DROPS / 93 / 40

DROPS 93-40 by DROPS Design

DROPS Lue med bobler og skjerf med pongponger i ”Eskimo”

DROPS design: Modell nr EE-071
--------------------------------------------------------

100 gr f.nr 30, pastellrosa
DROPS Pinne nr 10.

Skjerf:
Mål: ca 18 x 220 cm
Materialer: DROPS Eskimo fra Garnstudio
150 gr f.nr 23 mørk beige
200 gr f.nr 30, pastellrosa
DROPS Pinne nr 20.

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

mønster/teknik: struktur, type oppskrift: luer, sett, skjerf,

9 m x 12 p på p 10 og glstrikk = 10 x 10 cm.

Vrbord: * 1 r, 2 vr *, gjenta fra *-*.

Glstrikk med Boblemønster (1.p = retten):
* Strikk 5 m glstrikk, i neste m strikkes det
1 Boble slik: 1 r, 1 kast, 1 r, 1 kast og 1 r i samme m (= 5 m), snu arb. Strikk 4 p glstrikk over disse 5 m. Deretter løftes 2.m på høyre p over 1.m, videre løftes 3.m over 1.m, så løftes 4.m over 1.m og tilslutt løftes 5.m over 1.m = 1 m tilbake *, gjenta fra *-* ut p. Strikk 3 p glstrikk, deretter strikkes neste p slik fra retten * Strikk 2 m glstrikk, i neste m strikkes det 1 Boble som forkl over, deretter strikkes det 3 m glstrikk *, gjenta fra *-* p ut, deretter strikkes det 3 p glstrikk.
Gjenta disse 8 p til ferdig mål men husk at når det felles på toppen av luen vil det bli færre glstrikkede m mellom hver boble. Det er viktig at boblene sitter riktig over hverandre.

Lue: Legg opp 48 m på p 10 med Eskimo og strikk 1 p vrang fra vrangen. Deretter strikkes det vrbord - se forkl over. Når vrborden måler 7 cm strikkes det 1 p vrang fra vrangen, deretter fortsettes det med glstrikk med Boblemønster til ferdig mål - se forkl over. Husk på strikkefastheten. Samtidig når luen måler 12 cm settes det 6 merketråder i arb slik: 1 m, 1 merketråd, * 8 m, 1 merketråd *, gjenta fra *-* totalt 5 ganger, etter siste merketråd gjenstår det 7 m. Nå felles det på hver 2.p totalt 6 ganger ved å strikke de 2 første m på venstre side av hver merketråd rett sammen = 12 m tilbake på p - husk at det blir færre glstrikkede m mellom hver boble når det felles. Samtidig når det felles kan det være lurt å kutte ut noen bobler slik at boblene ikke blir sittende for tett.
Klipp tråden og trekk den gjennom de resterende m, fest godt. Luen måler ca 21 cm. Sy sammen midt bak i ytterste ledd av ytterste m slik at sømmen ikke synes.

SKJERF:

Strikkefasthet: Husk p.nr er kun veiledende
5 m på p 20 med 2 tråder Eskimo og Mønster = ca 10 cm i bredden.

Mønster: 1.p: * 2 rett sammen, 1 kast *, gjenta fra *-* til det gjenstår 1 m og avslutt med 1 rett. Gjenta 1.p til ferdig mål - NB: Det strikkes mnst på hver p.

Skjerf: Legg opp 9 m over 2 pinner nr 20 med 1 tråd i hver farge (= 2 tråder) - dette gjøres for at oppleggskanten skal bli elastisk. Trekk den ene p ut og strikk Mønster - se forkl over. Når skjerfet måler ca 220 cm felles det løst av.

Pongponger: Det festes 1 pongpong i hvert hjørne på skjerfet. Pongpongene lages med pastellrosa og skal være ca 7-8 cm i diam - se her.