DROPS / 118 / 33

Marine Dreams by DROPS Design

Strikkede DROPS sokker i ”Alpaca” med hullmønster midt oppå. Str 35 til 43.

DROPS design: Modell nr Z-505
--------------------------------------------------------
Størrelse: 35/37 - 38/40 - 41/43
Sokkens lengde: 22 - 24 - 27 cm
Skaftets lengde: 10 - 11 - 12 cm
Materialer: DROPS ALPACA fra Garnstudio
100 gr i alle str f.nr 2917, lys turkis.

Ønskes en mer slitesterk sokk bruk: Drops Fabel eller Drops Delight

DROPS SETTP nr 2,5 - eller det p.nr du må bruke for å få 26 m x 34 p glstrikk på 10 x 10 cm.
--------------------------------------------------------

Er du usikker på hvilken størrelse du skal velge? Da hjelper det kanskje å vite at modellen på bildet er ca 170 cm høy og bruker størrelse S eller M. Om du lager en genser, jakke, kjole eller lignende, kan du finne en målskisse nederst i oppskriften.

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord: hullmønster, sokker,

Se diag M.1 – diag viser 1 rapport av mønsteret både i bredden og høyden.
HÆLFELLING:
1.p (= retten): Strikk til det gjenstår 6-7-7 m, ta neste m løs av p, 1 r, løft den løse m over, snu arb.
2.p (= vrangen): Strikk til det gjenstår 6-7-7 m, ta neste m løs av, 1 vr, løft den løse m over, snu arb.
3.p (= retten): Strikk til det gjenstår 5-6-6 m, ta neste m løs av p, 1 r, løft den løse m over, snu arb.
4.p (= vrangen): Strikk til det gjenstår 5-6-6 m, ta neste m løs av p, 1 vr, løft den løse m over, snu arb.
Fortsett fellingen på samme måte ved å strikke til det gjenstår 1 m mindre før det tas 1 m løs av til det gjenstår 13-13-15 m på p.
--------------------------------------------------------
SOKK:
Arb strikkes rundt på settp.
Legg opp 57-61-65 m på settp 2,5 med Alpaca. Strikk 3 omg rett, fortsett slik: Vrbord = 1 r/ 1 vr over de første 23-25-27 m, 5-6-7 vr, M.1 (= 24 m) og 5-6-7 vr. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Når arb måler 10-11-12 cm beholdes de første 23-25-27 m på p til hæl og de resterende 34-36-38 m settes på 1 tråd (= midt oppå foten). Strikk glstrikk frem og tilbake over hæl-maskene i 5-5½-6 cm. Sett nå 1 merke midt på hælen – herfra måles arb videre! Videre felles det til hæl - se HÆLFELLING. Etter hælfellingen strikkes det opp 13-14-15 m på hver side av hælen og de 34-36-38 m fra tråden settes tilbake på p = 73-77-83 m. Fortsett M.1 med 5-6-7 vr på hver side over m oppå foten og glstrikk over de resterende m - SAMTIDIG felles det i hver side slik: Strikk de 2 siste m før de 34-36-38 midterste m oppå foten vridd r sm (dvs strikk i bakre del av m isteden for fremre) og strikk de 2 første m etter de midterste 34-36-38 m oppå foten r sm. Gjenta fellingen på hver 2.omg totalt 10-10-11 ganger = 53-57-61 m. Strikk til arb måler 18-19-22 cm målt fra hælkanten (ca 4-5-5 cm igjen til ferdig mål). Deretter settes det 1 merke i hver side (det skal være 26-28-30 m oppå foten og 27-29-31 m under foten). Fortsett med glstrikk over alle m - SAMTIDIG felles det til tå på hver side av begge merkene - start 3 m før merket: 2 r sm, 2 r (merket sitter midt mellom disse 2 m), 2 vridd r sm. Gjenta fellingene i hver side på hver 2.omg totalt 4-6-6 ganger og deretter på hver omg 6-5-6 ganger = 13 m tilbake på p. Klipp tråden og trekk den gjennom de resterende m, snurp sammen og fest tråden godt.

Diagram

= Rett
= Vrang
= 2 r sm.
= Ta 1 m løs av p som om den skulle strikke r, 1 r, løft den løse m over.
= 1 kast mellom 2 m.