DROPS / 67 / 2

DROPS 67-2 by DROPS Design

DROPS genser i "Vienna" og "Alaska" med fletter

DROPS design: Modell nr X-258
--------------------------------------------------------

Størrelse: S - M/L - XL
Materialer: DROPS Vienna fra Garnstudio
400-450-500 gr f.nr 14, sennepsgul
og bruk: DROPS Alaska fra Garnstudio
550-600-650 gr f.nr 08, sennepsgul

DROPS Pinne 9 og Rundp 9 (til halsen)

fra 17.50 kr /50g
DROPS Alaska uni colour DROPS Alaska uni colour 17.50 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Alaska mix DROPS Alaska mix 17.50 kr /50g

Strikkefasthet: 9 m x 11 p med 1 tråd Alaska og 1 tråd Vienna på p 9 og glstrikk = 10 x 10 cm. Husk pinnenr er kun veiledende! (Det har blitt kompensert 15 m for flettene på for- og bakstk og 8 m på hvert erme).

Mønster: Se diagram - M.1 til M.6. Mønsteret i diagrammene sees fra retten.

Strikkefakta: Den minste str er ca 12 cm kortere enn de andre str, dette er gjort for at det skal stemme med hele rapporter i høyden midt foran. Ønskes denne str like lang som de andre felles det ikke til ermhull før arb måler ca 50 cm (som str M/L).

Strikketips: Når det henvises til høyre og venstre side i oppskriften, menes høyre/venstre side når plagget taes på.

Forstk: Les Strikkefakta!

Legg opp 62-68-74 m (inkl 1 kantm i hver side) på p 9 med 1 tråd Alaska og 1 tråd Vienna. Strikk M.1- se startpil for str - men kantm strikkes i riller. Etter M.1 er det økt 1 m = 63-69-75 m på p og det fortsettes med M.2 og deretter M.3 oppover. Husk på strikkefastheten! Når arb måler ca 38-50-49 cm (avpass etter 1 rapport i M.3) strikkes M.4 samtidig som det felles 4-4-4 m i venstre side og 3-3-3 m i høyre side - les Strikketips = 56-62-68 m. Videre felles det til ermhull i hver side på hver 2.p: 2 m x 0-2-3, 1 m x 4-3-4 = 48-48-48 m (inkl 1 kantm i hver side). Fortsett M.4 oppover med 1 kantm i hver side i riller. Når det gjenstår ca 6 cm til ferdig mål (dvs når ermhullet måler ca 16-16-17 cm) felles det 8-8-8 m midt foran til hals. Videre felles det mot halsen på hver 2.p: 2 m x 1-1-1, 1 m x 3-3-3 = 15-15-15 m tilbake på hver skulder. Når ermhullet måler 22-23-23 cm felles det 3 m på hver skulder ved å strikke de 6 m over fletten sammen 2 og 2 = 12-12-12 m tilbake på hver skulder. På neste p felles alle m av. Arb måler ca 60-72-72 cm.

Bakstk: Legg opp og strikk som forstk. Fell til ermhull som på forstk og strikk videre til arb måler ca 57-69-69 cm. Nå felles det 4 m over de midterste 18 m. På neste p felles de midterste 14 m av til hals = 15-15-15 m tilbake på hver skulder. På neste p igjen felles det 3 m på hver skulder ved å strikke de 6 m over fletten sammen 2 og 2 = 12-12-12 m tilbake på hver skulder. På neste p felles alle m av. Arb måler ca 60-72-72 cm.

Erme: Legg opp 31-31-31 m (inkl 1 kantm i hver side) på p 9 med 1 tråd Alaska og 1 tråd Vienna. Strikk slik: 1 kantm i glstrikk, 1 m r, 3 m vr, 24 m av M.6, 1 m r, 1 kantm i glstrikk. Etter 7 p økes det 4 m over de midterste 9 m = 35-35-35 m. Samtidig strikkes M.5 over de midterste 25 m med 3 m vr og 2 m r på hver side. Når arb måler 10 cm økes det i hver side (innenfor 1 kantm): 1 m x 5 på hver 8.-8.-7. cm = 45-45-45 m - de økte m strikkes som M.6 etterhvert. Når arb måler 48-46-44 cm felles det til ermtopp i hver side: 3 m x 1-1-1, 2 m x 3-1-1, 1 m x 0-3-4, 2 m x 0-1-1, 3 m x 1-1-1 = 21-19-17 m tilbake på p. Fell 4 m jevnt fordelt på p = 17-15-13 m. Fell av, arb måler ca 57-58-59 cm.

Montering: Sy sammen skuldersømmene. Hals: Det plukkes opp m rundt halsen slik at det blir 4 m overlapp midt foran. Plukk opp med 1 tråd Vienna og 1 tråd Alaska på rundp 9. Start med å plukke opp 2 m til høyre for midt foran, plukk opp m rundt halsen og videre over de 4 m midt foran 1 gang til - det plukkes altså opp 2 lag med m over de 4 midterste m. Tilsammen plukkes det opp 41 til 47 m (delbart med 6 + 11 m). Strikk frem og tilbake på p fra midt foran slik (sett fra retten: 4 m riller, 3 m vr, 30 til 36 m av M.6, 4 m riller. Fortsett slik til halsen måler ca 12 cm, fell av med rett over rett og vr over vr. Sy i ermene innenfor 1 kantm på bolen. Sy erm- og sidesøm i ett innenfor 1 m.

Diagram

= Rett
= Vrang
= Øk 1 m ved å strikke 2 r m i sammen m.
= Boble: Strikk 3 m rett i m, strikk 3 p glstrikk frem og tilbake over disse 3 m. Deretter strikkes m sammen slik: Ta 1 m løs av p, 2 r sammen, løft den løse m over 2 r sammen.
= Sett 1 m på hj.p bak arb, 2 r, 1 vr fra hj.p.
= Sett 2 m på hj.p foran arb, 1 vr, 2 r fra hj.p.
= Sett 1 m på hj.p bak arb, 3 r, 1 vr fra hj.p.
= Sett 3 m på hj.p foran arb, 1 vr, 3 r fra hj.p.
= Sett 3 m på hj.p bak arb, 3 r, 3 r fra hj.p.
= Sett 3 m på hj.p foran arb, 3 r, 3 r fra hj.p.

Lisa Dale 08.12.2012 - 13:08:

Your written #cast on & work stchs (62) don't match the pattern chart(66). Please help.

DROPS Design 11.12.2012 kl. 13:40:

Dear Mrs Dale, just work 62 sts in diagram M.1, it will start and stop with K2. Happy knitting !

Kommentér oppskrift DROPS 67-2