DROPS Extra / 0-722

Dancing Elves by DROPS Design

Strikkede DROPS sokker med mønster til jul i ”Karisma”. Str 32-43.

DROPS design: Modell nr U-614
---------------------------------------------------------
Størrelse: 32/34 - 35/37 - 38/40 - 41/43
Fotens lengde: 20 - 22 - 24 - 27 cm
Sokkens høyde: ca 27 - 28 - 29 - 30 cm
Materialer: DROPS KARISMA fra Garnstudio
50-100-100-100 gr f.nr 44, lys grå
50-50-100-100 gr f.nr 16, mørk grå
50-50-100-100 gr f.nr 18, rød
50-50-50-50 gr f.nr 01, naturhvit

DROPS SETTP NR 3,5 - eller det p.nr du må ha for å få 22 m x 30 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS SETTP NR 3 - til vrbord.

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

skostørrelse: 32-34 (20cm), 35-37 (22cm), 38-40 (24cm), 41-43 (27cm), tema: jul, Nisse, nordisk, type oppskrift: sokker,

MØNSTER: Se diag M.1 og M.2. Hele mønsteret strikkes i glstrikk.

HÆLFELLING:
1.p (= retten): Strikk til det gjenstår 9-9-9-11 m, ta neste m løs av p, 1 r, løft den løse m over, snu arb.
2.p (= vrangen): Strikk til det gjenstår 9-9-9-11 m, ta neste m løs av, 1 vr, løft den løse m over, snu arb.
3.p (= retten): Strikk til det gjenstår 8-8-8-10 m, ta neste m løs av p, 1 r, løft den løse m over, snu arb.
4.p (= vrangen): Strikk til det gjenstår 8-8-8-10 m, ta neste m løs av p, 1 vr, løft den løse m over, snu arb.
Fortsett fellingen på samme måte ved å strikke til det gjenstår 1 m mindre før det taes 1 m løs av til det gjenstår 8-8-10-10 m på p.
--------------------------------------------------------

SOKK:
Arb strikkes rundt på settp, ovenfra og ned. Legg opp 52-52-56-64 m på settp 3 med rød. Strikk 1 omg rett, fortsett med vrbord = 2 vr / 2 r. Når vrborden måler 4-5-5-6 cm strikkes det 1 omg rett SAMTIDIG som det felles 4-4-8-4 m jevnt fordelt = 48-48-48-60 m. Bytt til settp 3,5. Strikk 1 omg rett med rød. Deretter strikkes M.1 over alle m (= 4-4-4-5 ganger). Når M.1 er strikket 1 gang i høyden beholdes de første 12-12-13-15 m på p, sett de neste 24-24-22-30 m på en tråd (= midt oppå foten) og behold de siste 12-12-13-15 m på p = 24-24-26-30 m til hæl. Strikk glstrikk frem og tilbake over hæl-maskene med mørk grå i 4½-5-5½-6 cm. Sett 1 merketråd. Videre strikkes HÆLFELLING - se forkl over! Etter hælfellingen strikkes det opp 10-10-12-10 m med mørk grå på hver side av hælen og de 24-24-22-30 m fra tråden settes tilbake på p = 52-52-56-60 m.
Sett 1 merketråd i hver side av 24-24-24-32 m midt oppå foten. Fortsett rundt og rundt med M.2. SAMTIDIG felles det i hver side slik: Strikk de 2 første m etter 24-24-24-32 m oppå foten r sm og de 2 siste m før de 24-24-24-32 m oppå foten vridd r sm (dvs strikk i bakre m-bue istedenfor i fremre). Gjenta fellingen på hver 2.omg totalt 4 ganger = 44-44-48-52 m. Når arb måler ca 16-18-20-22 cm fra merketråden på hælen (= ca 4-4-4-5 cm igjen, etter 3 omg med lys grå) strikkes det 1 omg rett med mørk grå over alle m.
Videre settes det 1 merketråd i hver side slik at det blir 22-22-24-26 m både oppå og under foten. Fortsett rundt med glstrikk med mørk grå over alle m. SAMTIDIG felles det til tå på hver side av begge merkene slik: 3 m før merket: 2 r sm, 2 r (merket sitter midt mellom disse 2), 2 vridd r sm (dvs strikk i bakre m-bue istedenfor i fremre). Gjenta fellingen på hver 2.omg totalt 3-3-3-4 ganger og deretter på hver omg totalt 6-6-7-7 ganger = 8 m tilbake på p. Klipp tråden, trekk den gjennom de resterende m, snurp sammen og fest godt.
Sy to små sting opp og ned med mørk grå til øyne på hver av nissene i mønsteret.