DROPS / 63 / 21

DROPS 63-21 by DROPS Design

DROPS barnegenser i Big Boucle Str 5-14 år.

Stikkord: gensere,

DROPS design: Modell nr Y-001-BN
--------------------------------------------------------
Størrelse: år: 5/6 (8/10-12/14)
Tilsvarer i cm: 110/116 (134/140-158)
Materialer: DROPS Big Boucle fra Garnstudio
350 (400-500) gr f.nr 8, rød

DROPS Pinne 5 og Ermp 5 (til halsen).

Strikkefasthet: 11 m x 18 p på p 5 og glstrikk = 10 x 10 cm. Husk pinnenr er kun veiledende!

Rille (frem og tilbake på p): 1 rille = 2 pinner. 1.p: Rett, 2.p: Rett.
Rille (på rundp): 1 rille = 2 omg. 1.omg: Rett, 2.omg: Vrang.

Forstk: Legg opp 42 (49-55) m (inkl 1 kantm i hver side til søm) på p 5 med rød. Strikk 2 riller, fortsett med glstrikk. Husk på strikkefastheten. Videre økes det i hver side: 1 m x 2 på hver 7 (8-9) cm = 46 (53-59) m. Når arb måler 22 (25-28) cm felles det til ermhull i hver side på hver 2.p: 2 m x 1 (2-3), 1 m x 3 (4-3) = 36 (37-41) m. Når arb måler 34 (40-43) cm settes de midterste 10 (11-11) m på en tråd til hals. Videre felles det mot halsen på hver 2.p: 1 m x 3 (3-4). Fell av når arb måler 39 (45-49) cm.

Bakstk: Legg opp og strikk som forstk. Når arb måler 37 (43-47) cm settes de 14 (15-17) midterste m på en tråd til hals. Deretter felles det 1 m i hver side på neste p mot halsen. Fell av når arb måler 39 (45- 49) cm.

Erme: Legg opp 25 (28-30) m (inkl 1 kantm i hver side til søm) på p 5 med rød, strikk 1 rille. Fortsett med glstrikk. Når arb måler 5 (6-6) cm økes det i hver side: 1 m x 7 (9-9) for hver 3. (3.-4.) cm = 39 (46-48) m. Når arb måler ca 30 (38-43) cm felles det til ermtopp i hver side på hver 2.p: 2 m x 1 (2-2), 1 m x 4 (4-5), deretter 2 m i hver side til arb måler 37 (46-52) cm. Fell av.

Montering: Sy skuldersømmer. Plukk opp ca 44 (46-48) m rundt halsen (inkl m på trådene) på ermp 5 med rød og strikk 4 (4-5) cm riller, fell løst av. Sy ermene til bolen. Sy erme- og sidesømmen i ett.

Diagram

Nanny 19.12.2018 - 17:37:

Dag, heerlijk patroon. Vraag over de mouw: er worden 25 steken opgezet (kleinste maat). Heb ook bij het originele patroon gekeken. Ook 25 steken. De stekenproef geeft 11 steken per 10 cm aan. Dat betekent een mouwbegin van ca 23 cm. Werkelijke polsomvang kleinzoon is ca 12 cm. Ik wil dus minder steken opzetten, maar hoe zit het dan met de meerderingen?

DROPS Design 20.12.2018 kl. 10:37:

Dag Nanny,

Het aantal steken dat je minder opzet, moet je weer toevoegen bij de meerderingen, zodat je aan het eind weer hetzelfde aantal meerderingen hebt. M.a.w. je moet dus vaker minderen. Dit moet je verrekenen met het aantal cm waarna je moet minderen.

Kommentér oppskrift DROPS 63-21