DROPS / 138 / 19

Milky Way by DROPS Design

Strikket DROPS Poncho i “Vienna” eller "Melody"

DROPS design: Modell O-309
Garngruppe D
---------------------------------------------------------
Størrelse: S - M - L - XL - XXL - XXXL

Materialer: DROPS VIENNA fra Garnstudio
300-300-350-400-400-450 g f.nr 21, natur

Eller bruk:
DROPS MELODY fra Garnstudio
250-250-250-300-300-350 g f.nr 01, natur

DROPS RUNDP NR 7 (80 cm) - eller det p.nr du må bruke for å få 13 m x 18 p glstrikk på
10 x 10 cm.
---------------------------------------------------------

1.p: * 1 kast, 2 rett sammen *, gjenta fra *-*.
2.p: Strikk alle m vrang.
3.p: * 2 rett sammen, 1 kast *, gjenta fra *-*.
4.p: Strikk alle m vrang.
---------------------------------------------------------

PONCHO:
Bakstk strikkes først, deretter deles arb og høyre og venstre forstk strikkes videre hver for seg (dvs ingen skuldersøm).
Arb strikkes frem og tilbake på rundp for å få plass til alle m.

BAKSTK:
Legg opp 90-94-100-106-110-114 m på rundp 7 med Vienna eller Melody og strikk 3 RILLER - se forkl over.
Fortsett med glstrikk og 3 m rille i hver side SAMTIDIG som det strikkes MØNSTER - se forkl over - over de midterste 40-40-40-46-46-46 m. Når arb måler 42 cm i alle str settes det 1 merketråd i hver side til ermhull. Strikk videre til arb måler 63-65-67-69-71-73 cm. Nå deles det til høyre og venstre forstk.

HØYRE FORSTK:
= 45-47-50-53-55-57 m. Sett 1 merketråd, herfra måles arb videre! Fortsett med glstrikk og mønster med 3 m rille i hver side. Når arb måler 21-23-25-27-29-31 cm settes det 1 merketråd i siden til ermhull. Fortsett til arb måler 68-70-72-74-76-78 cm. Strikk 3 riller og fell av.

VENSTRE FORSTK:
Strikk som høyre men motsatt.

ERMEKANT:
Strikk opp ca 55-60-65-70-75-80 m mellom de 2 merketrådene i den ene siden av arb til ermkant. Strikk 4 riller frem og tilbake på p. Fell av. Strikk ermekant på samme måte i den andre siden av arb.

BELTE:
Legg opp 6 m med rundp 7 og Vienna eller Melody. Strikk 2 riller. Deretter strikkes det mønster med 1 m rille i hver side. Strikk til arb måler ca 140 cm eller ønsket lengde. Strikk 2 riller og fell av.
Brett ponchoen dobbelt ved skulderen med retten ut og tre beltet gjennom plagget slik: Tre beltet gjennom både høyre forstk og videre gjennom bakstk, ca 36-38-40-42-44-46 cm fra skulderen og ned og ca 16-16-16-15-14-13 cm fra siden og inn på plagget (evt prøv plagget på for ønsket plassering), deretter tres beltet på samme måte gjennom bakstk i den andre siden av arb og videre gjennom venstre forstk (like langt fra skulderen og inn på plagget som i motsatt side). Knyt foran.

MONTERING:
Sy sømmene på rillekanten under ermene.

Diagram

= strikkeretning

Isabelle 25.09.2014 - 14:18:

Wordt de riem in het rond gebreid of gewoon heen en weer op de rondbreinaald ? Mvg Isabelle

DROPS Design 25.09.2014 kl. 16:17:

Hoi Isabelle. De riem wordt heen en weer gebreid op de rondbreinaald. U kunt ook een rechte naald gebruiken als u dat prettiger vindt.

Nicole 26.07.2014 - 20:33:

Ich bin an der Stelle, wo die Arbeit geteilt wird. Nun bin ich unsicher, wie ich die erste Masche stricken soll, welche ja die Kante bildet. Soll man lt. Muster weiterverfahren, oder eine Randmasche zwecks ansehnlicherem Abschluss arbeiten?

DROPS Design 28.07.2014 kl. 09:43:

Liebe Nicole, Sie stricken ja bei den Vorderteilen beidseitig je 3 M kraus rechts, das ist dann der Randabschluss, d.h. auch die vordere Blende. Sie können aber, wenn Ihnen das besser gefällt und Sie keinen Knötchenrand mögen, die Randmasche auch anders arbeiten.

Brigitte 15.12.2013 - 15:29:

Er staat dat er op 42cm hoogte een markering gezet moet worden voor de arms gaten, (achterpand) maar waar moet ik die zetten? ik heb geen idee waar ik die markeerders moet zetten

DROPS Design 16.12.2013 kl. 16:21:

Hoi Brigitte. Je moet de markeerders gewoon aan de zijkanten van het werk zetten om de hoogte van de armsgaten te markeren.

Elly 24.10.2013 - 20:50:

Het gaat om de 3 ribbelsteken aan de zijkant (niet de 6 nld aan het begin en het eind). Deze lijken op de foto niet tot onderaan te lopen

DROPS Design 24.10.2013 kl. 20:58:

U ziet een stukje van het voorpand naast het achterpand, wellicht schept dat verwarring.

Elly 24.10.2013 - 13:04:

Op de foto lijkt het of de ribbelsteek aan de zijkant niet tot onderaan doorloopt en het lijkt of het achterpand langer is dan het voorpand ipv andersom?

DROPS Design 24.10.2013 kl. 16:53:

U begint het achterpand en eindigt de voorpanden met ribbelsteek, dus deze komt tot onderaan. Ook de lengte van de panden klopt.

Elly 14.10.2013 - 21:12:

In de omschrijving staat er 63 cm lengte voor het achterland en 68 cm lengte voor de voorpanden, waarna er nog 6 nld ribbelsteek gebreid moet worden. Het voorpand wordt zo 5 cm en 6 nld ribbelsteek langer dan het achterpand?

DROPS Design 15.10.2013 kl. 13:24:

Hoi Elly. Ja, dat klopt. Zie ook de maattekening onderaan het patroon. Veel breiplezier verder.

Corinne Van Balen 01.10.2013 - 08:58:

Tijdens het breien van dit patroon blijkt helaas de beschrijving al zijn veranderd m.b.t. voorpand... Na het goed bekijken van de foto blijkt dat de riem in patroonsteek is en niet tricosteek.

DROPS Design 01.10.2013 kl. 13:39:

Hoi Corinne. Ik heb het originele Noorse patroon bekeken en je hebt gelijk dat de riem in patroonsteek gebreid moet worden en niet in ribbelst. Ik heb het aangepast en wijzigingen worden vermeld op het patroon.

Anne-Hélèn 18.07.2013 - 22:37:

Bonjour, j'ai une question concernant la partie " diviser l'ouvrage" comment faites vous cela ?

DROPS Design 19.07.2013 kl. 09:42:

Bonjour Anne-Hélène, vous tricotez les mailles du devant droit : 45 ... 57 m (cf taille) et places les mailles du devant gauche en attente sur un fil ou un arrêt de mailles (ex dans la vidéo ci-dessous). Bon tricot!

Wally 03.01.2013 - 18:17:

Eine Frage. Werden die Seiten ganz zusammengenäht. Man kann das nicht richtig sehen und in der Anleitung steht "an den Ärmel zusammennähen"

DROPS Design 04.01.2013 kl. 10:32:

Liebe Wally, ja es wird die ganze Kante zusammengenäht. Wir haben es jetzt in der Anleitung deutlicher formuliert. Viel Spass beim Stricken!

Luisa Pavolettoni 04.06.2012 - 19:15:

Il modello non prevede di calare maglie per lo scollo sul dietro?

DROPS Design 05.06.2012 kl. 15:53:

No, viene prima lavorato il dietro; poi il lavoro viene diviso e il davanti destro e sinistro vengono lavorati separatamente.

Kommentér oppskrift DROPS 138-19