DROPS Extra / 0-839

Snow Flowers by DROPS Design

Strikket DROPS påskesokker i ”Merino Extra Fine”

DROPS Design: Modell nr me-051
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------
Størrelse: 32/34 - 35/37 - 38/40 - 41/43
Fotens lengde: 20 - 22 - 24 - 27 cm
Sokkens høyde: ca 23- 24 - 25 - 27 cm

Materialer: DROPS MERINO EXTRA FINE fra Garnstudio
100 gr i alle str f.nr 24, lys gul
100 gr i alle str f.nr 30, gull
50 gr i alle str f.nr 26, pistasj
50 gr i alle str f.nr 05m, lys grå
50 gr i alle str f.nr 01, natur

DROPS SETTP nr 3,5 – eller det p.nr du må bruke for å få 23 m x 32 p mønsterstrikk på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

Stikkord: blomst, grafisk, påske, sokker,

MØNSTER: Se diag A-1. Hele mønsteret strikkes i glstrikk.

HÆLFELLING:
1.p (= retten): Strikk til det gjenstår 9-9-9-11 m, ta neste m rett løs av p, 1 r, løft den løse m over, snu arb.
2.p (= vrangen): Strikk til det gjenstår 9-9-9-11 m, ta neste m vrang løs av, 1 vr, løft den løse m over, snu arb.
3.p (= retten): Strikk til det gjenstår 8-8-8-10 m, ta neste m rett løs av p, 1 r, løft den løse m over, snu arb.
4.p (= vrangen): Strikk til det gjenstår 8-8-8-10 m, ta neste m vrang løs av p, 1 vr, løft den løse m over, snu arb.
Fortsett fellingen på samme måte ved å strikke til det gjenstår 1 m mindre før det taes 1 m løs av til det gjenstår 8-8-10-10 m på p.
--------------------------------------------------------

SOKK:
Arb strikkes rundt på settp, ovenfra og ned. Legg opp 52-52-56-68 m på settp 3,5 med lys gul. Strikk 1 omg rett, fortsett med vrbord = 2 vr / 2 r. Når vrborden måler 4-5-5-6 cm strikkes det 1 omg rett SAMTIDIG som det felles 4-4-8-4 m jevnt fordelt = 48-48-48-64 m. Strikk 1 omg rett. Deretter strikkes mønster A-1 over alle m (= 3-3-3-4 ganger rundt på omg). Når A-1 er strikket 1 gang i høyden beholdes de første 12-12-13-15 m på p, sett de neste 24-24-22-34 m på en tråd (= midt oppå foten) og behold de siste 12-12-13-15 m på p = 24-24-26-30 m til hæl. Strikk glstrikk frem og tilbake over hæl-maskene med lys gul i 4½-5-5½-6 cm. Sett 1 merketråd. Videre strikkes HÆLFELLING - se forkl over! Etter hælfellingen strikkes det opp 10-10-12-10 m med lys gul på hver side av hælen og de 24-24-22-34 m fra tråden settes tilbake på p = 52-52-56-64 m.
Sett 1 merketråd i hver side av 26-26-28-32 m midt oppå foten. Fortsett rundt og rundt med lys gul. SAMTIDIG felles det i hver side slik: Strikk de 2 første m etter 26-26-28-32 m oppå foten r sm og de 2 siste m før de 26-26-28-32 m oppå foten vridd r sm (dvs strikk i bakre m-bue istedenfor i fremre). Gjenta fellingen på hver 2.omg totalt 4 ganger = 44-44-48-56 m. Når arb måler ca 16-18-20-22 cm fra merketråden på hælen (= ca 4-4-4-5 cm igjen) settes det 1 merketråd i hver side slik at det blir 22-22-24-28 m både oppå og under foten. Fortsett rundt med glstrikk med lys gul over alle m. SAMTIDIG felles det til tå på hver side av begge merkene slik: 3 m før merket: 2 r sm, 2 r (merket sitter midt mellom disse 2), 2 vridd r sm (dvs strikk i bakre m-buer istedenfor i fremre). Gjenta fellingen på hver 2.omg totalt 3-3-3-4 ganger og deretter på hver omg totalt 6-6-7-7 ganger = 8-8-8-12 m tilbake på p. Klipp tråden, trekk den gjennom de resterende m, snurp sammen og fest godt.

Diagram

= natur
= lys gul
= pistasj
= gull