DROPS Baby / 19 / 10

Snuggly Bunny by DROPS Design

Palmikollinen makuupussi ilman hihasaumoja ”Merino Extra Fine” -langasta.

DROPS design: Malli nro ME-042-by
------------------------------------------------------------
Koko: 1/3 - 6/9 - 12/18 kk (2 - 3/4) v = 50/56-62/68-74/80 (86/92-98/104) cm
Langanmenekki: Garnstudion DROPS MERINO EXTRA FINE:
450-500-550 (650-700) g nro 01, luonnonvalkoinen

DROPS PYÖRÖPUIKKO (60 tai 80 cm) NRO 4 tai käsialan mukaan.
NEULETIHEYS: 21 s x 28 krs sileää neuletta puikoilla nro 4 = 10 x 10 cm.

DROPS PUUNAPPI POLTETTU (511): 10-10-10 (12-12) kpl.

3.45 EUR
3.45 EUR

MAKUUPUSSI:

Katso ruutupiirrokset M.1-M.3. Piirrokset näyttävät mallineuletta oikealta puolelta katsottuna. Piirrosten M.2 ja M.3 ensimmäinen krs = oikea puoli.

VAUVAISTUIMEN TURVAVYÖN REIKÄ:
Halutessasi voit tehdä etu- ja takakappaleeseen reiän vauvaistuimen turvavyötä varten. Tee reikä kun työn pituus on n. 16-20-23 (28-33) cm, tai kun työ on toivotun pituinen. Reikä: Päätä kerroksen keskimmäiset 10 s ja luo seuraavalla krs:lla päätettyjen silmukoiden tilalle 10 s. Jatka sitten neulomista kuten aiemmin.

NAPINLÄPI:
Tee napinlävet oikeassa etureunassa seuraavasti: 1 NAPINLÄPI = neulo etureunan toinen ja kolmas s oikein yhteen ja tee sitten 1 langankierto puikolle.
Tee napinlävet kun työn pituus on:
Koko 1/3 kk: 25, 30, 35, 40, 45 ja 50 cm.
Koko 6/9 kk: 28, 34, 41, 47, 54 ja 60 cm.
Koko 12/18 kk: 30, 38, 46, 54, 62 ja 70 cm.
Koko 2 v: 37, 44, 51, 58, 65, 72 ja 79 cm.
Koko 3/4 v: 40, 48, 57, 65, 74, 82 ja 91 cm.
------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------

MAKUUPUSSI:
Neulotaan kahtena kappaleena alhaalta ylös. Lopuksi ommellaan sivusaumat ja olkasaumat.
Osat neulotaan tasona pyöröpuikolla, jotta kaikille silmukoille olisi tilaa. HUOM: Mikäli haluat tehdä reiän vauvaistuimen turvavyötä varten, ks. selitys yllä.

TAKAKAPPALE:
Luo pyöröpuikolle nro 4 Merino Extra Fine -langalla 68-74-82 (86-94) s (sis. 1 reunas kummassakin reunassa). Neulo 4-4-4 (5-5) cm AINAOIKEAA (ks. selitys yllä). Tarkista, että viimeinen krs neulotaan oikealta puolelta. Neulo vielä 1 krs nurin nurjalta puolelta. Jatka neulomalla mallineuletta piirroksen M.1 mukaisesti, lukuun ottamatta 1 ainaoikeinneulottua reunas kummassakin reunassa (tarkista, että reunasilmukan jälkeen tulee 1 oikea s). Kun työn pituus on 44-53-62 (71-82) cm, luo kumpaankin reunaan silmukoita hihoja varten joka 2. krs (eli jokaisen krs:n loppuun) seuraavasti: 2-2-3 (3-3) x 4 s, 1-1-1 (1-3) x 8 s, 1-1-1 (2-1) x 10 s ja 1 x 12-14-15 (15-16) s = 144-154-172 (196-218) s työssä. HUOM: Lisätyillä silmukoilla neulotaan mallineuletta piirroksen M.1 mukaisesti. Kun olet luonut kaikki tarvittavat s:t, jatka mallineuletta, mutta neulo jatkossa kummankin reunan uloimmilla 10 s:lla ainaoikeaa (= hihojen ulkoreunat, nämä taitetaan lopuksi ylös). Kun työn pituus on 54-64-74 (84-96) cm, päätä keskimmäiset 16-18-22 (24-24) s pääntietä varten ja neulo sitten molemmat puolet erikseen. Päätä seuraavalla krs:lla vielä 1 s pääntien reunasta = 63-67-74 (85-96) s jäljellä (= olka + hiha). Päätä loput s:t kun työn pituus on 56-66-76 (86-98) cm. Neulo pääntien toinen puoli vastaavasti.

ETUKAPPALE:
Luo 68-74-82 (86-94) s kuten takana ja neulo 2-2-2 (2½-2½) cm ainaoikeaa. Seuraava krs (= oikea puoli) neulotaan näin: Neulo 12-13-14 (14-16) o, *2 s oikein yhteen, 1 langankierto, 12-13-15 (12-13) o*, toista *-* yht. 3-3-3 (4-4) kertaa, neulo 2 s oikein yhteen, tee 1 langankierto ja neulo lopuksi 12-14-15 (14-16) o (= 4-4-4 (5-5) napinläpeä). Jatka ainaoikeaa kunnes reunuksen pituus on 4-4-4 (5-5) cm (tarkista, että seuraava krs neulotaan nurjalta puolelta). Neulo 1 krs nurin nurjalta puolelta ja lisää SAMALLA tasavälein 22 s = 90-96-104 (108-116) s. Seuraava krs (= oikea puoli) neulotaan näin: 1 reunas, neulo seuraavilla 5-8-12 (14-18) s:lla mallineuletta piirroksen M.1 mukaisesti (aloita 1 oikealla s:lla, jotta sivun mallineuleesta tulisi samanlainen kuin takana), M.2 (= 32 s), 14 n, M.3 (= 32 s), neulo seuraavilla 5-8-12 (14-18) s:lla mallineuletta piirroksen M.1 mukaisesti (tarkista, että mallineule loppuu 1 nurjalla s:lla, jotta sivun mallineuleesta tulisi samanlainen kuin takana), neulo lopuksi 1 reunas. Jatka mallineuletta tähän tapaan, eli neulo mallineuletta piirrosten M.1, M.2 ja M.3 mukaisesti ja neulo keskiedun 14 s:lla sileää nurjaa neuletta. Kun työn pituus on 23-25-28 (33-37) cm, siirrä ensimmäiset 42-45-49 (51-55) s apulangalle = 48-51-55 (57-61) s jäljellä työssä.

OIKEA ETUKAPPALE:
= 48-51-55 (57-61) s. Jatka mallineuletta kuten aiemmin, mutta neulo jatkossa keskiedun uloimmilla 6 s:lla ainaoikeaa etureunaa varten. MUISTA TEHDÄ NAPINLÄVET (ks. selitys yllä). Kun työn pituus on 44-53-62 (71-82) cm, luo sivuun silmukoita hihaa varten joka 2. krs:n loppuun kuten takana = 86-91-100 (112-123) s. Kun olet luonut kaikki tarvittavat s:t, jatka mallineuletta kuten aiemmin, mutta neulo jatkossa sivun uloimmilla 10 s:lla ainaoikeaa (= hihan ulkoreuna, tämä reuna taitetaan lopuksi ylös). Kun jäljellä on 1 krs ennen kuin työn pituus on 51-61-71 (80-92) cm (tarkista, että tämä krs on nurjan puolen krs), kavenna keskiedun uloimman palmikon kohdalla 4 s (eli kavenna 2 s palmikon silmukoiden kohdalla ja 1 s palmikon molemmin puolin). Siirrä seuraavalla oikean puolen krs:lla keskiedun uloimmat 6-7-8 (9-9) s apulangalle pääntietä varten. Päätä sitten pääntien reunasta joka 2. krs: 2 x 2 s ja 2-2-3 (3-3) x 1 s = 70-74-81 (92-103) s jäljellä työssä (= olka + hiha). Jatka mallineuletta kuten aiemmin. Kun jäljellä on 1 krs ennen kuin työn pituus on 56-66-76 (86-98) cm, kavenna piirroksen M.3 palmikoiden kohdalla tasavälein 7 s = 63-67-74 (85-96) s. Päätä loput s:t seuraavalla krs:lla.

VASEN ETUKAPPALE:
Ota apulangalla odottavat s:t takaisin työhön ja poimi oikean etureunan 6 ainaoikeinneulotun s:n takareunasta 6 s = 48-51-55 (57-61) s. Neulo oikean etukappaleen peilikuvaksi. HUOM: Älä tee etureunaan napinläpiä.

VIIMEISTELY:
Ompele olka/hihasaumat. Ompele kainalosaumat ja sivusaumat yhden reunasilmukan päästä. Taita kummankin hihan alimmat 5 cm ylös työn päälle ja kiinnitä halutessasi muutamin pienin pistoin. Kiinnitä 4-4-4 (5-5) nappia makuupussin alareunaan ja kiinnitä loput napit vasempaan etureunaan.
HUPPU:
Poimi pääntien reunasta työn oikealta puolelta pyöröpuikolle nro 4 Merino Extra Fine -langalla n. 58-78 s (sis. apulankojen s:t edessä). Neulo 2 krs ainaoikeaa (1. krs = nurja puoli) ja lisää SAMALLA 2. krs:lla tasavälein s-luku 85-89-93 (97-101) s:aan. Jatka neulomalla mallineuletta piirroksen M.1 mukaisesti, lukuun ottamatta 6 ainaoikeinneulottua s kummassakin reunassa. Luo SAMALLA 2 seuraavan krs:n loppuun 6 uutta s taitereunaa varten = 97-101-105 (109-113) s (näillä silmukoilla neulotaan myös ainaoikeaa). Jatka mallineuletta ja neulo kummassakin reunassa 12 s ainaoikein, kunnes hupun korkeus on 21-23-25 (27-28) cm. Päätä s:t.
Taita huppu kaksinkerroin ja ompele yläreunat yhteen. Taita uloimmat 6 ainaoikeinneulottua s työn oikealle puolelle ja kiinnitä ne siististi pääntien reunaan pienin pistoin.

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS Baby 19-10 alkuperäisohjeeseen.