Princess socks by DROPS Design

Hullstrikkede DROPS strømper i ”Fabel”

DROPS design: Modell nr fa-013-bn
Garngruppe A
--------------------------------------------------------
Størrelse: 23/25 - 26/28 - 29/31 - 32/34 - 35/37
Fotens lengde: 14 - 16 - 18 - 20 - 22 cm.
Skaftets høyde: 22 - 26 - 30 - 34 - 38 cm.
Materialer:
DROPS FABEL fra Garnstudio
100-100-100-150-150 g f.nr 102, rosa.

DROPS SETTP NR 2,5 – eller det p.nr du må bruke for å få 26 m x 34 p glstrikk på 10 x 10 cm.
1 meter silkebånd i passende farge, ca 3 mm bredt.
----------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord: hullmønster, sokker, volang,

Se diag A-1 til A-6.

FELLETIPS (gjelder tåa):
Strikk til det gjenstår 3 m før merket, 2 r sm, 2 r (merket sitter midt mellom disse m), ta 1 m løs av p som den skulle strikkes r, 1 r, løft den løse m over.

HÆLFELLING:
Strikk med 2 tråder.
1.p (= retten): Strikk til det gjenstår 4-5-5-6-6 m, ta neste m løs av p som den skulle strikkes r, 1 r, løft den løse m over, snu arb.
2.p (= vrangen): Strikk til det gjenstår 4-5-5-6-6 m, ta neste m løs av p som den skulle strikkes vr, 1 vr, løft den løse m over, snu arb.
3.p (= retten): Strikk til det gjenstår 3-4-4-5-5 m, ta neste m løs av p som den skulle strikkes r, 1 r, løft den løse m over, snu arb.
4.p (= vrangen): Strikk til det gjenstår 3-4-4-5-5 m, ta neste m løs av p som den skulle strikkes vr, 1 vr, løft den løse m over, snu arb.
Fortsett fellingen på samme måte ved å strikke til det gjenstår 1 m mindre før det tas 1 m løs av til det gjenstår 13-13-15-15-15 m på p.
----------------------------------------------------------

STRØMPE:
Arb strikkes rundt på settp.
Legg opp 60-70-70-80-90 m på settp 2,5 med Fabel. Strikk 1 omg r, 1 omg vr og 1 omg r. Deretter strikkes A-1 en gang i høyden. Når A-1 er ferdig, er det 48-56-56-64-72 m på p. Videre strikkes A-2 en gang i høyden. Nå måler arb ca 8 cm. Fortsett med A-3 til arb måler ca 15-19-23-27-31 cm – avslutt etter 1 omg markert med pil – SAMTIDIG på denne siste omg, felles det 4-8-6-6-8 m jevnt fordelt = 44-48-50-58-64 m. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Videre strikkes A-4 – SAMTIDIG på siste omg, felles det 4-0-2-2-8 m jevnt fordelt = 40-48-48-56-56 m. Fortsett med A-5 en gang i høyden, deretter strikkes det 4 omg med vrbord = 1 r /1 vr. Arb måler nå ca 22-26-30-34-38 cm. Strikk 1 omg rett samtidig som det felles 0-4-0-4-2 m jevnt fordelt = 40-44-48-52-54 m.
Nå beholdes de første 19-21-23-25-25 m på p til hæl, sett de resterende 21-23-25-27-29 m på 1 tråd (= midt oppå foten).
Strikk glstrikk videre over hæl-m i 4-4-4½-5-5 cm. Sett 1 merke. Videre strikkes HÆLFELLING – se forkl over! Etter hælfellingen strikkes det opp 11-11-12-13-13 m på hver side av hælen og de 21-23-25-27-29 m fra tråden settes tilbake på p = 56-58-64-68-70 m. Sett 1 merke på hver side av de 21-23-25-27-29 m oppå foten. Videre strikkes A-6 over de midterste 11 m oppå foten og de øvrige m strikkes i glstrikk. SAMTIDIG felles i hver side slik: Strikk de 2 siste m FØR første merket oppå foten vridd r sm (dvs strikk i bakre m buer istedenfor i fremre) og strikk de 2 første m ETTER andre merket oppå foten r sm. Gjenta fellingen på hver 2.omg totalt 7-6-9-9-8 ganger = 42-46-46-50-54 m. Når A-6 er strikket 2-2-2-3-3 ganger oppå foten, fortsettes det med glstrikk over alle m. Strikk videre til arb måler ca 11-13-14-16-18 cm fra merket på hælen (= ca 3-3-4-4-4 cm igjen). Sett 1 merke i hver side slik at det blir 21-23-23-25-27 m både oppå og under foten. Fortsett med glstrikk SAMTIDIG som det felles til tå på hver side av begge merkene – SE FELLETIPS!
Gjenta fellingen på hver 2.omg totalt 3-2-6-5-4 ganger og deretter på hver omg 5-7-3-5-7 ganger = 10 m tilbake på p. Klipp tråden, trekk den gjennom de resterende m, snurp sammen og fest tråden godt.

Tre 1 silkebånd i den øverste hullraden - start midt bak.

= ta 1 m løs av p som den skulle strikkes r, 1 r, løft den løse m over
= ta 1 m løs av p som den skulle strikkes r, 2 r sm, løft den løse m over