.

Materialer: DROPS Karisma Superwash fra Garnstudio
250 gr f.nr 01, natur
og bruk: DROPS Vivaldi fra Garnstudio
100 gr f.nr 06, natur

DROPS Heklenål nr 7.

Heklefasthet: Husk nål.nr er kun veiledende 3 st-grupper i bredden og 6 rader i høyden på nål 7 med 1 tråd i hver kvalitet = ca 10 x 10 cm.

NB: Pga ulik hekleteknikk hos den enkelte kan heklefastheten variere fra person til person, gå derfor evt opp eller ned på nål-nr for å få denne fastheten.

Baksiden: Hekle 4 lm på nål 7 med 1 tråd Karisma + 1 tråd Vivaldi og sett dem til en ring med 1 kjm.
1.omg: 3 lm, 2 staver om ringen, 2 lm, * 3 st om ringen, 2 lm *, gjenta fra *-* totalt 3 ganger og avslutt med 1 kjm i 3.lm på beg av omg, snu arb.
2.omg: 3 lm, 2 st om første lm-bue, 2 lm, 3 st om samme lm-bue (= hjørne), * 3 st om neste lm-bue, 2 lm, 3 st om samme bue (= hjørne) *, gjenta fra *-* totalt 3 ganger og avslutt med 1 kjm i 3.lm på beg av omg, snu arb.
3.omg: 3 lm, 2 st mellom st-gruppene, * 3 st om neste lm-bue, 2 lm, 3 st om samme lm-bue (= hjørne), 3 st mellom de neste 2 st-gruppene *, gjenta fra *-* totalt 3 ganger, 3 st om neste lm-bue, 2 lm, 3 st om samme lm-bue (= hjørne) og avslutt med 1 kjm i 3.lm på beg av omg, snu arb.
4.omg: 3 lm, 2 st mellom st-gruppene, * 3 st om neste lm-bue, 2 lm, 3 st om samme lm-bue (= hjørne), 3 st mellom de neste 2 st-gruppene, 3 st mellom de neste 2 st-gruppene, *, gjenta fra *-* totalt 3 ganger, 3 st om neste lm-bue, 2 lm, 3 st om samme lm-bue (= hjørne), 3 st mellom de neste 2 st-gruppene og avslutt med 1 kjm i 3.lm på beg av omg, snu arb.
5-13 omg (evt til ønsket mål): Hekle på samme måte som før (dvs at det blir 1 st-gruppe mer mellom hvert hjørne for hver omg), snu arb for hver ny omg som hekles.

Forsiden: Hekles som baksiden.

Blomst: Blomsten består av én liten og én stor blomst.

Liten blomst: Hekle 4 lm på nål 7 med 1 tråd Karisma + 1 tråd Vivaldi og sett dem til en ring med 1 kjm.
1.omg: * 1 fm om ringen, 3 lm *, gjenta fra *-* totalt 6 ganger og avslutt med 1 kjm i første fm på beg av omg.
2.omg: Hekle slik i hver lm-bue: 1 fm, 1 lm, 4 st, 1 lm og 1 fm, avslutt med 1 kjm i første fm på beg av omg.
Stor blomst: Hekle 4 lm på nål 7 med 1 tråd Karisma + 1 tråd Vivaldi og sett dem til en ring med 1 kjm.

Hekleinfo: På beg av hver omg erstattes 1 st med 3 lm og hver omg avsluttes med 1 kjm i 3.lm på beg av omg.
1.omg: Les Hekleinfo! Hekle 15 st om ringen.
2.omg: Hekle 2 st mellom hver st = 30 st.
3.omg: Hekle 3 st mellom de 2 første st på omg, 1 lm, Videre hekles det 3 st mellom hver andre st omg rundt og med 1 lm mellom hver st-gruppe (= 15 st-grupper).
4.omg: * Hekle 4 st sammen ved å først hekle 2 st mellom 1.og 2.st i st-gruppen og deretter 2 st mellom 2.og 3.st i st-gruppen, men vent med siste gjennomtrekk på hver st til 4.st, da trekkes kastet gjennom alle m (de 4 st vil da møtes i en spiss), 2 lm, 1 fm om lm-buen, 2 lm *, gjenta fra *-* omg rundt og avslutt med 1 kjm i toppen av første st-gruppe på omg.

Montering: Sy den lille blomsten oppå den store blomsten, deretter syes hele blomsten fast midt på forsiden.

Sammenhekling: Legg for- og baksiden med vrangsidene mot hverandre og hekle de 2 delene sammen på nål 7 med 1 tråd Karisma + 1 tråd Vivaldi slik (start i et hjørne): 1 fm om lm-buen i hjørnet (hekle gjennom begge lagene), * 4 lm, 1 fm om neste lm-bue (hekle gjennom begge lagene) *, gjenta fra *-* rundt 3 sider, putt i innleggsputen og fortsett videre langs den siste siden på samme måte, avslutt med 1 kjm i første fm på beg av omg.