DROPS / 116 / 6

DROPS 116-6 by DROPS Design

DROPS votter med nordisk mønster i ”Karisma”.

DROPS design: Modell nr U-579
--------------------------------------------------------
Størrelse: M/ L
Materialer: DROPS KARISMA fra Garnstudio
100 gr f.nr 01, naturhvit
100 gr f.nr 40, lys gammelrosa

DROPS SETTP nr 3,5 - eller det p.nr du må bruke for å få 22 m x 30 p glstrikk på 10 x 10 cm.
--------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord: nordisk, votter,

MØNSTER: Se diag M.1 og M.2. Diag viser mønsteret sett fra retten. Hele mønsteret strikkes i glstrikk.
--------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------

VENSTRE VOTT:
Arb strikkes rundt på settp. Legg opp 52 m på settp 3,5 med natur. Strikk 1 omg rett, deretter strikkes det 4 p vrbord 1 r/ 1 vr. Videre strikkes det etter M.1. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Når det er strikket opp til de 3 sorte rutene i diagrammet strikkes M.2 videre over disse 3 rutene. Øk i M.2 med 1 kast innenfor 1 m i hver side, på neste omg strikkes kastet vridd rett (dvs strikk i bakre m-bue) slik at det ikke blir hull. Når det er økt 5 ganger (det er nå 13 m i tommelkilen) strikkes det 4 p der det ikke økes i siden (se M.2) deretter settes de 13 tommelm på 1 tråd. Legg opp 3 nye m bak m på tråden = 52 m. Strikk videre etter M.1. Når man starter å felle til fingre felles det på hver side av den naturhvite m i hver side ved å strikke 2 m sammen med lys gammelrosa. Fell slik før den naturhvite m: 2 m rett sammen. Fell slik etter den naturhvite m: ta 1 m løst av, 1 rett, løft den løse m over. Etter alle fellinger er det 12 m igjen, klipp trådene, trekk de gjennom de resterende m og snurp sammen.

TOMMEL:
Sett de 13 tommelm tilbake på settp 3,5. Strikk opp 9 m bak tommelen = 22 m. Fortsett rundt etter M.2. Fell på hver side av den lys gammelrosa m i hver side ved å strikke 2 m sammen med naturhvit. Fell slik før den lys gammelrosa m: 2 m rett sammen. Fell slik etter den lys gammelrosa m: ta 1 m løst av, 1 rett, løft den løse m over. Etter alle fellinger er det 6 m igjen, klipp trådene, trekk de gjennom de resterende m og snurp sammen.

HØYRE VOTT: Legg opp og strikk som venstre vott men motsatt, dvs at de 3 sorte m til tommel strikkes i 4., 5., og 6. m fra høyre side av diagrammet.

Diagram

= naturhvit
= lys gammelrosa
= m til tommelkile