DROPS / 79 / 5

Winter Pearl by DROPS Design

DROPS genser i "Highlander", "Ull-Flamé", "Puddel" og "Eskimo", lue og hårstrikk i "Eskimo"

DROPS design: Modell nr HH-020
--------------------------------------------------------

Genser:
Størrelse: S - M - L -XL - XXL
Materialer: DROPS Highlander fra Garnstudio
150-150-150-200-200 gr f.nr 09, natur
og bruk: DROPS Ull-Flamé fra Garnstudio
150-200-200-200-200 gr f.nr 01, natur
og bruk: DROPS Puddel fra Garnstudio
150-150-200-200-200 gr f.nr 01, natur
og bruk: DROPS Eskimo fra Garnstudio
100-100-100-100-100 gr f.nr 01, natur

100% ren ny ull
Strikkefasthet: Husk p.nr er kun veiledende 10 m x 15 p på p 8 og mønster = 10 x 10 cm

Vrbord-1: * 3 r, 3 vr *, gjenta fra *-*.
Vrbord-2: * 1 r, 2 vr *, gjenta fra *-*.

Rille (frem og tilbake på p):
1 rille = 2 pinner, 1.p: Rett, 2.p: Rett.
M.1: Se diag, mnst sees fra retten - NB: 1.p strikkes fra retten.

Mønster-bolen: Strikk striper slik:
Highlander: 2 cm glstrikk,
Ull-Flamé: M.1 (= 3,5 cm),
Highlander: 4 cm glstrikk,
Puddel: 6,5 cm riller,
Ull-Flamé: 5,5 cm glstrikk,
Puddel: 2 riller, (arb måler nå ca 28-29 cm).
Highlander: 7 cm glstrikk,
Ull-Flamé: M.1 (= 3,5 cm),
Highlander: 4 cm glstrikk,
Puddel: Strikk med riller til ferdig mål (= ca 12-17 cm).

Mønster-ermet: Strikk striper slik:
Puddel: 2 riller,
Highlander: 10 cm glstrikk,
Ull-Flamé: M.1 (= 3,5 cm),
Highlander: 4 cm glstrikk,
Puddel: 2 riller,
Ull-Flamé: 10 cm glstrikk,
Puddel: 2 riller (arb måler nå ca 45-46 cm),
Highlander: Glstrikk til ferdig mål.

Forstk: Legg opp 44-47-53-56-59 m (inkl 1 kantm i hver side) på p 8 med Highlander. Strikk vrbord-1 med 1 kantm i hver side i 5 cm - start alle str med 3 r, (1.p = retten). Fortsett med Mønster-bolen se forkl over. Husk på strikkefastheten! Når arb måler 10 og 20 cm økes det 1 m i hver side = 48-51-57-60-63 m. Når arb måler 37-38-39-40-41 cm felles det til ermhull i hver side på hver 2.p: 3 m 0-0-1-1-1 gang, 2 m 1-1-1-1-2 ganger og 1 m 1-2-2-3-2 ganger = 42-43-43-44-45 m. Når arb måler 49-51-53-55-57 cm felles de midterste 8-9-9-10-11 m av til hals. Videre felles på hver side av halsen på hver 2.p: 2 m 1 gang og 1 m 2 ganger = 13 m tilbake på hver skulder. Fell av når arb måler 56-58-60-62-64 cm.

Bakstk: Legg opp og strikk som forstk men vrborden startes slik (1.p = retten): Str S og XL: 1 kantm og 3 rett. Str M, L og XXL: 1 kantm og 3 vrang. Fell til ermhull som på forstk og strikk videre til arb måler 54-56-58-60-62 cm. Nå felles de midterste 14-15-15-16-17 m av til hals. Videre felles det 1 m på neste p mot halsen = 13 m tilbake på hver skulder. Fell av når arb måler 56-58-60-62-64 cm.

Erme: Legg opp 26-26-29-29-29 m (inkl 1 kantm i hver side) på p 8 med Eskimo. Strikk vrbord-2 med 1 kantm i hver side i 12 cm.

Fortsett med Mønster-ermet se forkl over. Samtidig når arb måler 14 cm økes det 1 m i hver side på hver 8.-6.-6.-5.-4. cm totalt 5-6-6-7-8 ganger = 36-38-41-43-45 m. Når ermet måler 49-48-47-46-45 cm felles det til ermtopp i hver side på hver 2.p: 3 m 1 gang, 2 m 2 ganger og 1 m 1-1-2-3-2 ganger, videre felles det 2 m i hver side til arb måler 55-55-56-56-56 cm. Fell av de resterende m.

Montering: Sy skuldersømmene innenfor avfellingskanten.

Hals: Plukk opp ca 42 til 48 m (delelig med 3) rundt halsen på ermp 8 med Eskimo. Strikk vrbord-2 i 12 cm. Bytt til Puddel og strikk 1 omg glstrikk, fell deretter løst av med vrang.

Sy i ermene. Sy erm- og sidesøm i ett innenfor 1 kantm.

100-100 gr f.nr 01, natur

DROPS Pinne nr 9.

Strikkefasthet: Husk p.nr er kun veiledende 10 m x 14 p på p 9 og glstrikk = 10 x 10 cm

Vrbord: * 3 r, 3 vr *, gjenta fra *-*.

Lue: Legg opp 54-60 m på p 9 med Eskimo. Strikk 5 p glstrikk (= rullekant) - herfra måles arb videre! Fortsett med vrbord. Når arb måler 8-9 cm strikkes det videre med glstrikk til ferdig mål - samtidig felles det 4-5 m jevnt fordelt på p = 50-55 m. Når luen måler 12-13 cm settes det 5 merketråder i arb slik: 1 m, 1 merketråd, * 10-11 m, 1 merketråd *, gjenta fra *-* totalt 4 ganger, etter siste merketråd er det 9-10 m. Videre felles det på hver 2.omg 8-9 ganger ved å strikke de 2 første m på venstre side av hver merketråd r sm = 10 m tilbake på p. Klipp tråden og trekk den gjennom de resterende m, fest godt. Luen måler ca 23-25 cm. Sy sammen midt bak i ytterste ledd av ytterste m slik at sømmen ikke blir tykk.

HÅRSTRIKK:

Størrelse: One size

Materialer: DROPS Eskimo fra Garnstudio
50 gr i ønsket farge

DROPS Strømpep (2 stk) nr 4.

Strikkefasthet: Husk p.nr er kun veiledende 16 m på p 4 og glstrikk = 10 cm i bredden.

Hårstrikk: Legg opp 5 m på 1 strømpep 4 med Eskimo. Strikk 1 p rett, * skyv m til høyre side av p uten å snu arb, stram tråden på baksiden og strikk 1 p rett fra samme side som forrige p *, gjenta fra *-*, på denne måten får man en rund tube i glstrikk uten å strikke noe vrang.

NB: For at tuben skal bli pen er det viktig å stramme tråden godt på baksiden for hver p som strikkes. Fell av når tuben måler 50 cm. Tre en strikk på ca 20 cm gjennom tuben og slå en knute på strikken. Sy tuben sammen - ende mot ende med små pene sting

= strikkes slik fra retten: 1 r, 1 kast.
= strikkes slik fra vrangen: m strikkes r og kastet slipppes ned (= lange masker)

DROPS Design 17.11.2009 - 09:58:

Hej, Du lägger upp med en sticka. Se våra instruktionsvideos hur man lägger upp!

Britt Lundborg 16.11.2009 - 16:08:

Lägger man upp maskorna till mössan med 1 eller 2 stickor?

Kommentér oppskrift DROPS 79-5