DROPS / 117 / 28

Twisted Sister by DROPS Design

DROPS sokker med fletter i ”Karisma”.

DROPS design: Modell nr ME-013
--------------------------------------------------------
Størrelse: 35/37 - 38/40 - 41/43
Sokkens lengde: ca 28-30-31 cm
Fotens lengde: ca 22-24-27 cm
Materialer: DROPS KARISMA fra Garnstudio
150 gr i alle str f.nr 40, lys gammelrosa

DROPS SETTP NR 3,5 –
eller den p du må ha for å få 22 m x 30 p glstrikk på 10 x 10 cm.
--------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

mønster/teknik: flette, skostørrelse: 35-37 (22cm), 38-40 (24cm), 41-43 (27cm), type oppskrift: sokker,

Se diag M.1 til M.3, diag viser mønsteret sett fra retten.
HÆLFELLING:
1.p (= retten): Strikk til det gjenstår 7-8-9 m, ta neste m løst av p, 1 r, løft den løse m over, snu arb.
2.p (= vrangen): Strikk til det gjenstår 7-8-9 m, ta neste m løst av p, 1 vr, løft den løse m over, snu arb.
3.p: Strikk til det gjenstår 6-7-8 m, ta neste m løst av p, 1 r, løft den løse m over, snu arb.
4.p: Strikk til det gjenstår 6-7-8 m, ta neste m løst av p, 1 vr, løft den løse m over, snu arb.
Fortsett fellingen på samme måte ved å strikke til det gjenstår 1 m mindre før det tas 1 m løst av, til det gjenstår 11-11-11 m på p.
--------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------

SOKK:
Sokkene strikkes rundt på settp.
Legg opp 54-61-68 m på settp 3,5 med Karisma. Strikk 1 omg rett. Videre strikkes det vrbord slik: 2-3-3 vr, 2 r, 2-2-3 vr, M.1 (= 15 m), 2-2-3 vr, 2 r, 2-3-3 vr, 2 r, * 3 vr, 2 r *, gjenta fra *-* over de resterende m.
Fortsett med vrbord slik til M.1 er strikket 1 gang i høyden. Videre strikkes M.2 istedenfor M.1, de øvrige m strikkes i vrbord som før.
Fortsett slik til arb måler 21-22-23 cm. Nå felles det 1 m i hvert vr-parti ved å strikke de 2 første vr-m vr sammen (inkl 2 vr-partiene før og etter M.2, NB! det felles ikke over M.2) = 45-51-57 m. Det strikkes videre med vrbord og M.2. Når arb måler 23-24-25 cm beholdes de første 23-25-27 m på p til hæl, sett de resterende 22-26-30 m settes på 1 tråd = midt oppå foten.
Nå strikkes det frem og tilbake med glstrikk over de 23-25-27 hæl-m i ca 5-5½-6 cm. Sett 1 merketråd. Videre felles det til HÆL - se HÆLFELLING!
Etter Hælfellingen strikkes det opp 11-13-15 m på hver side av hælen og m fra tråden settes tilbake på p = 55-63-71 m. Sett 1 merketråd i hver side av de 22-26-30 m midt oppå foten. Videre fortsettes det med vrbord oppå foten og glstrikk under foten. SAMTIDIG felles det i hver side slik: Strikk de 2 m før vrborden oppå foten vridd rett sammen (dvs det strikkes i bakre del av m istedenfor i fremre) og de 2 m etter vrborden oppå foten rett sammen på hver 2.omg totalt 7 ganger = 41-49-57 m. Fortsett videre til arb måler ca 18-19-21 cm (= ca 4-5-6 cm igjen) fra merketråden på hælen. Sett 1 merketråd i hver side av foten, dvs 20-24-28 m oppå foten og 21-25-29 m under foten. Videre strikkes alle m i glstrikk. SAMTIDIG felles det til tå på hver side av hver merketråd slik: Strikk de 2 m før merketråden rett sammen og de 2 m etter merketråden vridd rett sammen. Gjenta fellingen på hver 2.omg totalt 3 ganger og deretter på hver omg totalt 6-7-9 ganger = 5-9-9 m. Klipp tråden og trekk den gjennom de resterende m, snurp sammen og fest godt.

Strikk 1 sokk til på samme måte MEN strikk M.3 istedenfor M.2.

= sett 3 m på hj.p foran arb, 3 rett, 3 rett fra hj.p.
= sett 3 m på hj.p foran arb, 1 vrang, 3 rett fra hj.p.
= sett 1 m på hj.p bak arb, 3 rett, 1 vrang fra hj.p
= sett 3 m på hj.p bak arb, 3 rett, 3 rett fra hj.p.