DROPS / 223 / 22

Cotton Candy by DROPS Design

Strikket genser i DROPS Brushed Alpaca Silk og DROPS Kid-Silk. Arbeidet strikkes i glattstrikk med vrangbord og dobbel halskant. Størrelse S - XXXL.

  • Cotton Candy / DROPS 223-22 - Strikket genser i DROPS Brushed Alpaca Silk og DROPS Kid-Silk. Arbeidet strikkes i glattstrikk med vrangbord og dobbel halskant. Størrelse S - XXXL.
  • Cotton Candy / DROPS 223-22 - Strikket genser i DROPS Brushed Alpaca Silk og DROPS Kid-Silk. Arbeidet strikkes i glattstrikk med vrangbord og dobbel halskant. Størrelse S - XXXL.
  • Cotton Candy / DROPS 223-22 - Strikket genser i DROPS Brushed Alpaca Silk og DROPS Kid-Silk. Arbeidet strikkes i glattstrikk med vrangbord og dobbel halskant. Størrelse S - XXXL.
  • Cotton Candy / DROPS 223-22 - Strikket genser i DROPS Brushed Alpaca Silk og DROPS Kid-Silk. Arbeidet strikkes i glattstrikk med vrangbord og dobbel halskant. Størrelse S - XXXL.
DROPS Design: Modell as-145
Garngruppe C + A eller D
-------------------------------------------------------

125-125-150-150-175-175 g farge 01, natur
Og bruk:
DROPS KID-SILK fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
75-100-100-100-100-125 g farge 09, lys lavendel

STRIKKEFASTHET:
14 masker i bredden og 16 pinner i høyden med glattstrikk og 1 tråd i hver kvalitet = 10 x 10 cm.

PINNER:
DROPS SETTPINNER NR 6.
DROPS RUNDPINNER NR 6: Lengde på 40 cm.
DROPS RUNDPINNER NR 6: Lengde på 60 (S-L) eller 80 cm (XL-XXL).
DROPS SETTPINNER NR 4,5.
DROPS RUNDPINNER NR 4,5: Lengde på 40 cm.
DROPS RUNDPINNER NR 4,5: Lengde på 60 (S-L) eller 80 cm (XL-XXL).

Pinne nr er kun veiledende. Får du for mange masker på 10 cm, bytt til tykkere pinner. Får du for få masker på 10 cm, bytt til tynnere pinner.

-------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------

77% Alpakka, 23% Silke
fra 26.00 kr /25g
DROPS Brushed Alpaca Silk uni colour DROPS Brushed Alpaca Silk uni colour 26.00 kr /25g

fra 41.00 kr /25g
DROPS Kid-Silk uni colour DROPS Kid-Silk uni colour 41.00 kr /25g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Kid-Silk long print DROPS Kid-Silk long print 41.00 kr /25g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 253kr. Les mer.

Instruksjoner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

AVFELLINGSTIPS:
For å unngå at avfellingskanten strammer når det felles av, kan det felles av med en tykkere pinne. Dersom dette også blir stramt, kan det lages 1 kast om pinnen etter ca hver 4.maske samtidig som det felles av (kastene felles av som vanlige masker).

-------------------------------------------------------

START ARBEIDET HER:

-------------------------------------------------------

GENSER – KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Arbeidet strikkes rundt på rundpinne, nedenfra og opp til ermehullene. Det felles av masker til ermehull, deretter strikkes bakstykket og forstykket frem og tilbake på rundpinne hver for seg til ferdig mål. Ermene strikkes rundt på settpinner / liten rundpinne, nedenfra og opp til ermehullet, deretter strikkes ermetoppen frem og tilbake på rundpinne til ferdig mål. Arbeidet sys sammen som forklart i oppskriften. Til slutt strikkes det en dobbel halskant. Hele plagget strikkes med 1 tråd i hver kvalitet.

BOL:
Legg opp 128-140-152-164-176-192 masker på rundpinne 4,5 med 1 tråd Brushed Alpaca Silk og 2 tråder Kid-Silk (= 3 tråder). Ta bort den ene tråden med Kid-Silk. Resten av plagget strikkes med 1 tråd i hver kvalitet, men det legges opp med 1 tråd ekstra for å unngå at oppleggskanten strammer.
Strikk 1 omgang rett. Deretter strikkes det vrangbord rundt (= 1 vridd rett / 1 vrang) i 10-10-10-12-12-12 cm.
Bytt til rundpinne 6, og strikk glattstrikk rundt. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Når arbeidet måler 23-25-26-27-28-29 cm, strikkes neste omgang slik: Fell av 6-6-6-6-8-8 masker til ermehull, strikk 58-64-70-76-80-88 masker rett (= forstykke), fell av 6-6-6-6-8-8 masker til ermehull, og strikk 58-64-70-76-80-88 masker rett (= bakstykke). Bakstykket og forstykket strikkes videre hver for seg.

BAKSTYKKE:
= 58-64-70-76-80-88 masker. Strikk glattstrikk frem og tilbake og fell av til ermehull på begynnelsen av hver pinne i hver side slik: Fell av 2 masker 0-1-1-2-2-3 ganger, og 1 maske 2-2-3-3-4-4 ganger i hver side = 54-56-60-62-64-68 masker igjen.
Strikk videre til arbeidet måler 47-50-52-54-56-58 cm. På neste pinne felles de midterste 18-20-22-22-24-24 maskene av til hals og hver skulder strikkes ferdig for seg. Strikk glattstrikk videre og fell av 5 masker på neste pinne fra halsen = 13-13-14-15-15-17 masker igjen på skulderen. Strikk videre til arbeidet måler 49-52-54-56-58-60 cm. Fell av – les AVFELLINGSTIPS! Strikk den andre skulderen på samme måte.

FORSTYKKE:
= 58-64-70-76-80-88 masker. Strikk glattstrikk frem og tilbake og fell av til ermehull på begynnelsen av hver pinne i hver side slik: Fell av 2 masker 0-1-1-2-2-3 ganger, og 1 maske 2-2-3-3-4-4 ganger i hver side = 54-56-60-62-64-68 masker igjen.
Strikk videre til arbeidet måler 45-48-50-52-54-56 cm. På neste pinne settes de midterste 18-20-22-22-24-24 maskene på 1 tråd til hals, og hver skulder strikkes ferdig for seg. Strikk glattstrikk videre og fell av til hals på begynnelsen av hver pinne fra halsen slik: Fell av 3 masker 1 gang og 2 masker 1 gang = 13-13-14-15-15-17 masker igjen på skulderen. Strikk videre til arbeidet måler 49-52-54-56-58-60 cm. Fell av – husk AVFELLINGSTIPS! Strikk den andre skulderen på samme måte.

ERME:
Legg opp 36-36-38-40-42-44 masker på settpinner 4,5 med 1 tråd Brushed Alpaca Silk og 2 tråder Kid-Silk (= 3 tråder). Ta bort den ene tråden med Kid-Silk. Resten av ermet strikkes med 1 tråd i hver kvalitet på samme måte som på bolen. Sett 1 merke på begynnelsen av omgangen = midt under ermet.
Strikk 1 omgang rett. Deretter strikkes det vrangbord rundt (= 1 vridd rett / 1 vrang) i 10 -10-10-12-12-12 cm.
Bytt til settpinner 6. Strikk 1 omgang rett der det strikkes 1 rett foran og bak i alle maskene (maskeantallet dobles) = 72-72-76-80-84-88 masker. Strikk glattstrikk rundt til ermet måler 46-46-46-44-43-42 cm. Start 3-3-3-3-4-4 masker før merket på begynnelsen av omgangen, fell av 6-6-6-6-8-8 masker til ermehull, strikk rett ut omgangen.
Videre strikkes ermetoppen frem og tilbake på rundpinne samtidig som det felles av masker på begynnelsen av hver pinne i hver side slik: Fell av 2 masker 1-2-2-3-3-3 ganger og 1 maske 1-1-1-1-1-2 ganger i hver side. Videre felles det av 2 masker i hver side til ermet måler ca 51-52-52-52-52-52 cm. Fell av 3 masker 1 gang i hver side, og fell deretter av de resterende maskene - husk AVFELLINGSTIPS!
Strikk det andre ermet på samme måte.

MONTERING:
Sy skuldersømmene innenfor avfellingskanten.
Sy i ermene innenfor 1 kantmaske på forstykket og bakstykket.

DOBBEL HALSKANT:
Start fra retten på den ene skulderen, og strikk opp ca 60 til 74 masker rundt halsen (inkludert maskene på tråden foran) på liten rundpinne 4,5 med 1 tråd Brushed Alpaca Silk og 1 tråd Kid-Silk (= 2 tråder) – maskeantallet skal være delelig med 2.
Strikk vrangbord rundt (= 1 vridd rett / 1 vrang) i 7-7-7-8-8-8 cm. Fell av med rett over rett og vrang over vrang – husk AVFELLINGSTIPS!
Brett vrangborden ned på innsiden av plagget og sy vrangborden fast, men for å unngå at halskanten strammer og vipper utover, er det viktig at sømmen er elastisk.

Kommentarer / Spørsmål (20)

country flag Dominique Jeannet 16.09.2021 - 13:23:

Bonjour, mon échantillon est très différent de celui indiqué dans le patron. J'obtiens 21 rangs et non 16 alors que le nombre de mailles est identique. Je trouve l'écart très important que dans un sens?

user icon DROPS Design 07.10.2021 kl. 09:17:

Bonjour Dominique, dans ce modele particulier cela ne constitue aucun probleme. Bon tricot!

country flag Steffi 10.09.2021 - 21:19:

Hallo Wie kann ich den Halsausschnitt bei Größe S größer machen. Lieben Gruß

user icon DROPS Design 13.09.2021 kl. 08:18:

Liebe Steffi, leider können wir jeder Anleitung nach jedem individuellen Frage anpassen und einzelne Modelle auf individuellen Wunsch hin umrechnen. Wenn sie Hilfe damit brauchen, wenden Sie sich bitte an dem Laden wo Sie die Wolle gekauft haben, dort hilft man Ihnen gerne weiter, auch telefonisch oder per E-Mail. Danke im voraus für Ihr Verständnis. Viel Spaß beim stricken!

country flag Inger Valberg 06.09.2021 - 11:40:

Går det an å strikke med bare en tråd med samme pinnenummer for å få en luftig gjennomsiktig genser?

user icon DROPS Design 08.09.2021 kl. 15:31:

Hej Inger, ja det går fint, men for at få målene ifølge måleskitsen skal du overholde strikkefastheden som står i opskriften :)

country flag Susanne 06.05.2021 - 12:34:

Kann der Pulli mit der vorgegebenen Wolle am Ende gespannt und gedämpft werden? Das Rumpfteil fällt bei mir etwas zu schmal und kurz aus. Viele Grüße

user icon DROPS Design 06.05.2021 kl. 13:48:

Libe Susanne, die fertige Strickwerke können gespannt werden aber wegen der Zusammensetzung der Wolle lieber nicht gedämpft. Sie können den Pullover auf einer geeigneten Unterlage spannen, anfeuchten (z.B. mit einer Sprühflasche für Blumen) und trocknen lassen.

country flag Lotta Wallén Fegraeus 11.04.2021 - 07:06:

Hej Jag stickar denna fina tröja,hade ingen rundsticka så jag delade på arbetet (stickar storlek medium) behöver hjälp med avmaskning för ärmhålet hur gör jag snälla hjälp mig Mvh Lotta

user icon DROPS Design 13.04.2021 kl. 07:46:

Hej Lotta. När arbetet mäter 25 cm (storlek M) så avmaskar du 3 maskor på varje sida på framstycket och 3 maskor på varje sida på bakstycket. Du har då 64 maskor kvar på varje del och följer bara beskrivningen vidare under BAKSTYCKE och FRAMSTYCKE. Mvh DROPS Design

country flag Janina 09.04.2021 - 16:15:

Jede Schulter einzeln weiterstricken, dabei glatt rechts stricken und am Anfang jeder Reihe, die am Halsrand beginnt, wie folgt abketten: 3 Maschen je 1 x beidseitig und 2 Maschen je 1 x beidseitig = 13-13-14-15-15-17 Maschen für die Schulter übrig. Was heisst 3 Maschen je 1x BEIDSEITIG abketten? Liebe Grüße Janina

user icon DROPS Design 12.04.2021 kl. 07:04:

Liebe Janina, es sollte nicht "beidseitig" sein, diese Maschen werden nur am Anfang jeder Reihe abgekettet, die am Halsrand beginnt - Anleitung wird korrigiert, danke. Viel Spaß beim stricken!

country flag Caroline 03.04.2021 - 10:22:

Om jag vill sticka långa armar istället för trekvart, kan jag följa beskrivningen ändå och bara sticka lite längre?

user icon DROPS Design 07.04.2021 kl. 10:12:

Hej Caroline, ja det kan du, enten strikker du ribben lidt længere eller så strikker du det glatstrikkede lidt længere :)

country flag Lise 29.03.2021 - 17:28:

Bonjour, si je veux travailler avec le Drops Sky, vaut-il mieux que je l'associe avec le Merinos (B + B = D). Mais alors comment faire pour les parties où il faut retirer un fil ? Ou vaut-il mieux faire avec 1 fil de Drop Sky + 2 fils de Baby Alpaca Silk (B + A + A = D), pour pouvoir en ajouter et retirer 1 quand il faut ? Merci beaucoup !!

user icon DROPS Design 06.04.2021 kl. 09:13:

Bonjour Lise, vous trouverez ici une association Sky+Brushed Alpaca Silk par exemple, l'idéal est de faire un test au préalable pour vérifier si la texture vous convient. Retrouvez plus d'infos sur les alternatives ici. Votre magasin saura vous aider, même par mail ou téléphone. Bon tricot!

country flag Eva Šestáková 23.03.2021 - 15:20:

Je celková délka 49 cm počítaná i s pružným 10 centimetrovým krajem nebo bez ? Děkuji

user icon DROPS Design 24.03.2021 kl. 06:49:

Dobrý den, Evo, ano, celková délka je počítána včetně lemu. Hodně zdaru! Hana

country flag Lise 22.03.2021 - 16:04:

Bonjour, Est-il possible de travailler avec des aiguilles circulaires à la place des aiguilles double pointe pour les manches ? Et si oui, de combien de cm doit être la longueur du fil entre les aiguilles ? Merci !

user icon DROPS Design 22.03.2021 kl. 16:15:

Bonjour Lise, tout à fait, l'aiguille circulaire doit toujours être au moins un peu plus courte que la circonférence de l'ouvrage, donc au début, vous pourrez utiliser une autre technique dite magic loop pour tricoter sur aiguille circulaire, au lieu des doubles pointes - et terminer ensuite avec une aiguille circulaire de 40 cm. Bon tricot!

Kommentér oppskrift DROPS 223-22

Cotton Candy

Marianne, Norway

Cotton Candy

Marianne Johansson, Norway

Cotton Candy

Agnieszka, Poland