DROPS / 115 / 34

DROPS 115-34 by DROPS Design

Palmikolliset DROPS joustinneulesukat ”Alpaca” -langasta.

Tällä ohjeella ei vielä ole nimeä. Tee nimiehdotus!

DROPS design: Malli nro Z-419
----------------------------------------------------------
Koko: 35/37 - 38/40 - 41/43
Jalkapohjan pituus: 22-24-27 cm
Varren pituus: 30-32-33 cm
Langanmenekki: Garnstudion DROPS ALPACA:
joka kokoon 150 g nro 618, vaalea beige

DROPS SUKKAPUIKOT NRO 2,5 tai käsialan mukaan.
Neuletiheys: 26 s x 34 krs sileää neuletta puikoilla nro 2,5 = 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

(Siirry ohjeeseen)

Tagit:

kenkäkoko: 35-37 (22cm), 38-40 (24cm), 41-43 (27cm), kuvio/tekniikka: palmikko, ohjetyyppi: sukat,

MALLINEULE: Katso ruutupiirros M.1. Piirros näyttää mallineuletta oikealta puolelta katsottuna.

MALLINEULEVINKKI:
Piirroksen 11. ja 27. kerroksella mallikerran alussa ja lopussa oleva palmikko jaetaan. Eli kerroksen ensimmäiset 2 s neulotaan oikein ja kerroksen lopussa näillä silmukoilla + kerroksen 2 viimeisellä silmukalla tehdään palmikko. Muuten jokaisen mallikerran 2 viimeisellä silmukalla ja seuraavan mallikerran 2 ensimmäisellä silmukalla tehdään palmikko.

KANTAPÄÄKAVENNUKSET:
1. KRS (= oikea puoli): Neulo kunnes jäljellä on 7-8-9 s, nosta seuraava s neulomatta, neulo 1 o, vedä nostettu s neulotun yli, käännä työ.
2. KRS (= nurja puoli): Neulo kunnes jäljellä on 7-8-9 s, nosta seuraava s neulomatta, neulo 1 n, vedä nostettu s neulotun yli, käännä työ.
3. KRS (= oikea puoli): Neulo kunnes jäljellä on 6-7-8 s, nosta seuraava s neulomatta, neulo 1 o, vedä nostettu s neulotun yli, käännä työ.
4. KRS (= nurja puoli): Neulo kunnes jäljellä on 6-7-8 s, nosta seuraava s neulomatta, neulo 1 n, vedä nostettu s neulotun yli, käännä työ.
Jatka kaventamista samalla tavalla, ja neulo niin että joka toisella kerroksella jäljellä olevien silmukoiden määrä vähenee yhdellä, ennen kuin nostat s. Kavenna kunnes puikoilla on 14-15-16 s jäljellä.
----------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------

SUKKA: Luo sukkapuikoille nro 2,5 Alpaca-langalla 72-80-88 s. Neulo 1 krs oikein. Kiinnitä 1 merkkilanka kerroksen alkuun. Jatka neulomalla joustinneuletta seuraavasti: 1 n, *2 o, 2 n*, toista *-* ja neulo lopuksi 2 o ja 1 n (keskitaka = 2 nurjan s:n keskellä). Jatka joustinneuletta tähän tapaan kunnes joustinneuleen pituus on n. 5 cm. Seuraava krs neulotaan näin: 1 n, 1 langankierto, *2 o, 2 n, 2 o, 1 langankierto, 2 n, 1 langankierto*, toista *-*, neulo lopuksi 2 o, 2 n, 2 o, 1 langankierto ja 1 n = 90-100-110 s. Seuraavalla krs:lla silmukat neulotaan siten miltä ne näyttävät, langankierrot neulotaan kiertäen nurin (eli neulo langankierrot takakautta, jottei muodostuisi reikää). Jatka sitten neulomalla mallineuletta piirroksen M.1 mukaisesti. Lue Mallineulevinkki! Kun olet neulonut piirroksen loppuun, neulo seuraava krs näin: 2 s nurin yhteen, *2 o, 2 n, 2 o, 2 s nurin yhteen, 2 s nurin yhteen*, toista *-*, neulo lopuksi 2 o, 2 n, 2 o ja 2 s nurin yhteen = 72-80-88 s. Jatka joustinneuletta kuten aiemmin. Kun työn pituus on 18-19-20 cm, kavenna joka toisessa nurjassa raidassa 1 s. Kun työn pituus on 23-24-25 cm, kavenna niissä nurjissa raidoissa, joissa et viimeksi kaventanut, 1 s = 54-60-66 s. Siirrä sitten merkkilankaa siten, että kerroksen alkuun tulee 2 oikeaa s. Jatka joustinneuletta kunnes työn pituus on 25-26-27 cm.
Jätä sitten ensimmäiset 26-29-32 s puikoille kantapäätä varten ja siirrä loput 28-31-34 s apulangalle (= keskellä jalan päällä).
Neulo tasona 5-5½-6 cm joustinneuletta (eli neulo *2 o, 1 n*, toista *-* ja neulo lopuksi 2 o) kantapään silmukoilla. Kiinnitä 1 merkkilanka työhön. Jatka neulomalla sileää neuletta ja tee samalla KANTAPÄÄKAVENNUKSET (ks. selitys yllä). Poimi tämän jälkeen kantalapun kummastakin reunasta 13-14-16 s ja siirrä apulangan s:t takaisin puikoille = 68-74-82 s. Jatka jalan päällä olevilla 28-31-34 s:lla joustinneuletta kuten aiemmin (eli neulo *1 n, 2 o*, toista *-* ja neulo lopuksi 1 n) ja neulo muilla silmukoilla sileää neuletta. Kavenna SAMALLA kummassakin sivussa 1 s näin: Neulo 2 viimeistä s ennen jalan päällä olevia 28-31-34 s kiertäen oikein yhteen (eli neulo s:t takakautta yhteen) ja neulo 2 ensimmäistä s jalan päällä olevien 28-31-34 s:n jälkeen oikein yhteen. Toista kavennukset 2 krs välein yht. 7-7-8 kertaa = 54-60-66 s. Kun työn pituus kantapään merkkilangasta mitattuna on 18-19-21 cm (= 4-5-6 cm jäljellä), kiinnitä 1 merkkilanka sukan kumpaankin sivuun siten, että jalan päällä on 28-31-34 s ja jalan alla on 26-29-32 s. Neulo sitten kaikilla silmukoilla sileää neuletta ja tee SAMALLA kärkikavennukset kummankin merkkilangan molemmin puolin (= 4 kavennusta) näin: Ennen merkkilankaa: 2 s oikein yhteen. Merkkilangan jälkeen: 2 s kiertäen oikein yhteen (eli neulo s:t takakautta yhteen). Kavenna joka 2. krs yht. 4-6-8 kertaa ja sitten vielä jokaisella krs:lla yht. 6-5-4 kertaa = 14-16-18 s jäljellä. Neulo sitten kaikki s:t pareittain yhteen = 7-8-9 s jäljellä. Katkaise lanka ja vedä se jäljellä olevien silmukoiden läpi. Päättele langanpäät huolellisesti.

= siirrä 2 s apupuikolle työn eteen, neulo 1 s nurin, neulo apupuikon 2 s oikein
= siirrä 1 s apupuikolle työn taakse, neulo 2 s oikein, neulo apupuikon s nurin

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS 115-34 alkuperäisohjeeseen.