DROPS / 117 / 28

Twisted Sister by DROPS Design

DROPS sokker med fletter i ”Karisma”.

Stikkord: flette, sokker,

DROPS design: Modell nr ME-013
--------------------------------------------------------
Størrelse: 35/37 - 38/40 - 41/43
Sokkens lengde: ca 28-30-31 cm
Fotens lengde: ca 22-24-27 cm
Materialer: DROPS KARISMA fra Garnstudio
150 gr i alle str f.nr 40, lys gammelrosa

DROPS SETTP NR 3,5 –
eller den p du må ha for å få 22 m x 30 p glstrikk på 10 x 10 cm.
--------------------------------------------------------

DROPS Karisma uni colour DROPS Karisma uni colour 21.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Karisma mix DROPS Karisma mix 21.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 66kr. Les mer.
MØNSTER:
Se diag M.1 til M.3, diag viser mønsteret sett fra retten.
HÆLFELLING:
1.p (= retten): Strikk til det gjenstår 7-8-9 m, ta neste m løst av p, 1 r, løft den løse m over, snu arb.
2.p (= vrangen): Strikk til det gjenstår 7-8-9 m, ta neste m løst av p, 1 vr, løft den løse m over, snu arb.
3.p: Strikk til det gjenstår 6-7-8 m, ta neste m løst av p, 1 r, løft den løse m over, snu arb.
4.p: Strikk til det gjenstår 6-7-8 m, ta neste m løst av p, 1 vr, løft den løse m over, snu arb.
Fortsett fellingen på samme måte ved å strikke til det gjenstår 1 m mindre før det tas 1 m løst av, til det gjenstår 11-11-11 m på p.
--------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------

SOKK:
Sokkene strikkes rundt på settp.
Legg opp 54-61-68 m på settp 3,5 med Karisma. Strikk 1 omg rett. Videre strikkes det vrbord slik: 2-3-3 vr, 2 r, 2-2-3 vr, M.1 (= 15 m), 2-2-3 vr, 2 r, 2-3-3 vr, 2 r, * 3 vr, 2 r *, gjenta fra *-* over de resterende m.
Fortsett med vrbord slik til M.1 er strikket 1 gang i høyden. Videre strikkes M.2 istedenfor M.1, de øvrige m strikkes i vrbord som før.
Fortsett slik til arb måler 21-22-23 cm. Nå felles det 1 m i hvert vr-parti ved å strikke de 2 første vr-m vr sammen (inkl 2 vr-partiene før og etter M.2, NB! det felles ikke over M.2) = 45-51-57 m. Det strikkes videre med vrbord og M.2. Når arb måler 23-24-25 cm beholdes de første 23-25-27 m på p til hæl, sett de resterende 22-26-30 m settes på 1 tråd = midt oppå foten.
Nå strikkes det frem og tilbake med glstrikk over de 23-25-27 hæl-m i ca 5-5½-6 cm. Sett 1 merketråd. Videre felles det til HÆL - se HÆLFELLING!
Etter Hælfellingen strikkes det opp 11-13-15 m på hver side av hælen og m fra tråden settes tilbake på p = 55-63-71 m. Sett 1 merketråd i hver side av de 22-26-30 m midt oppå foten. Videre fortsettes det med vrbord oppå foten og glstrikk under foten. SAMTIDIG felles det i hver side slik: Strikk de 2 m før vrborden oppå foten vridd rett sammen (dvs det strikkes i bakre del av m istedenfor i fremre) og de 2 m etter vrborden oppå foten rett sammen på hver 2.omg totalt 7 ganger = 41-49-57 m. Fortsett videre til arb måler ca 18-19-21 cm (= ca 4-5-6 cm igjen) fra merketråden på hælen. Sett 1 merketråd i hver side av foten, dvs 20-24-28 m oppå foten og 21-25-29 m under foten. Videre strikkes alle m i glstrikk. SAMTIDIG felles det til tå på hver side av hver merketråd slik: Strikk de 2 m før merketråden rett sammen og de 2 m etter merketråden vridd rett sammen. Gjenta fellingen på hver 2.omg totalt 3 ganger og deretter på hver omg totalt 6-7-9 ganger = 5-9-9 m. Klipp tråden og trekk den gjennom de resterende m, snurp sammen og fest godt.

Strikk 1 sokk til på samme måte MEN strikk M.3 istedenfor M.2.

= sett 3 m på hj.p foran arb, 3 rett, 3 rett fra hj.p.
= sett 3 m på hj.p foran arb, 1 vrang, 3 rett fra hj.p.
= sett 1 m på hj.p bak arb, 3 rett, 1 vrang fra hj.p
= sett 3 m på hj.p bak arb, 3 rett, 3 rett fra hj.p.

Kommentarer (18)

Legg inn en kommentar!

Lisbet Lööf 28.10.2016 - 20:08:

Hur ska jag börja att sticka sockorna med flätor får inte att det går ihop som man stickar vanliga sockor blir ett hål ska det vara så

Trine Abildgaard Jensen 04.10.2016 - 13:32:

Jeg har lige strikket en sok efter diagram M.2 og den er fin. Har strikket skaftet på den anden sok efter diagram M.3 og der er altså en fejl. Det skulle jo være spejlvendt af M. 2, men det bliver ikke flettet rigtigt. Som jeg ser det, så skal den sidste linje i diagramforklaringen ændres til at hjælpepinden skal være FORAN i stedet for bagved. Jeg har lige måttet pille det hele op igen, fordi mønsteret ikke bliver flettet rigtigt, øv.

Susann 03.05.2016 - 19:10:

Hei! Er det meninga at flettinga skal være speilvendt av den første på den andre sokken? I så fall er første flettinga (og resten) feil, for da burde jo den ytterste "kabelen" gå UNDER den midterste, slik den gjør på sokken til venstre i bildet? Og hvis det ikke skal være speilvendt, skjønner jeg ikke hvorfor de ikke er like....gir jo ingen mening i å ha noe midt imellom??

DROPS Design 18.05.2016 kl. 16:25:

Hei Susann. Mönstret er ikke 100% speilvendt. Fletterne snos paa samme maade om det er venstre eller höjre. Kun placeringen af maskerne er speilvendt.

Claudine 26.12.2014 - 20:32:

Ce sont mes premières chaussettes. Très beau résultat. C'est pour ma fille et elle aen a demandé d'autres modèles.

Linda Viau 01.01.2014 - 22:41:

It would be a lot easier to read the patterns if they were divided better and not just one long paragraph. It is very difficult to distinguish between rows.

Ea Bichtaoui 29.12.2011 - 20:28:

Hej Rakna Jeg kan godt se at man kun skal tage ind 2 gange på hver anden omgang i denne opskrift - det har jeg bare aldrig prøvet før Tak

Ea Bichtaoui 29.12.2011 - 20:15:

Hej Rakna Man mindsker da 4 gange på hver 2. omgang en gang på hver side af de to mærketråde.

Rakna 28.12.2011 - 18:41:

Hej, man minskar 2m 7ggr = 14m. 63-14=49

Ea Bichtaoui 28.12.2011 - 18:29:

Efter hælindtagning skal man tage ind over de nye masker samt oversiden af foden - med 4x7 = 28m og 28 fra 63m er ikke 49 men 35 masker! (Jeg strikker str. 38/40)

Randi 11.12.2011 - 08:30: www.hobbyinord.blogs ...

Flott og lettforståelig mønster:) Kommer garantert til å strikke flere av disse.

Kommentér oppskrift DROPS 117-28