DROPS / 115 / 34

DROPS 115-34 by DROPS Design

DROPS sokker med fletter og vrangbord i ”Alpaca”.

DROPS design: Modell nr Z-419
--------------------------------------------------------
Størrelse: 35/37 - 38/40 - 41/43
Fotens lengde: 22 - 24 - 27 cm.
Sokkens lengde: 30 - 32 - 33 cm.
Materialer: DROPS ALPACA fra Garnstudio
150 gr i alle str f.nr 618, lys beige

DROPS SETTP NR 2,5 –
eller den p du må ha for å få 26 m x 34 p glstrikk på 10 x 10 cm.
--------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

mønster/teknik: flette, skostørrelse: 35-37 (22cm), 38-40 (24cm), 41-43 (27cm), type oppskrift: sokker,

MØNSTERTIPS:
På den 11. og den 27.p i diag deles den ene fletten i beg og slutten av rapp. Dvs at de 2 første m på omg må strikkes rett og deretter på slutten av omg flettes sammen med de 2 siste m på omg.
Ellers på omg flettes de 2 siste m i rapp sammen med de 2 første m i neste rapp.
HÆLFELLING:
1.p (= retten): Strikk til det gjenstår 7-8-9 m, ta neste m løst av p, 1 r, løft den løse m over, snu arb.
2.p (= vrangen): Strikk til det gjenstår 7-8-9 m, ta neste m løst av p, 1 vr, løft den løse m over, snu arb.
3.p: Strikk til det gjenstår 6-7-8 m, ta neste m løst av p, 1 r, løft den løse m over, snu arb.
4.p: Strikk til det gjenstår 6-7-8 m, ta neste m løst av p, 1 vr, løft den løse m over, snu arb.
Fortsett fellingen på samme måte ved å strikke til det gjenstår 1 m mindre før det tas 1 m løst av, til det gjenstår 14-15-16 m på p.
--------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------

SOKK:
Legg opp 72-80-88 m på settp 2,5 med Alpaca. Strikk 1 omg rett. Sett 1 merketråd på beg av omg. Videre strikkes det vrbord slik: 1 vr, * 2 r, 2 vr *, gjenta fra *-* og avslutt med 2 r og 1 vr ( midt bak = mellom 2 vr). Fortsett slik til vrborden måler ca 5 cm. Neste omg strikkes slik: 1 vr, 1 kast, * 2 r, 2 vr, 2 r, 1 kast, 2 vr, 1 kast *, gjenta fra *-* og avslutt med 2 r, 2 vr, 2 r, 1 kast og 1 vr = 90-100-110 m. Strikk 1 omg med rett over rett og vrang over vrang, ALLE kastene strikkes vridd vrang (dvs i bakre del av m istedenfor fremre) for å unngå hull.
Deretter strikkes det videre med M.1 omg rundt – Les MØNSTERTIPS! Når M.1 er strikket 1 gang i høyden strikkes neste omg slik:
2 vr sammen, * 2 r, 2 vr, 2 r, 2 vr sammen, 2 vr sammen *, gjenta fra *-* og avslutt med 2 r, 2 vr, 2 r og 2 vr sammen = 72-80-88 m.
Videre strikkes det vrbord som tidligere.
Når arb måler 18-19-20 cm felles det 1 m i annenhvert vr-parti. Når arb måler 23-24-25 cm felles det 1 m i de resterende vr-partiene = 54-60-66 m. Merketråden må nå justeres slik at omg begynner med 2 r. Fortsett videre med vrbord til arb måler 25-26-27 cm.
Behold de første 26-29-32 m på p til Hæl. De resterende 28-31-34 m settes på 1 tråd (= midt oppå foten).
Nå strikkes det vrbord frem og tilbake over de 26-29-32 hæl-m i 5-5½-6 cm (dvs * 2 r og 1 vr *, gjenta fra *-* og avslutt med 2 r). Sett 1 merketråd. Videre strikkes det glstrikk og felles til hæl - se HÆLFELLING.
Når hælfellingen er ferdig strikkes det opp 13-14-16 m på hver side av hælen og de 28-31-34 m fra tråden settes tilbake på p = 68-74-82 m. Videre strikkes det vrbord som tidligere over de 28-31-34 m oppå foten (dvs * 1 vr og 2 r *, gjenta fra *-* og avslutt med 1 vr) og glstrikk under foten. SAMTIDIG felles det 1 m i hver side. Fell slik før de 28-31-34 m oppå foten: 2 m vridd rett sammen (dvs at det strikkes i bakre del av m istedenfor i fremre). Fell slik etter de 28-31-34 m oppå foten: 2 rett sammen. Det felles på hver 2.p totalt 7-7-8 ganger = 54-60-66 m.
Fortsett videre til arb måler 18-19-21 cm (= 4-5-6 cm igjen) fra merketråden på hælen. Sett 1 merketråd i hver side av foten, dvs 28-31-34 m oppå foten og 26-29-32 m under foten. Videre strikkes alle m i glstrikk. SAMTIDIG felles det til tå på hver side av hver merketråd (= 4 fellinger) slik: Strikk de 2 m før merketråden rett sammen og de 2 m etter merketråden vridd rett sammen. Gjenta fellingen på hver 2.omg totalt 4-6-8 ganger og deretter på hver omg totalt 6-5-4 ganger = 14-16-18 m. Videre strikkes alle m sammen 2 og 2 = 7-8-9 m. Trekk 1 tråd gjennom de resterende m og fest godt.

= sett 2 m på hj.p foran arb, 1 vr, 2 r fra hj.p
= sett 1 m på hj.p bak arb, 2 r, 1 vr fra hj.p
= sett 2 m på hj.p foran arb, 2 r, 2 r fra hj.p
= sett 2 m på hj.p bak arb, 2 r, 2 r fra hj.p