DROPS / 109 / 48

DROPS 109-48 by DROPS Design

Lange DROPS sokker i ”Eskimo” med hullmønster.

DROPS design: Modell nr EE-185
-------------------------------------------------------

Størrelse: 35/37 - 38/40 - 41/43
Fotens lengde: 22 - 24 - 27 cm
Sokkens lengde: 33 - 36 - 39 cm
Materialer: DROPS Eskimo fra Garnstudio
200-200-250 gr f.nr 01, natur

DROPS Settp nr 8 –
eller de p du må ha for å få 11 m x 15 p strukturstrikk på 10 x 10 cm.

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

mønster/teknik: hullmønster, skostørrelse: 35-37 (22cm), 38-40 (24cm), 41-43 (27cm), type oppskrift: sokker,

Mønster: Se diag M.1. Diag viser 1 rapport av mønsteret i bredden.

Felletips: Strikk 2 m før merket og 2 m etter merket rett sammen - de m som ikke går opp i mønsteret når det felles strikkes enten rett eller vrang ettersom det passer.

Hælfelling:
1.p (= retten): Strikk til det gjenstår 4 m, ta neste m løs av p, 1 r, løft den løse m over, snu arb.
2.p (= vrangen): Strikk til det gjenstår 4, ta neste m løs av p, 1 vr, løft den løse m over, snu arb.
3.p: Strikk til det gjenstår 3 m, ta neste m løs av p, 1 r, løft den løse m over, snu arb.
4.p: Strikk til det gjenstår 3 m, ta neste m løs av p, 1 vr, løft den løse m over, snu arb.
Fortsett fellingen på samme måte ved å strikke til det gjenstår 1 m mindre før det strikkes 2 sm til det gjenstår 6-6-8 m på p.

Sokker: Arb strikkes rundt på settp. Legg løst opp 36-36-42 m på settp 8 med Eskimo. Strikk 2 omg rett. Sett 1 merke på beg av omg = midt bak. Deretter strikkes det vrbord 1 r/ 1 vr til arb måler 6 cm. Videre strikkes det etter M.1 - pass på at rett og vrang m stemmer over m fra vrborden. Husk på strikkefastheten! Når arb måler 10-12-14 cm felles det 2 m midt bak – les Felletips - på hver 3.cm totalt 6 ganger = 24-24-30 m. Når arb måler 28-30-32 cm beholdes de 6-6-6 første m på p, sett de neste 13-13-13 m på 1 tråd (= midt oppå foten) og behold de siste 5-5-11 m på p = 11-11-17 m til hæl. Strikk glstrikk frem og tilbake over hæl-maskene - samtidig på 1.p justeres m-antallet til 12-12-14 m. Når hælen måler 5-6-7 cm settes det 1 merke – herfra måles arb videre!
Deretter felles det til hæl – se Hælfelling. Etter hælfellingen strikkes det opp 6-7-8 m på hver side av hælen og de 13 m fra tråden settes tilbake på p = 31-33-37 m. Strikk videre med de 13 m oppå foten i mønster og de resterende m glstrikk. Samtidig felles det i hver side slik: Strikk de 2 første og de 2 siste m på hver side av 13 m oppå foten vrang sammen.
Fell slik på hver 2.omg totalt 4-4-5 ganger = 23-25-27 m. Strikk videre som før til arb måler 18-20-23 cm fra merket på hælen (= ca 4 cm igjen). Nå settes det 1 merke i hver side (det skal være 11-13-13 m oppå foten og 12-12-14 m under foten). Videre strikkes det glstrikk over alle m samtidig som det felles til tå på hver side av begge merkene, fell slik når det gjenstår 3 m før merket: 2 rett sammen, 2 r (merket sitter midt mellom disse), 2 vridd rett sammen (dvs strikk i bakre m-bue i stede for i fremre). Fell slik på hver 2.omg 3 ganger og deretter på hver omg 0-1-1 gang = 11-9-11 m tilbake på p. På neste omg strikkes alle m sammen 2 og 2. Klipp tråden og trekk den gjennom de resterende m, snurp sammen og fest godt.

= 1 kast, ta 1 m løs av p, 2 rett sammen, løft den løse m over, 1 kast