DROPS / 170 / 34

Thistle in Bloom by DROPS Design

Strikkede DROPS kluter i ”Belle” med hullmønster.

DROPS Design: Modell nr vs-029
Garngruppe B
----------------------------------------------------------
Mål: 26 x 26 cm.
Materialer:
DROPS BELLE fra Garnstudio
50 g av hver av de følgende farger:
f.nr 02, natur
f.nr 03, lys beige
f.nr 09, beige
f.nr 04, løvetann
NB: Det går med et helt nøste á 50 g Belle til 1 klut.

DROPS SETTP OG RUNDP(40 cm) NR 3 - eller det p.nr du må bruke for å få 24 m x 32 p glstrikk på 10 x 10 cm, eller 23 m mønster på 10 cm i bredden.
----------------------------------------------------------

----------------------------------------------------------

KLUT:
Kluten strikkes som en firkant rundt på settp, gå over til rundp når det er økt mange nok m.

Legg opp 6 m med natur på 1 settp nr 3. (La trådenden være ca 20 cm, denne brukes til montering.)
1.P (= vrangen): Strikk alle m vrang.
2.P (= retten): * 1 rett, 1 kast *, gjenta fra *-* 4 ganger til, 1 rett = 11 m.
Fordel m på 4 settp nr 3 (= 3 p med 3 m og 1 p med 2 m) uten å strikke maskene. Sett et merke på starten av omg. Videre strikkes arb rundt. NB: Kastene strikkes vridd rett slik at det ikke blir hull! Nå strikkes det slik: * 1 rett, 1 kast *, gjenta *-* 8 ganger til, 2 rett = 20 m. Strikk 1 omg rett.

Fordel de 20 m slik at du har 5 m på hver settp med starten på omg i overgangen mellom to settp. Sett et merke i hver av de 4 overgangene mellom hver pinne. Videre strikkes mønster A.1 4 ganger på omg. Merkene markerer hjørnene. Nå strikkes kastene som vist i diag. La merkene følge med arb etter hvert som det strikkes utover. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Når hele diag er strikket ferdig felles det av med rett. Pass på at avfellingskanten ikke strammer! Arb måler ca 26 x 26 cm. Bruk trådenden til å snurpe sammen hullet i midten. Klipp og fest tråden.
Strikk en klut til i hver av de resterende fargene.

= øk 1 m med å strikke 2 m rett i en m.
= 1 kast mellom 2 m. Kastet strikkes rett på neste omg. Det skal bli hull!
= ta 1 m løst av p som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse m over.
= strikk 2 m rett sammen
= ta 1 m løst av p som om den skulle strikkes rett, 2 rett sammen, løft den løse m over.