DROPS Extra / 0-12

DROPS Extra 0-12 by DROPS Design

DROPS dukketøy i Vienna og Babyull

Stikkord: leker,

Størrelse: Baby-born eller dukke på 40 - 45 ca høy.
Materialer:
50 gr f.nr 21, rød DROPS Baby-ull fra Garnstudio
50 gr f.nr 27, rød DROPS Vienna fra Garnstudio
+ en rest på ca 20 gr f.nr 06, DROPS Viking fra Garnstudio

DROPS Pinner nr 7 og 5 og 2,5.

DROPS Baby Ull DROPS Baby Ull
100% ren ny merinoull superwash
Strikkefasthet: 13 m på p 7 og glstrikk med Vienna = 10 cm. 16 m på p 5 og glstrikk med 2 tråder babyull = 10 cm. Husk pinnenr er kun veiledende!

Rille: 1 rille = 2 pinner. 1.p: Rett, 2.p: Rett.

Strikketips: Når det strikkes med 2 tråder babyull - bukes tråden fra midten av nøstet og tråden fra yttersiden av nøstet samtidig - det trengs ikke å dele nøstet.

Jakke: Les strikketips! Legg opp 80 m på p 7 med 1 tråd Vienna + 1 tråd Babyull. Strikk 1 rille. Fortsett med glstrikk men de ytterste 2 m i hver side strikkes i rille. Husk på strikkefastheten! Når arb måler 16 cm strikkes videre på p nr 5 med riller over alle m og 2 tråder babyull - 1.p strikkes slik: strikk 3 m, deretter strikkes m sammen 2 og 2 til det gjenstår 3 m - de siste 3 m strikkes vanlig rille (strikkes ikke sammen) = 44 m på p. Etter 2 riller felles den 3. m i høyre side til knapphull. På neste p legges det opp en ny maske over knapphullet. Etter 3 riller strikkes neste p slik: strikk 10 m (= forstk), fell 4 m (= ermhull), strikk 16 m (= bakstk), fell 4 m, strikk 10 m. Fortsett med bakstk først. Strikk til det ialt er 9 riller. Fell de midterste 8 m til hals. Strikk ennå 2 riller på hver side av halsen og fell av. Strikk forstk med knapphull først. Strikk i alt 8 riller. Når den 9. rille strikkes felles det til ennå et knapphull i samme m som tidligere. Etter ialt 9 riller, felles de ytterste 6 m til hals. Strikk ennå 2 riller på siden av halsen og fell av. Det siste forstk strikkes uten knapphull. Sy skuldersømmene. Plukk opp ca 30 m rundt halsen på p 5 med 2 tråder Vienna. Strikk 1 rille og fell av. Sy i knapper.

Erme: Legg opp 20 m på p 5 med 2 tråder Vienna. Strikk 1 rille. Bytt til 2 tråder Babyull og fortsett rillene. Når arb måler 4 cm økes 1 m i hver side = 22 m. Når arb måler 9,5 cm felles av. Sy i ermene til bolen i ytterste m sy et sting i hver maske - ikke stram tråden.

Lue: Legg opp 40 m på p 5 med 1 tråd Vienna + 1 tråd Babyull. Strikk riller. Etter 8 riller strikkes hver 7.+ 8. m rett sammen (= 5 fellinger på p) = 35 m på p . Strikk 5 pinner. På neste p strikkes hver 6.+7.m sammen (= 5 fellinger på p) = 30 m på p . Strikk 3 pinner. På neste p strikkes hver 5.+6.m sammen (= 5 fellinger på p) = 25 m på p . Strikk 3 pinner. På neste p strikkes hver 4.+5.m sammen (= 5 fellinger på p) = 15 m på p. Strikk 3 pinner. På neste p strikkes hver 3.+4.m sammen (= 5 fellinger på p) = 10 m på p. Strikk 3 pinner. På neste p strikkes hver 2.+3.m sammen (= 5 fellinger på p) = 5 m på p. Trekk en dobbel tråd gjennom de siste m og snurp toppen sammen. Sy luen sammen langs siden i ytterste ledd av ytterste m.

Tøfler: Legg opp 36 m på p 2,5 med Babyull og strikk vrbord: * 1 r, 1 vr *, i 2 cm. Bytt til 1 tråd Babyull + 1 tråd Vienna på p 5 og strikk riller - 1.p slik: strikk alle m sammen 2 og 2 = 18 m. Sett 6 m i hver side på en sikkerhetsnål og strikk 3 riller over de midterste 6 m. Plukk opp 1 m i hver rille på hver side av midtstykket og sett de ytterste 6 m i hver side tilbake på p = 24 m på p. Strikk 2 riller over alle m og fell av. Brett tøflene dobble og sy dem sammen.

Truser: Legg opp 62 m på p 2,5 med 1 tråd Viking. Strikk 4,5 cm vrbord slik: 1 kantm, * 2 r, 2 vr *, 1 kantm. Deretter strikkes glstrikk. Når arb måler 9 cm strikkes det 4 p glstrikk over de første 6 m på p (= midtstykket) og deretter felles disse 6 m av. Strikk de neste 25 m (= høyre ben), fell av 6 m(= midtstk), strikk de siste 25 m (= venstre ben). Strikk høyre ben først. Plukk opp 3 m langs den ene siden av midtstykket og legg deretter opp 1 ny m i hver side av de 28 m = 30 m på p. Strikk vrbord slik: 1 kantm, * 2 r, 2 vr *, 1 kantm. Etter 3 cm felles elastisk av med rett og vrang. Strikk venstre ben slik. Plukk opp 3 m langs den andre siden av midtstykket og legg deretter opp 1 ny m i hver side av de 28 m = 30 m på p. Strikk vrbord: 1 kantm, * 2 r, 2 vr *, 1 kantm. Etter 3 cm felles elastisk av med rett og vrang. Sy sammen buksen med små sting.

Marianne 04.01.2019 - 19:54:

Wie rechne ich das um für Puppen 30-35 cm?

DROPS Design 07.01.2019 kl. 09:03:

Liebe Marianne, leider können wir nicht jede Anleitung nach jeder Anfrage anpassen. Gerne bekommen Sie aber Hilfe von dem Laden, wo Sie die Wolle gekauft haben - auch telefonisch oder per E-Mail. Viel Spaß beim stricken!

Lisbeth Lervik 01.10.2015 - 21:06:

Beklager! Glemte å skrive at spørsmålet gjaldt buksen i denne oppskriften.

Lisbeth Lervik 01.10.2015 - 21:04:

Hvor på midtstykket skal det plukkes opp 3 masker?? Er det på den første eller andre delen av midtstykket? Hadde trodd disse 6 maskene skulle syes sammen midt under..? Hadde vært greit med en tegning..

DROPS Design 02.10.2015 kl. 16:24:

Hej, Kan du beskrive hvilken opskrift du strikker, og hvor du er i opskriften?

Kommentér oppskrift DROPS Extra 0-12