DROPS / 214 / 38

Deep December Fjords by DROPS Design

Heklet lue i DROPS Merino Extra Fine. Arbeidet hekles ovenfra og ned med relieffmasker.

Stikkord: flette, hodeplagg, luer,
  • Deep December Fjords / DROPS 214-38 - Heklet lue i DROPS Merino Extra Fine. Arbeidet hekles ovenfra og ned med relieffmasker.
  • Deep December Fjords / DROPS 214-38 - Heklet lue i DROPS Merino Extra Fine. Arbeidet hekles ovenfra og ned med relieffmasker.
DROPS Design: Modell me-210
Garngruppe B
-------------------------------------------------------

STØRRELSE:
S/M - M/L
Passer til hodemål: ca 54/56 - 56/58 cm

MATERIALER:
DROPS MERINO EXTRA FINE fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
150-200 g farge 37, tåkeskog

HEKLEFASTHET:
18 staver i bredden og 9 rader i høyden = 10 x 10 cm.

HEKLENÅL:
DROPS HEKLENÅL NR 4.
Nål nr er kun veiledende. Får du for mange masker på 10 cm, bytt til tykkere heklenål. Får du for få masker på 10 cm, bytt til tynnere heklenål.

-------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------

100% Ull
fra 39.00 kr /50g
DROPS Merino Extra Fine uni colour DROPS Merino Extra Fine uni colour 39.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Merino Extra Fine mix DROPS Merino Extra Fine mix 39.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 117kr. Les mer.

Instruksjoner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

HEKLETIPS TIL LUFTMASKE:
Dersom du hekler ytterst på heklenålen vil luftmasken ofte bli for stram.
1 luftmaske skal være like lang som 1 stav er bred.

MØNSTER:
Se diagram A.1 til A.3. Velg diagram for din størrelse (gjelder A.1 og A.2).

HEKLEINFORMASJON:
På begynnelsen av hver omgang med staver, hekles det 3 luftmasker som erstatter første stav, dvs hopp over 1.stav/fastmaske på forrige omgang. Omgangen avsluttes med 1 kjedemaske i 3.luftmaske på begynnelsen av omgangen.

-------------------------------------------------------

START ARBEIDET HER:

-------------------------------------------------------

LUE - KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Arbeidet hekles rundt ovenfra og ned.

LUE:
Hekle 4 luftmasker – les HEKLETIPS TIL LUFTMASKE, på nål 4 med Merino Extra Fine, og sett dem sammen til en ring med 1 kjedemaske i den første luftmasken som ble heklet. Deretter hekles det mønster A.1 – les HEKLEINFORMASJON. Når A.1 er heklet ferdig, hekles det videre med A.2 totalt 11-12 ganger rundt på omgangen. HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN! Når A.2 er heklet ferdig i høyden er det 88-96 masker på omgangen. Videre repeteres de siste 2 omgangene i diagrammet til arbeidet måler 21-23 cm. Nå vendes arbeidet slik at retten kommer inn på vrangen (dette gjøres for at brettekanten som skal hekles, skal komme på rettsiden av arbeidet når den brettes opp). Nå hekles A.3 rundt på omgangen fra omgangen med pil. Når luen måler totalt 33-35 cm fra toppen og ned, er luen ferdig. Klipp og fest tråden. Luen måler ca 23-25 cm med ca 10 cm oppbrett.

Diagram

symbols = Start her - denne luftmaskeringen er forklart i oppskriften. Fortsett på symbolet over punktet på sirkelen og hekle mot venstre
symbols = 1 stav om luftmaskeringen
symbols = 1 stav i masken
symbols = 1 relieff-dobbelstav: Det hekles 1 dobbelstav om en stav/relieff-dobbelstav fra forrige omgang med staver (det hekles ikke i leddene, men rundt selve staven/relieff-dobbelstaven)
symbols = start på denne omgangen, forrige omgang er allerede heklet

Kommentarer / Spørsmål (14)

country flag Laura 12.03.2021 - 14:32:

Hej, jeg har et spørgsmål til A. 3. Altså man vender først huen, så mønsteret dvs. retsiden vender ind af og vrangsiden ud af. Jeg er dog i tvivl om hækleretningen? Skal man også lave de tre luftmasker og en kædemaske inden man starter eller hvordan? Skal man holde på huen så siden man hækle vender væk fra dig eller ind imod dig?

user icon DROPS Design 15.03.2021 kl. 13:39:

Hei Laura. Ja, hekle de 3 luftmaskene og kjedemaskene du tidligere har heklet i begynnelsen og slutten av hver omgang. Når du vender arbeidet må du også vri på luen slik at du nå får vrangen/nålen nærmest mot deg og du hekler videre som vanlig, - fra høyre til venstre. mvh DROPS design

country flag Natasja 09.03.2021 - 22:51:

Tak for hjælpen tidligere. Jeg fandt ud af det, men jeg har et spørgsmål i forhold til de 21-23cm, som arbejdet skal måle før man går til A. 3. Er de 21-13cm i diameteren på huen eller fra top til bund?

user icon DROPS Design 10.03.2021 kl. 15:45:

Hej Natasja, de 21-23 cm er fra toppen og ned i hækleretningen :)

country flag Natasja 07.03.2021 - 22:08:

Hej. Jeg forstår ikke helt, hvordan der kun skal være fire luftmasker i den inderste ring, når der er 11 stangmasker i næste række (A.1)?

user icon DROPS Design 08.03.2021 kl. 14:40:

Hej Natasja, jo det stemmer, du hækler de 11 stangmasker rundt om ringen som består af 4 luftmasker. Hækler du i DROPS Merino Extra Fine? :)

country flag Maja 15.02.2021 - 06:29:

Dzień dobry. Czy schemat A3 również zaczynamy 3 oczkami łańcuszka i kończymy oczkiem ścisłym? Dziękuję.

user icon DROPS Design 15.02.2021 kl. 09:49:

Witaj Maju, dokładnie tak. Zobacz WSKAZÓWKĘ, która znajduje się na początku objaśnień do wzoru. Pozdrawiamy!

country flag Sara 03.02.2021 - 02:32:

Hvordan skal man begynne på rad 4, når det er en relieffmaske..?

user icon DROPS Design 03.02.2021 kl. 15:28:

Hej Sara, da hækler du 1 dobbeltstangmaske rundt om stangmasken fra forrige omgang. Se gerne vores video nederst i opskriften. God fornøjelse!

country flag Gosia 25.01.2021 - 10:51:

Czy dobrze rozumiem, że słupki nawijane mają być robione od przodu? Robiłam zgodnie z oznaczeniem tylne słupki reliefowe, ale wtedy wzorek czapki pojawia się wewnątrz robótki, zamiast na zewnątrz. Czy u Was te symbole są używane odwrotnie?

user icon DROPS Design 25.01.2021 kl. 11:03:

Gosiu, później wyłożysz dół czapki na prawą stronę i wzorek pojawi się na prawej stronie. Pozdrawiamy!

country flag HK 14.01.2021 - 21:18:

Bonjour, je ne parviens pas a avoir 86 mailles à la fin de A2, j'obtiens 48 mailles. Pouvez vous m'aider ? Merci par avance HK

user icon DROPS Design 15.01.2021 kl. 07:07:

Bonjour HK, après A.1, vous devez avoir 22 mailles et vous répétez 11 fois A.2 en largeur, à la fin de A.2, vous avez 8 mailles soit 11 fois 8 mailles = 88 mailles. Bon crochet!

country flag Brit 10.01.2021 - 22:42:

Vielen Dank für diese tolle Anleitung. Ich bin gerade an dem Punkt wo man die Mütze wenden soll. Heißt das im Endeffekt, dass ich dann in die andere Richtung weiter Häkel, also die Runde umgekehrt abhäkel? Danke für die Hilfe.

user icon DROPS Design 11.01.2021 kl. 10:31:

Liebe Britt, ja genau, die Runde wird jetzt in die andere Richtung gehäkelt. Viel Spaß beim häkeln!

country flag Zuzanna 05.12.2020 - 14:24:

Mam pytanie do części A3. Skoro obracamy robótkę, to czy rząd pod strzałką, który jest ostatnim rzędem A2, nie powinien być narysowany od tyłu? Skoro będziemy robić po lewej stronie czapki, to zmieniamy kierunek okrążeń. Jeżeli się nie mylę, to czy A3 przerabiać zaczynając od słupka zwykłego, potem nawijany i na zmianę? Czy może najpierw nawijany, potem zwykły itd.?

user icon DROPS Design 05.12.2020 kl. 17:08:

Witaj Zuziu! Po obróceniu robótki schemat A.3 będzie przerabiany od lewej do prawej strony, tzn. zaczniesz od słupka nakładanego. Miłej pracy!

country flag Agnieszka 18.11.2020 - 14:53:

Dzień dobry, Chciałam dopytać o schemat A.2. We wskazówce piszą Państwo, żeby pierwszy słupek w danym okrążeniu zastąpić 3 oczkami łańcuszka. Nie widać ich na schemacie? Przykładowo, drugi rząd A.2 - zaczynam od 3 oł, potem 1 słupek w oczko słupka poniżej i wokół tego samego słupka, słupek podwójny nakładany.Jeśli jednak się mylę i pierwszy słupek to te 3 oł, to jak rozpocząć pierwszy rząd A.2? Pozdr

user icon DROPS Design 18.11.2020 kl. 20:16:

Witaj Agnieszko, ten pierwszy słupek na początku każdego okrążenia jest uwzględniony w schemacie A.2. Na początku każdego okrążenia musisz wykonać 3 oł, które zastępują zarówno słupek zwykły jak i 1 nakładany (ten z pierwszego okrążenia schematu A.2). Powodzenia!

Kommentér oppskrift DROPS 214-38