DROPS / 158 / 50

Elfies by DROPS Design

Strikket DROPS tovede tøfler i ”Big Delight” med riller. Str 35-43

Stikkord: tovet, tøfler,

DROPS Design: Modell nr db-045
Garngruppe C eller A + A
-----------------------------------------------------------
200 g i alle str i f.nr 13, grå

DROPS PINNE NR 6 - eller det p.nr du må bruke for å få 15 m x 30 p rillestrikk på 10 x 10 cm før toving (= 20 m x 38 p rillestrikk på 10 x 10 cm etter toving).
----------------------------------------------------------

fra 59.00 kr /100g
DROPS Big Delight print DROPS Big Delight print 59.00 kr /100g
Det er viktig å overholde strikkefastheten og å være nøyaktig når det måles slik at rutene blir kvadratiske.

RILLE (frem og tilbake på p):
1 rille = 2 pinner rett.
----------------------------------------------------------

TØFFEL:
Tøffelen strikkes frem og tilbake i ett langt stykke med riller og syes sammen til slutt. LES MÅLETIPS over! NB! Pass på at det strikkes like mange riller i hver rute!

Legg opp 16-18-20 m på p 6 med Big Delight. Strikk RILLER - se forkl over. Fortsett til det er strikket 32-36-40 p rille (= 16-18-20 riller) (sett et merke her = 1.rute). HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Nå legges det opp 16-18-20 nye m = 32-36-40 m. Strikk 32-36-40 p rille frem og tilbake (= 2.og 7.rute). På neste p fra retten felles de første 16-18-20 m av = 16-18-20 m (sett et merke her = mellom 2.og 7.rute). De resterende m på p = 2.rute. Fortsett videre med riller og sett et merke i arb for hver gang det er strikket 32-36-40 p riller 3 ganger til (= 3., 4.og 5. rute). Videre strikkes det over de første 16-18-20 m, sett et merke her (= 6.rute), legg opp 16-18-20 m (= 8.rute). Fortsett med 32-36-40 p rille og fell av.
Strikk 1 tøffel til på samme måte.

MONTERING:
Brett tøffelen og sy pent sammen kant i kant - se illustrasjon som viser rutenes plassering etter montering.

TOVING:
Legg tøflene i vaskemaskinen med et vaskemiddel uten enzymer og optiske blekemidler. Vask på 40 grader med vanlig sentrifuge uten forvask. Etter vask formes tøflene til riktig mål mens de ennå er våte. Senere vaskes de som et vanlig ullplagg.

Diagram

= Søm 1
= Søm 2
= Søm 3
= Søm 4
= Søm 5
= Søm 6
= Søm 7

Kommentarer (8)

Legg inn en kommentar!

Heidi Borup 11.11.2017 - 10:14:

Jeg prøver lige igen. Jeg har nu strikket en prøvestrik, på de 15 m x 30 pinde på pind nr 6. Den bliver 10 cm bred men 12 cm lang. Hvilken pind skal jeg bruge for at få de 15m x 30 pinde til at passe på de 10x10 cm?

DROPS Design 14.11.2017 kl. 12:14:

Hej Heidi, Hovedsagen er at den bliver 10 cm i bredden, så må du bare følge målene i højden ifølge opskriften. God fornøjelse!

Heidi Borup 08.11.2017 - 13:22:

Hej jeg er nybegynder og vil rigtig gerne lave dem her til min søn som bruger str 43, jeg har dog svært ved at finde ud af hvor mange cm lapperne skal være? Når jeg strikker på p 6 bliver den 10 cm lang, men hvis der skal være 20 rettolker bliver den ikke kvadratisk 😣 hjælp min søn skal bruge dem sidst i nov.

DROPS Design 22.11.2017 kl. 15:06:

Jo men sørg for at strikke til ruden er kvadratisk, det kan du justere ved at måle arbejdet. God fornøjelse!

Siorat 27.09.2017 - 11:29:

Bonjour, Pour le modèle de chaussons Elfies, étant donné que cela va rétrécir au feutrage, faut-il monter le nombre de maille avant feutrage (15 m 30 rgs) pour obtenir la bonne taille à la fin ; ou bien faut-il monter le nombre de mailles indiqué après feutrage (20 m 38 rgs) pour être certain que le chausson sera bien assez grand et à la bonne taille ? Merci de votre réponse.

DROPS Design 27.09.2017 kl. 11:48:

Bonjour Mme Siorat, les explications sont calculées sur la base du modèle qui sera feutré ensuite. Pour votre échantillon, vous pouvez tricoter un échantillon de 20 m x 38 rangs et marquer les 15 m x 30 rangs avec un fil de couleur contrastée pour vérifier vos dimensions après feutrage - vous trouverez ici plus d'infos sur le feutrage. Bon tricot!

Yvonne Bengtsson 13.01.2017 - 20:09:

Videon kommer inte igång

DROPS Design 16.01.2017 kl. 12:43:

Hoi Yvonne. Videoen virker fint. Pröv at genstart, eller töm din cache for at faa det til at virke.

Carmen 12.11.2016 - 13:48:

Hvis jeg skal lage disse tøflene i 47-48 hvor mange masker må jeg legge opp da og hvor mange riller må jeg strikke pr rute? Kjekk oppskrift forresten 😊

DROPS Design 17.11.2016 kl. 15:17:

Hej Carmen. Det er jeg ikke helt sikker paa, men umiddelbart ville jeg sige at naar str her springer med to m og störste str er 41-43, saa er naeste vel 45-47 og saa 47-49 maaske? saa 4 m mere og 8 riller mere. Men strik en pröve og se hvordan det ser ud.

Ellen Sandbekk 28.11.2014 - 14:07:

Jeg har problemer med å skjønne hvordan jeg skal sy sammen disse tøflene - jeg får ikke forklaringen som fulgte med oppskriften til å stemme, dvs. søm B. Kan dere forklare for meg? Takk for hjelpen :o)

DROPS Design 01.12.2014 kl. 15:34:

Hei Ellen. Har du kigget paa videoen her? Der kan du se hvordan du skal montere den. Haaber det hjaelper :)

Delia Ostrowski 08.07.2014 - 21:19:

Warm Grey

Anni Larsen 16.06.2014 - 01:26:

Nemme futter at strikke og filte

Kommentér oppskrift DROPS 158-50