DROPS / 107 / 22

DROPS 107-22 by DROPS Design

DROPS vest med perlestrikk i 2 tråder ”Cotton Viscose”. Str S - XXXL.

Stikkord: v-hals, vester,

DROPS design: Modell nr N-060
-------------------------------------------------------

Størrelse: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Materialer: DROPS Cotton Viscose fra Garnstudio
F.nr 27, syrin:
400-450-500-550-600-650 gr

DROPS Pinne nr 4,5 - eller den p du må ha for å få 17 m x 22 p perlestrikk med 2 tråder på 10 x 10 cm.
DROPS Rundpinne nr 4 (40 cm) - til vrbord.
DROPS Heklenål nr 3 - til knappertrekk
DROPS Treknapp brent, nr 511: 3-3-3-4-4-4 stk

DROPS design: Modell nr N-060

Rille (frem og tilbake på p):
1 rille = 2 p rett.

Perlestrikk: 1.p: * 1 r, 1 vr *, gjenta fra *-*. 2.p: r over vr og vr over r. Gjenta 2.p.

Felletips (gjelder halsen):
Fra retten:
Fell slik etter 7 m: Ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse m over. Fell slik før 7 m: 2 rett sm.

Fra vrangen:
Fell slik etter 7 m: 2 vrang sm.
Fell slik før 7 m: 2 vridd vrang sm (dvs strikk i bakre del av m istedenfor i fremre del) slik at det ikke blir hull.

Knapphull: Det felles til knapphull på høyre stolpe: 1 knapphull = fell fjerde m fra midt foran. På neste p legges det opp 1 ny m over den felte. Fell til knapphull når arb måler:
Str S: 22, 30 og 38 cm
Str M: 24, 32 og 40 cm
Str L: 25, 33 og 42 cm
Str XL: 25, 31, 38 og 44 cm
Str XXL: 25, 32, 39 og 46 cm
Str XXXL: 26, 33, 40 og 48 cm

Bakstk: Legg opp 76-82-90-98-108-118 m (inkl 1 kantm i hver side) på p 4,5 med 2 tråder. Strikk 2 riller - se forkl over. Videre strikkes det glstrikk med vrangen ut. Husk på strikkefastheten! Samtidig felles det 1 m i hver side på hver 3.cm totalt 6 ganger = 64-70-78-86-96-106 m. Når arb måler 21 cm strikkes det 2 riller. Deretter strikkes det perlestrikk - se forkl over. Når arb måler 24 cm økes det 1 m i hver side på hver 3.-3.-3.-4.-4.-4.cm totalt 4 ganger = 72-78-86-94-104-114 m. Når arb måler 38-39-40-41-42-43 cm felles det til ermhull i hver side på hver 2.p: 4 m 0-0-1-1-1-1 ganger, 3 m 1-1-1-2-2-3 ganger, 2 m 2-2-2-2-3-3 ganger og 1 m 1-3-3-3-5-6 ganger = 56-58-58-60-62-64 m. Når arb måler 50-52-54-56-58-60 cm strikkes det riller over alle m til ferdig mål. Når arb måler 56-58-60-62-64-66 cm felles de midterste 38-40-40-42-44-46 m av til hals, videre felles det 1 m på neste p mot halsen = 8 m tilbake på hver skulder. Fell av når arb måler 58-60-62-64-66-68 cm.

Høyre forstk: Legg opp 45-48-52-56-61-66 m (inkl 1 kantm i siden og 7 stolpem) på p 4,5 med 2 tråder. Strikk 2 riller. Videre strikkes det glstrikk med vrangen ut og 7 m rille mot midt foran. Når arb måler 4 cm felles det i siden som på bakstk = 39-42-46-50-55-60 m. Når arb måler 21 cm strikkes det 2 riller over alle m. Husk å felle til knapphull! Se forkl over. Videre strikkes neste p slik fra midt foran: 7 rillem, perlestrikk over de neste 31-34-38-42-47-52 m, 1 kantm. Samtidig når arb måler 24 cm økes det i siden som på bakstk = 43-46-50-54-59-64 m. Når arb måler 38-39-40-41-42-43 cm felles det til ermhull i siden som på bakstk. Samtidig når arb måler 39-41-43-45-47-49 cm strikkes det 2 p (frem og tilbake) over de 7 stolpem, strikk 2 p over alle m og strikk igjen 2 p over de 7 stolpem. Deretter strikkes det over alle m. Når arb måler 42-44-46-48-50-52 cm felles - les Felletips - det til hals slik: 1 m på hver p totalt 27-28-28-29-30-31 ganger = 8 m. Fell av når arb måler 58-60-62-64-66-68 cm.

Venstre forstk: Legg opp og strikk som høyre, men motsatt.

Montering: Sy skuldersømmene. Sy sidesømmene

Ermkant: Strikk opp 85-90-95-100-105-110 m på rundp 4 med 2 tråder rundt ermhullet. Strikk 1 omg vrang. Videre strikkes det vrbord slik: * 3 r, 2 vr *, gjenta fra *-*. Når kanten måler 3 cm felles det av med rett over rett og vrang over vrang.

Knappetrekk: Det hekles trekk til 3-3-3-4-4-4 knapper på nål 3 med 1 tråd slik:
Hekle 4 lm, deretter hekles det 15 st i den første av de 4 lm som ble heklet = 16 st, avslutt med 1 kjm i 3. lm på beg av omg (= 1.omg).
2.omg: Hekle 1 fm i hver st og avslutt med 1 kjm i første fm på omg (= 16 fm).
3.omg: Hekle først 3 lm og videre 1 st i annenhver fm og avslutt med 1 kjm i 3.lm på omg = 8 st.
Putt knappen inni trekket, tråkle rundt kanten og snurp sammen. Sy knappene på venstre forstk.

Lue: Se oppskrift under modell nr 107-15

Carrie 19.03.2015 - 00:20:

Perché usare i ferri circolari per le coste e per il resto quelli dritti? Grazie..

DROPS Design 19.03.2015 kl. 10:02:

Buongiorno Carrie. Le coste vengono lavorate tutto intorno agli scalfi. Vengono suggeriti i ferri circolari, perché più comodi per riprendere le m quando la lavorazione è in tondo. Buon lavoro!

LANG 15.04.2013 - 23:36:

Bonsoir, Sauf erreur de ma part, il y un petit oubli. Pour la réalisation du dos pour la taille S : A 24 cm de hauteur total, augmenter 1 m de chaque côté 4 fois tous les 3 cm. Il manque le nombre de mailles après les augmentations à savoir 72 mailles. Par contre, je ne comprends pas pourquoi faut-il faire plusieurs ranger de point mousse sur toutes les mailles à 39 cm de hauteur pour le devant alors que sur la photo on ne voit pas la différence de point ? Merci

DROPS Design 16.04.2013 kl. 09:44:

Bonjour Madame Lang, les 72 m de la taille S ont été rajoutées merci. On tricote au point mousse à partir de 50...60 cm (cf taille) sur les mailles du dos uniquement, pas pour le devant. Bon tricot !

Lisette 12.02.2013 - 00:17:

Graag de hoeveelheid breigaren ik vind het een mooi vestje is dat ook verkrijgbaar in het zwart

DROPS Design 12.02.2013 kl. 11:32:

De hoeveelheid staat in de kop van het patroon onder Materialen: DROPS Cotton Viscose. Je kan ook zwart kiezen. Kijk op de kleurenoverzicht van Cotton Viscose.

DROPS Design 14.03.2008 - 19:38:

You have 8 sts rem on back and front piece. Yes, join these.

Brenda Kenny 14.03.2008 - 13:58:

If anyone has knitted pattern 107-22 can you tell me if by 'joining shoulder seam' this means the shoulder stitches from the back to the 8 Rib stitches of each front? Pattern isn't clear on this

Loniy 25.02.2008 - 02:21:

Super super sød

Anita Tholen 14.02.2008 - 23:47:

Leuk, luchtig en niet te bloot. Brei ik zeker, deze zomer.

UNIQUO 30.01.2008 - 14:31:

Great!! looks like I don't have to spend $$ at sportsgirl and be a lot warmer than wearing 100% acrylic

Andrea 30.01.2008 - 11:35:

Warte schon sehnsüchtig auf diese Anleitung!

Tyra 26.01.2008 - 03:29:

This is a beautiful pattern. I can't wait for the pattern. Great site, great designs

Kommentér oppskrift DROPS 107-22