DROPS Extra / 0-991

Ho Ho Ho! by DROPS Design

DROPS Jul: Tovet DROPS nissegryteklut i ”Eskimo”

DROPS Design: Modell nr ee-484
Garngruppe E
----------------------------------------------------------
STOR NISSEGRYTEKLUT:
Mål:
Før toving: ca 35 cm høy og ca 23 cm bred
Etter toving: ca 23 cm høy og ca 17 cm bred
Materialer: DROPS ESKIMO fra Garnstudio
50 g f.nr 13, camel
50 g f.nr 08, rød
50 g f.nr 01, natur

LITEN NISSEGRYTEKLUT:
Mål:
Før toving: ca 19 cm høy og ca 10 cm bred
Etter toving: ca 13 cm høy og ca 7 cm bred
Materialer: DROPS ESKIMO fra Garnstudio
50 g f.nr 13, camel
50 g f.nr 08, rød
50 g f.nr 01, natur
DROPS SETTP NR 8 – eller det p.nr du må bruke for å få 11 m x 15 p glstrikk på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

På beg av pinnen: Ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse m over.
På slutten av p: Strikk 2 rett sammen.
----------------------------------------------------------
STOR NISSEGRYTEKLUT:
Arb strikkes frem og tilbake. Legg opp 3 m med 1 tråd natur Eskimo på p nr 8. Strikk glstrikk samtidig som det på 1.p (= retten) økes 1 m på beg og slutten av p ved å lage 1 kast innenfor 1 m. På 2.p (= vrangen) strikkes kastene vridd vrang. Gjenta disse 2 p til det er strikket 20 p = 23 m på p. Strikk 4 p glstrikk uten økning. Bytt til camel Eskimo og strikk 4 p glstrikk. Bytt til natur Eskimo og strikk 2 p glstrikk. Videre strikkes nisseluen med rød Eskimo slik: strikk 2 p glstrikk. På neste p (= retten) felles 1 m på beg og slutt av p – LES FELLETIPS. Strikk 1 p vr. Gjenta disse 2 p til det er 3 m tilbake på p. Strikk disse 3 m sammen, men ikke klipp tråden. Videre strikkes hempen ved å strikke en m, * lag 1 kast, fell kastet *, gjenta fra *-* til det er 12 m i hempen. Klipp og fest tråden i kanten slik at det blir en løkke.
Videre strikkes nesen slik, med rød: Legg opp 1 m. Strikk 1 r, 1 kast, 1 r i samme m (= 3 m), snu arb og strikk 1 p vr (kastet strikkes vridd vrang). Neste p strikkes slik: 1 r, 1 kast, 1 r, 1 kast, 1 r (= 5 m). Snu og strikk vr (kastene strikkes vridd vrang). Neste p strikkes slik: 1 r, 1 kast, 3 r, 1 kast, 1 r (= 7 m). Strikk 3 p glstrikk. Videre felles det ved å strikke de 2 første og de 2 siste m på p sammen (= retten), strikk 1 p vr. Gjenta disse 2 p til det gjenstrår 3 m på p. Strikk disse 3 m r sammen. Klipp tråden og dra igjennom den siste masken.

MONTERING:
Hår: Klipp 24 tråder natur Eskimo på ca 12 cm. Sett 2 tråder sammen, bruk en nål og tre tråden ned og opp gjennom den smale stripen natur midt på nissen. Knyt en knute. Gjenta dette 11 ganger til bortover stripen (= totalt 12 knuter). Sy på nesen (midt på stripen med camel).

TOVING:
Legg grytekluten i vaskemaskinen med et vaskemiddel uten enzymer og optiske blekemidler. Vask på 40 grader med vanlig sentrifuge uten forvask. Etter vask strekkes og formes grytekluten til riktig mål mens den ennå er våt. Senere vaskes grytekluten som et vanlig ullplagg.

----------------------------------------------------------
LITEN NISSEGRYTEKLUT:
Arb strikkes frem og tilbake. Legg opp 3 m med 1 tråd natur på p 8. Strikk glstrikk samtidig som det på 1.p (= retten) økes 1 m på beg og slutten av p ved å lage 1 kast innenfor 1 m. På 2.p (= vrangen) strikkes kastene vridd vrang. Gjenta disse 2 p til det er strikket 8 p = 11 m på p. Strikk 4 p glstrikk uten økning. Bytt til camel og strikk 4 p glstrikk. Bytt til natur og strikk 2 p glstrikk. Videre strikkes nisseluen med rød slik: strikk 2 p glstrikk. På neste p (= retten) felles 1 m på beg og slutten av p – LES FELLETIPS. Strikk 1 p vr. Gjenta disse 2 p til det er 3 m tilbake på p. Strikk disse 3 m sammen, men ikke klipp tråden. Videre strikkes hempen ved å strikke en m, * lag 1 kast, fell kastet *, gjenta fra *-* til det er 12 m i hempen. Klipp og fest tråden i kanten slik at det blir en løkke.
Videre strikkes nesen slik med rød: Legg opp 1 m. Strikk 1 r, 1 kast, 1 r i samme m (= 3 m), snu arb og strikk 1 p vr (kastet strikkes vridd vrang). Neste p strikkes slik: 1 r, 1 kast, 1 r, 1 kast, 1 r (= 5 m). Strikk 3 p glstrikk. Videre felles det ved å strikke de 2 første og de 2 siste m på p sammen (= retten), strikk 1 p vr. Strikk de siste 3 m r sammen. Klipp tråden og dra igjennom den siste masken.

MONTERING:
Hår: Klipp 12 tråder natur Eskimo på ca 10 cm. Sett 2 tråder sammen, bruk en nål og tre tråden ned og opp gjennom den smale stripen natur midt på nissen. Knyt en knute. Gjenta dette 5 ganger til bortover stripen (= totalt 6 knuter). Sy på nesen (midt på stripen med camel).

TOVING:
Legg nissen i vaskemaskinen med et vaskemiddel uten enzymer og optiske blekemidler. Vask på 40 grader med vanlig sentrifuge uten forvask. Etter vask strekkes og formes nissen til riktig mål mens den ennå er våt.