DROPS / 158 / 50

Elfies by DROPS Design

Strikket DROPS tovede tøfler i ”Big Delight” med riller. Str 35-43

DROPS Design: Modell nr db-045
Garngruppe C eller A + A
-----------------------------------------------------------
200 g i alle str i f.nr 13, grå

DROPS PINNE NR 6 - eller det p.nr du må bruke for å få 15 m x 30 p rillestrikk på 10 x 10 cm før toving (= 20 m x 38 p rillestrikk på 10 x 10 cm etter toving).
----------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord: tovet, tøfler,

Det er viktig å overholde strikkefastheten og å være nøyaktig når det måles slik at rutene blir kvadratiske.

RILLE (frem og tilbake på p):
1 rille = 2 pinner rett.
----------------------------------------------------------

TØFFEL:
Tøffelen strikkes frem og tilbake i ett langt stykke med riller og syes sammen til slutt. LES MÅLETIPS over! NB! Pass på at det strikkes like mange riller i hver rute!

Legg opp 16-18-20 m på p 6 med Big Delight. Strikk RILLER - se forkl over. Fortsett til det er strikket 32-36-40 p rille (= 16-18-20 riller) (sett et merke her = 1.rute). HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Nå legges det opp 16-18-20 nye m = 32-36-40 m. Strikk 32-36-40 p rille frem og tilbake (= 2.og 7.rute). På neste p fra retten felles de første 16-18-20 m av = 16-18-20 m (sett et merke her = mellom 2.og 7.rute). De resterende m på p = 2.rute. Fortsett videre med riller og sett et merke i arb for hver gang det er strikket 32-36-40 p riller 3 ganger til (= 3., 4.og 5. rute). Videre strikkes det over de første 16-18-20 m, sett et merke her (= 6.rute), legg opp 16-18-20 m (= 8.rute). Fortsett med 32-36-40 p rille og fell av.
Strikk 1 tøffel til på samme måte.

MONTERING:
Brett tøffelen og sy pent sammen kant i kant - se illustrasjon som viser rutenes plassering etter montering.

TOVING:
Legg tøflene i vaskemaskinen med et vaskemiddel uten enzymer og optiske blekemidler. Vask på 40 grader med vanlig sentrifuge uten forvask. Etter vask formes tøflene til riktig mål mens de ennå er våte. Senere vaskes de som et vanlig ullplagg.

Diagram

= Søm 1
= Søm 2
= Søm 3
= Søm 4
= Søm 5
= Søm 6
= Søm 7