DROPS / 123 / 35

Capricho by DROPS Design

Strikket DROPS baskerlue med riller og bladmønster i ”Alpaca” og ”Kid-Silk”.

DROPS design: Modell nr Z-519
--------------------------------------------------------
Størrelse: S/M - L/XL
Passer hodemål: 52/56 cm - 58/60 cm
Materialer: DROPS ALPACA fra Garnstudio
100-100 gr f.nr 2020m, eco lys camel mix
Og bruk: DROPS KID-SILK fra Garnstudio
25-25 gr f.nr 01, natur

DROPS SETTP OG RUNDP NR 4 (40 cm) - eller det p.nr du må bruke for å få 17 m x 36 p rillestrikk med 1 tråd i hver kvalitet på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDP NR 3 (40 cm) - til kant.

Det økes på en omg med vrang mellom bladene. Øk 1 m ved å lage 1 kast. På neste omg strikkes kastet vridd rett for å unngå hull (dvs strikk i bakre del av m istedenfor i fremre).

MØNSTER:
Se diag M.1. Diag viser mønsteret sett fra retten.
BLADMØNSTER (rundt på rundp):
1.OMG: * 1 kast, 1 rett, 1 kast, 6 rett *, gjenta fra *-* omg rundt.
2.OMG: * 3 rett, 6 vrang *, gjenta fra *-* omg rundt (husk økningen før hver merketråd som kommer i tillegg).
3.OMG: * 1 rett, 1 kast, 1 rett, 1 kast, 1 rett, 7 rett, 1 rett, 1 kast, 1 rett, 1 kast, 1 rett, 6 rett *, gjenta fra *-* omg rundt.
4.OMG: * 5 rett, 7 vrang, 5 rett, 6 vrang *, gjenta fra *-* omg rundt.
5.OMG: * 2 rett, 1 kast, 1 rett, 1 kast, 2 rett, 7 rett, 2 rett, 1 kast, 1 rett, 1 kast, 2 rett, 6 rett *, gjenta fra *-* omg rundt.
6.OMG: * 7 rett, 7 vrang (husk økningen før hver merketråd som kommer i tillegg), 7 rett, 6 vrang *, gjenta fra *-* omg rundt.
7.OMG: * 3 rett, 1 kast, 1 rett, 1 kast, 3 rett, 8 rett, 3 rett, 1 kast, 1 rett, 1 kast, 3 rett, 6 rett *, gjenta fra *-* omg rundt.
8.OMG: * 9 rett, 8 vrang, 9 rett, 6 vrang *, gjenta fra *-* omg rundt.
9.OMG: Strikk rett.
10.OMG: * 9 rett, 8 vrang (husk økningen før hver merketråd som kommer i tillegg), 9 rett, 6 vrang *, gjenta fra *-* omg rundt.
11.OMG: * Ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse m over, 5 rett, 2 rett sammen, 9 rett, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse m over, 5 rett, 2 rett sammen, 6 rett *, gjenta fra *-* omg rundt.
12.OMG: 7 rett, 9 vrang, 7 rett, 6 vrang *, gjenta fra *-* omg rundt.
13.OMG: * Ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse m over, 3 rett, 2 rett sammen, 9 rett, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse m over, 3 rett, 2 rett sammen, 6 rett *, gjenta fra *-* omg rundt.
14.OMG: * 5 rett, 9 vrang (husk økningen før hver merketråd som kommer i tillegg), 5 rett, 6 vrang *, gjenta fra *-* omg rundt.
15.OMG: * Ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse m over, 1 rett, 2 rett sammen, 10 rett, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse m over, 1 rett, 2 rett sammen, 6 rett *, gjenta fra *-* omg rundt.
16.OMG: * 3 rett, 10 vrang, 3 rett, 6 vrang *, gjenta fra *-* omg rundt.
17.OMG: * Ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 2 rett sammen, løft den løse m over, 10 rett, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 2 rett sammen, løft den løse m over, 6 rett *, gjenta fra *-* omg rundt.
18.OMG: Strikk vrang (husk økningen før hver merketråd).

--------------------------------------------------------

LUE:
Legg opp 86-90 m på rundp 3 med Alpaca og Kid-Silk (= 2 tråder). Strikk 2½ cm glstrikk (= belegg), strikk 1 omg vrang (= brettekant) og strikk 2½ cm glstrikk igjen. Herfra måles arb videre.
Bytt til rundp 4 og strikk 1 RILLE - se forkl over - SAMTIDIG som det felles 8-6 m jevnt fordelt på 1.omg = 78-84 m. Strikk M.1 - SAMTIDIG på siste omg i M.1 felles det 8-0 m jevnt fordelt = 70-84 m. Etter M.1 settes det 5-6 merketråder i arb slik: 1.merketråd settes etter 4 m, deretter skal det være 14 m mellom hver merketråd, dvs at etter siste merketråd er det 10 m.
Videre strikkes det BLADMØNSTER - se forkl over. SAMTIDIG på 2.omg i Bladmønsteret økes det 1 m før hver merketråd - LES ØKETIPS. Gjenta økningen på hver 4.omg til det er økt totalt 6 ganger ved hver merketråd - NB: De økte m er forklart i Bladmønsteret så lenge Bladmønsteret strikkes, det gjenstår 1 økning før hver merketråd etter at Bladmønsteret er avsluttet.
Etter Bladmønsteret fortsettes det med riller (det er 100-120 m på p etter Bladmønsteret og de siste økninger).
Når arb måler ca 9-11 cm etter kanten - avpass slik at neste omg er en omg rett - felles det før hver merketråd ved å strikke 2 m rett sammen. Gjenta fellingen på hver 2.omg (dvs på hver omg rett) totalt 17 ganger = 15-18 m tilbake på p. På neste omg med rett strikkes m sammen 2 og 2, klipp tråden og trekk den gjennom de resterende m, snurp sammen og fest.
Brett belegget i nederkant inn mot vrangen og sy fast med små pene sting.