DROPS / 134 / 34

Joy of Fall by DROPS Design

Mønsterstrikket DROPS sjal i ”Eskimo”

DROPS design: Modell nr EE-363
Garngruppe E
--------------------------------------------------------
Mål: Lengde midt bak ca 67 cm
Materialer: DROPS ESKIMO fra Garnstudio
250 g f.nr 52, lys blå/grå

DROPS RUNDP NR 9 (80 cm) - eller det p.nr du må bruke for å få 10 m x 14 p glstrikk på 10 x 10 cm.
--------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

fasong: ovenfra og ned, mønster/teknik: hullmønster, type oppskrift: sjal,

Se diagram M.1. Diag viser mønsteret sett fra retten.
---------------------------------------------------------

SJAL:
Arb strikkes frem og tilbake ovenfra og ned.
Legg opp 4 m på rundp 9 med Eskimo.
Strikk 2 p r. De neste 6 p strikkes slik:
1.p (retten): 1 r, 1 kast, 2 r (= midtm), 1 kast, 1 r = 6 m.
2., 4., 6.p (vrangen): Strikk r over alle m, men de 2 midtm strikkes vr.
3.p: 2 r, 1 kast, 2 r, 1 kast, 2 r. = 8 m
5.p: 3 r, 1 kast, 2 r, 1 kast, 3 r. = 10 m
Nå strikkes det videre etter M.1 – og når siste pinne på diagrammet er strikket fortsettes økningen som på diagrammet (dvs. det økes fortsatt på hver 2.p 1 m innenfor 3 m rille i hver side og 1 m på hver side av 2 midtm = 4 nye m pr økning) og det fortsettes med mønster som på diagrammet mellom økningerne. Når arb måler ca 65 cm midt bak på sjalet strikkes det 6 p r (fortsett med 4 økninger på annenhver p). Fell av meget løst - bruk evt p nr 10 til avfelling.

Diagram

= r fra retten, vr fra vrangen
= r fra vrangen
= ta 1 m løst av p , 1 r, løft den løse m over
= 2 r sm
= 1 kast mellom 2 m
= ta 1 m løs av p, 2 r sm, løft den løse m over