DROPS Extra / 0-549

DROPS Extra 0-549 by DROPS Design

Tovet DROPS påskekurv i ”Eskimo”

DROPS design: Modell nr EE-242.
----------------------------------------------------------
Mål før toving: ca 30 cm i diameter
Mål etter toving: ca 22 cm i diameter
Materialer: DROPS ESKIMO
200 gr f.nr 24, gul
50 gr f.nr 07, oransje
+ en rest sort til øyne (kan gjerne være tynnere garn)
----------------------------------------------------------
DROPS SETTP OG RUNDP (60 cm) nr 8 – eller det p.nr du må bruke for å få 11 m x 15 p på 10 x 10 cm.
DROPS HEKLENÅL nr 8
----------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord: dyr, kjøkken, kurver, påske, tovet,

KURV: Arb strikkes rundt.
Legg opp 8 m på settp 8 med gul.
1.OMG: Strikk rett.
2.OMG: * 1 rett, 1 kast *, gjenta fra *-*.
3.OMG: Strikk rett - kastene strikkes vridd rett (dvs i bakre del av m istedenfor fremre) for å unngå hull (= 16 m).
4.OMG: * 2 rett, 1 kast *, gjenta fra *-*.
5.OMG: Strikk som 3.omg (= 24 m).
6.OMG: * 3 rett, 1 kast *, gjenta fra *-*.
Gjenta 5.og 6.omg oppover, men for hver gang det økes blir det 1 m mer mellom økningene (bytt til rundp når det er nok m på p). Når det er 104 m på p stopper økningen, bunnen er nå ferdig. Strikk 1 omg vrang, videre strikkes det rett i 15 cm. Bytt til oransje, strikk 1 omg rett, 1 omg vrang, 1 omg rett og 1 omg vrang, fell løst av.

HØNE: Arb strikkes rundt.
Legg opp 24 m på settp 8 med gul. Sett 1 merke på beg av omg = midt bak. Strikk 1 omg vrang, fortsett med glstrikk. Når arb måler 6 cm felles det 1 m på hver side av merket, gjenta fellingen på hver 8.omg 3 ganger til og deretter på hver 6.omg 4 ganger = 8 m. Strikk 1 omg til, klipp tråden og trekk den gjennom de resterende m, snurp sammen – arb måler ca 40 cm.
Sy hønekroppen på kurven – start nederst ved vrang-omg på kurven og sy oppover – sy midt bak på høna fast inn mot kurven.

KAM: Hekle fra toppen av hodet og nedover langs midt bak: 5 fm med oransje på nål 8. Snu og hekle tilbake slik: 4 lm, 1 dbl-st i første fm, 1 fm i neste fm, * 4 lm, 1 dbl-st i samme fm som fm, 1 fm i neste fm *, gjenta fra *-* totalt 3 ganger, klipp og fest tråden.

NEBB: Hekle 12 lm med oransje på nål 8 og sett dem i en ring med 1 kjm i første lm.
1.OMG: 1 lm, * hopp over 1 lm, 1 fm i hver av de neste 3 lm *, gjenta fra *-* om ringen, avslutt med 1 kjm i første lm = 9 fm.
2.OMG: 1 lm, * hopp over 1 fm, 1 fm i hver av de neste 2 fm *, gjenta fra *-* ut omg = 6 fm, avslutt med 1 kjm i første lm.
3.OMG: 1 lm, * hopp over 1 fm, 1 fm i neste fm *, gjenta fra *-* ut omg, avslutt med 1 kjm i første fm = 3 fm. Klipp tråden, sy nebbet fast foran på høna, ca 10 cm fra toppen.

TOVING: Legg hønekurven i vaskemaskinen. Bruk et vaskemiddel uten enzymer og optiske blekemidler. Vask på 40 grader med vanlig sentrifugering, men uten forvask.

ØYNE: Etter toving sys det på 2 øyne med sort.