DROPS / 103 / 17

DROPS 103-17 by DROPS Design

Lang DROPS genser i ”Fabel” og ”Vivaldi” str S til XXL og lue i 2 tråder ”Alpaca”.

DROPS design: Modell nr FA-005
--------------------------------------------------------

GENSER
Størrelse: S – M – L - XL - XXL
Materialer: DROPS Fabel fra Garnstudio
250-300-300-350-400 gr f.nr 542, grønn-mlt
Og bruk: DROPS Vivaldi fra Garnstudio
150-200-200-250-250 gr f.nr 05, dypgrønn

DROPS Pinne nr 7 – eller den p du må ha for å få 14 m x 18 p glstrikk med 1 tråd av hver kvalitet på 10 x 10 cm.

LUE
Materialer: DROPS Alpaca fra Garnstudio
100 gr f.nr 7238, grønn
DROPS Fabel fra Garnstudio
En rest f.nr 542, grønnmix

DROPS Pinne nr 5 - eller den p du må ha for å få 17 m x 33 p med riller på 10 x 10 cm.

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

fasong: poselue, taljesnitt, type oppskrift: gensere, luer, sett,

1 riller = 2 p rett.

Felletips: Det felles innenfor 2 m riller i hver side. Alle fellinger gjøres fra retten.
Fell slik etter 2 m rille: 2 vridd rett sammen (dvs strikk i bakre m-bue i stede for fremre). Fell slik før 2 m rille: 2 r sm.

Øketips: Det økes innenfor 2 m riller i hver side. Alle økninger skjer fra retten ved å lage 1 kast, på neste p strikkes kastet vridd vrang for å unngå hull.

Forstk: Legg løst opp 64-70-76-82-90 m på p 7 med 1 tråd av hver kvalitet. Strikk riller i 12 cm. Fortsett med glstrikk, men de ytterste 2 m i hver side strikkes i riller oppover. Når arb måler 18-19-20-21-22 cm felles det 1 m i hver side på hver 5.cm totalt 5 ganger – se Felletips = 54-60-66-72-80 m. Når arb måler 45-46-47-48-49 cm økes det 1 m i hver side på hver 4.cm totalt 4 ganger – se Øketips = 62-68-74-80-88 m. Når arb måler 61-62-63-64-65 cm felles det til ermhull i hver side på hver 2.p: 3 m 1 gang, 2 m 0-1-2-3-4 ganger og 1 m 3-3-3-3-4 ganger = 50-52-54-56-58 m. Fortsett med glstrikk over alle m til arb måler 72-74-76-78-80 cm. Nå settes de midterste 12-12-14-14-16 m på 1 tråd til hals. Videre felles det mot halsen på hver 2.p: 2 m 1 gang og 1 m 2 ganger = 15-16-16-17-17 m tilbake på hver skulder. Fell av når arb måler 80-82-84-86-88 cm.

Bakstk: Legg opp og strikk som forstk. Fell til ermhull som på forstk og strikk videre til arb måler 77-79-81-83-85 cm. Nå felles de midterste 18-18-20-20-22 m av til hals. Deretter felles det 1 m på neste p mot halsen = 15-16-16-17-17 m tilbake på hver skulder. Fell av når arb måler 80-82-84-86-88 cm.

Erme: Legg opp 32-34-36-38-40 m på p 7 med 1 tråd av hver kvalitet. Strikk riller i 10 cm. Fortsett med glstrikk og 2 m riller i hver side. Når arb måler 13 cm økes det 1 m i hver side på hver 4,5.-4,5.-4.-3,5.-3. cm totalt 8-8-9-10-11 ganger – se Øketips = 48-50-54-58-62 m. Når arb måler 50-49-48-47-45 cm (kortere mål i større str pga høyre ermtopp) felles det til ermtopp i hver side på hver 2.p: 3 m 1 gang, 2 m 2 ganger, 1 m 2-3-4-5-7 ganger, videre felles det 2 m i hver side til arb måler 58 cm, deretter felles 3 m 1 gang i hver side. Arb måler ca 59 cm, fell av.

Montering: Sy høyre skuldersøm.

Hals: Strikk opp ca 50 til 60 m rundt halsen (inkl m på tråden foran) på p 7 med 1 tråd av hver kvalitet. Strikk riller frem og tilbake fra den skulderen som ikke er sydd sammen. Når halsen måler 5 cm økes det jevnt fordelt til 70-74-78-82-86 m. Strikk riller videre til halsen måler totalt 20 cm, fell løst av.

Mer montering: Sy venstre skuldersøm og fortsett sømmen oppover langs halsen – her syes det i ytterste ledd av ytterste m slik at sømmen ikke blir synlig.
Sy i ermene og sy erm og sidesøm i ett i ytterste ledd av ytterste m slik at det blir 4 riller oppover i hver side og midt under ermene.

LUE
Materialer: DROPS Alpaca fra Garnstudio
100 gr f.nr 7238, grønn
DROPS Fabel fra Garnstudio
En rest f.nr 542, grønnmix

DROPS Pinne nr 5 - eller den p du må ha for å få 17 m x 33 p med riller på 10 x 10 cm.

Rille (frem og tilbake):
1 rille = 2 p rett.

Perlestrikk: 1.p: * 1 r, 1 vr *, gjenta fra *-*. 2.p: r over vr og vr over r. Gjenta 2.p.

Lue: Arb strikkes frem og tilbake på p!
Legg opp 86 m på p 5 med 2 tråder Alpaca. Strikk 1 p vrang fra vrangen og 1 p rett fra retten. Fortsett med riller - se forkl over. Når arb måler 14 og 18 cm felles det 5 m jevnt fordelt = 76 m. Når arb måler 20 cm felles det 10 m jevnt fordelt på hver 2.cm totalt 4 ganger = 36 m. Når arb måler 27 cm strikkes alle m sammen 2 og 2 = 18 m. På neste p strikkes alle m sammen 2 og 2 en gang til = 9 m tilbake på p. Trekk tråden gjennom m, og fest godt. Sy luen sammen midt bak kant i kant i ytterste ledd av ytterste m.

Sløyfe: Legg opp 12 m med 1 tråd Alpaca og 1 tråd Fabel på p 5. Strikk perlestrikk - se forkl over - i 8 cm. Fell av i perlestrikk. Sy et par sting midt på sløyfen. Stram tråden slik at den trekkes sammen til en sløyfe.
Sy den fast på luen.